Niemcy: 86% napojów dla dzieci jest zbyt słodkich
Niemcy: 86% napojów dla dzieci jest zbyt słodkich
Spis treści
Aż 86% dostępnych na rynku niemieckim napojów dla dzieci zawiera więcej niż 5 gramów cukru na każde 100 mililitrów. Jak podaje portal stomatologiczny ZM Online, wyniki nowej analizy to kolejny powód, by u naszych zachodnich sąsiadów wprowadzić postulowane od dawna opodatkowanie napojów o wysokiej zawartości cukru.
Organizacja konsumencka Foodwatch poddała ocenie pod kątem zawartości cukru 136 popularnych na rynku niemieckim napojów dla dzieci i młodzieży, takich jak m.in. soki owocowe oraz napoje energetyczne. Wyniki badania są jednoznaczne: 117 z badanych produktów, czyli 86%, zawiera przynajmniej 5 gramów cukru na 100 mililitrów. Cukier stanowił średnio około 8% zawartości napojów gazowanych – to ponad 6,5 kostki cukru na szklankę napoju.
Podatek od napojów słodzonych działa, trzeba go tylko wprowadzić
W państwach, w których podatek od słodzonych napojów już obowiązuje (np. w Wielkiej Brytanii i Polsce), dodatek 5 gramów cukru na 100 mililitrów jest jednoznaczny z obłożeniem takiego produktu opodatkowaniem. Dlatego Foodwatch ponownie wzywa rząd kanclerza Olafa Scholza do wprowadzenia podatku od słodzonych napojów opartego na modelu brytyjskim.
Zdaniem ekspertów, aby skutecznie chronić zdrowie dzieci, potrzebne jest ograniczenie reklam niezdrowych produktów oraz prawny limit wiekowy w przypadku sprzedaży napojów energetycznych. Jak pokazuje m.in. przykład Wielkiej Brytanii, w wyniku wprowadzenia podatku producenci znacznie ograniczyli zawartość cukru w napojach. Tym samym, jak potwierdzają wstępne analizy, spadło również spożycie cukru przez najmłodszych konsumentów.
Aby przeprowadzić badanie, działacze Foodwatch w marketach pięciu największych sieci (Edeka, Rewe, Aldi, Lidl i Kaufland) kupili wszystkie napoje w opakowaniach zaprojektowanych w taki sposób, aby były atrakcyjne dla dzieci i młodzieży, np. poprzez drukowanie zwierząt i postaci z kreskówek. Uwzględniono również napoje przeznaczone wyłącznie przez maluchów, np. sprzedawane w niewielkich butelkach ze smoczkiem. Z badania wykluczono napoje na bazie mleka.
„Zysk korporacji ważniejszy niż ochrona dzieci”
– Ze wszystkich rzeczy na rynku, napoje dla dzieci i młodzieży są najbardziej przesłodzone. To perfidne i nieodpowiedzialne, w jaki sposób przemysł napojów wabi dzieci bombami cukrowymi, narażając w ten sposób ich zdrowie. Jeśli chodzi o zapobieganie chorobom zależnym od diety, niemiecka polityka żywieniowa i zdrowotna zawodzi na całej linii. Najwyraźniej motto brzmi: zysk korporacji ważniejszy niż ochrona dzieci – powiedziała Luise Molling z Foodwatch.
– Zamiast wspierać zdrową dietę u dzieci za pomocą takich narzędzi, jak podatek od napojów gazowanych, kompleksowy zakaz reklamy oraz prawne ograniczenia wiekowe w sprzedaży napojów energetyzujących, nacisk kładzie się na dobrowolne działania przemysłu spożywczego – skrytykowała ekspertka i współautorka badania Foodwatch.
– W trakcie pandemii wiele gabinetów stomatologicznych było niedostępnych albo miało ograniczoną dostępność. W tym czasie dzieci przebywały w domach, bo szkoły były zamknięte, więc doszły do tego niekorzystne nawyki, takie jak oglądanie filmów, gry komputerowe i wieczne przekąski. Zauważyliśmy więc pogorszenie stanu zdrowia jamy ustnej u dzieci – mówi o wpływie pandemii COVID-19 na stan zdrowia jamy ustnej wśród polskich dzieci prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak-Kowalczyk, dziekan Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, konsultant krajowy ds. stomatologii dziecięcej, prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.
T.H.
Źródło: https://www.zm-online.de/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Jak podaje berliński serwis stomatologiczny ZM-online, w przeprowadzonym przed paroma miesiącami teście past do zębów dla najmłodszych oceniono kilkanaście produktów dostępnych m.in. w popularnych sieciach marketów. Co nie bez znaczenia, zmieniły się...
– Każda inicjatywa pomagająca nam leczyć dzieci, w jakiejkolwiek formie, jest pozytywna – mówi o zapowiedzianym w kampanii wyborczej tzw. bonie stomatologicznym lek. dent. Paweł Barucha, wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej, przewodniczący Komisji St...
Napoje energetyczne stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia zębów, przede wszystkim ze względu na ich właściwości kwasowe. Nie pozostają one bez wpływu na szkliwo, prowadząc do jego demineralizacji. Dlatego u osób spożywających tzw. energetyki tym ba...
5 grudnia Światowa Organizacja Zdrowia opublikowała nowe dane, z których wynika, że w skali całego świata niekorzystne dla zdrowia produkty takie jak alkohol i napoje słodzone są wciąż nisko opodatkowane. Według ustaleń większość państw nie stosuje p...
Nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu stanowego Georgii, w którym poddano analizie paragony z 804 milionów zakupów, wskazuje na to, że wprowadzony lokalnie w Stanach Zjednoczonych podatek od słodzonych napojów bezalkoholowych nie...
W Polsce próchnicę ma 40% trzylatków i 76% sześciolatków. Na te statystyki wpływa zarówno nieprawidłowa higiena jamy ustnej, jak i dieta, w której znajduje się wiele produktów zawierających cukier. – Cukier w żywności jest wszędzie. Znajduje się właś...
Jak podaje Prawo.pl, bezzębie dotyczy co trzeciego polskiego seniora, a prawie połowa osób starszych ma nie więcej niż 20 zębów własnych. Co oczywiste, pacjenci ci potrzebują uzupełnień protetycznych. Jednak ich wycena przez Narodowy Fundusz Zdrowia ...
Dane pochodzące z brytyjskiego Urzędu Statystyk Narodowych (ONS) potwierdzają, że jeden na trzech pacjentów onkologicznych czeka obecnie dłużej niż standardowy okres dwóch miesięcy na rozpoczęcie specjalistycznego leczenia. W Wielkiej Brytanii 62 d...
Od 1 stycznia br. w Polsce zakazana jest sprzedaż napojów energetycznych dzieciom i młodzieży do 18. roku życia. Eksperci ostrzegają, że nadmierne i regularne picie takich napojów może prowadzić do nadciśnienia tętniczego, a w efekcie – do niewydolno...
Wyniki najnowszego badania naukowców reprezentujących kilka ośrodków naukowych w USA wskazują na to, że amerykańscy stomatolodzy wciąż zbyt często przepisują antybiotyki – często niezgodne z aktualnymi rekomendacjami. W latach 2012–2019, które obejmo...
Wiele wskazuje na to, że wyższe koszty zakupu słodzonych napojów działają skuteczniej niż kampanie uświadamiające szkodliwość tego typu produktów spożywczych. Jak wynika z badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii, rok po wprowadzeniu podatku od n...