Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

NRL do GIODO: nazwy na paragonach naruszają prawa pacjenta

Publikacja:
NRL do GIODO: nazwy na paragonach naruszają prawa pacjenta

NRL do GIODO: nazwy na paragonach naruszają prawa pacjenta

Naczelna Rada Lekarska uważa, że umieszczanie nazw usług medycznych na paragonie fiskalnym narusza prawo pacjenta do zachowania w tajemnicy informacji związanych z leczeniem. W tej sprawie Prezes NRL Maciej Hamankiewicz zwrócił się do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Wojciecha Wiewiórowskiego. GIODO może bowiem wystąpić do ministra finansów o zmianę rozporządzenia dotyczącego kas rejestrujących w zakresie, w jakim nakłada na lekarzy i lekarzy dentystów obowiązek ujawnienia na paragonie fiskalnym nazwy towaru i usługi pozwalającej na jej jednoznaczną identyfikację.

W swoim piśmie Prezes NRL zwraca uwagę, że lekarze i lekarze dentyści zobowiązani do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wystawiając paragon fiskalny zawierający nazwy wykonanych w ramach prowadzonej praktyki lekarskiej usług naruszają prawo pacjenta do zachowania w tajemnicy informacji związanych z leczeniem (art. 40 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty). Na żądanie pacjenta na paragonie musi być bowiem zamieszczony jego numer NIP, co pozwala na powiązanie wykonanej usługi z konkretną osobą. Podobnie może się zdarzyć, jeśli pacjent za usługę zapłaci kartą płatniczą – w czasie autoryzacji takiej transakcji dane osobowe posiadacza karty są przetwarzane, zatem jest możliwość powiązania danych osobowych pacjenta z rodzajem usługi medycznej, z której skorzystał.

Dlatego NRL proponuje, by na paragonie fiskalnym widniało określenie „usługa lekarska/usługa dentystyczna” z dodatkowym oznaczeniem, czy chodzi o usługę służącą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia zwolnioną od podatku VAT, czy inną usługę, która z tego podatku zwolniona nie jest.

 

Źródło: NIL


POWIĄZANE ARTYKUŁY

lekarze z Ukrainy
Koniec przyznawania warunkowego prawa wykonywania zawodu Lekarz

Zakończył się okres możliwości wnioskowania przez zagranicznych medyków o warunkowe prawo wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty, dostępny od momentu wybuchu pandemii COVID-19. To efekt negocjacji Naczelnej Izby Lekarskiej z ministerstwem zdro...

stomatologia USA1
USA: złamanie prawa i 1,7 mln dolarów kary dla dentystów Lekarz

Dwoje amerykańskich lekarzy stomatologów prowadzących kilka gabinetów dentystycznych w stanie Connecticut musiało wpłacić 1,7 mln dolarów, aby oddalić zarzuty oszustwa finansowego w ramach rozliczeń z programem Medicaid. Dr Stanislav Gintautas i dr ...

e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

ROZWIŃ WIĘCEJ
asysta pacjent
Jak asysta może zrozumieć i wspierać pacjenta? Asysta

Praca asystentki stomatologicznej to nie tylko wsparcie techniczne i organizacyjne, ale również ważna rola w tworzeniu pozytywnej atmosfery podczas wizyty. Pacjent, który trafia do gabinetu, nierzadko odczuwa lęk, niepokój, a nawet panikę. Zrozumieni...

COVID 191
Wysiękowy rumień wielopostaciowy u pacjenta z COVID-19 Lekarz

COVID-19 to choroba wirusowa z towarzyszącymi objawami wielonarządowymi, która może wpływać również na stan błony śluzowej jamy ustnej. Zakres objawów COVID-19 w jamie ustnej jest szeroki, a dostępne doniesienia opisują przede wszystkim takie symptom...

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

opuszczanie wizyt
Co przekona pacjenta, by nie opuszczał wizyt? Lekarz

Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...

lekarze spoza UE
Naczelna Izba Lekarska chce wyłącznego prawa wydawania PWZ Lekarz

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przyjęło stanowisko, w którym domaga się przywrócenia pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu lekarza i lekarza dentysty, wyłącznego prawa dokonywania wpisu do rejestru lekarzy i lekarzy dentystów, a także wydawan...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

jak przygotowac pacjenta do leczenia ortodontycznego
Jak przygotować pacjenta do leczenia ortodontycznego? Asysta

Leczenie ortodontyczne staje się coraz bardziej popularne wśród pacjentów w różnym wieku. Kluczem do jego sukcesu jest odpowiednie przygotowanie pacjenta, które obejmuje nie tylko szczegółową diagnostykę, ale również wyleczenie wszystkich zębów i zmi...

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
Jak przestrzegać w gabinecie prawa pacjenta do tajemnicy? Lekarz

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...