Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?

Publikacja:
Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?

Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?

Piaskowanie jest podstawowym zabiegiem profesjonalnej higienizacji, który powinien być wykonywany u pacjentów mniej więcej dwa razy w roku. Jak każda procedura medyczna, również piaskowanie zębów jest obarczone ryzykiem powikłań, a jednym z nich jest pozabiegowa nadwrażliwość. Czy pacjent może w takiej sytuacji oskarżyć wykonującą piaskowanie higienistkę o uszczerbek na zdrowiu i żądać od niej zadośćuczynienia?

Nadwrażliwość zębów to częsty problem zdrowotny. W jego przebiegu dochodzi do odsłonięcia silnie unerwionej zębiny, co w praktyce oznacza występowanie bólu przy kontakcie z czynnikami zewnętrznymi takimi jak zimno i ciepło, podczas szczotkowania czy jedzenia słodkich lub kwaśnych pokarmów.

Nadwrażliwość zębów może mieć różne podłoże. Bywa ona efektem nieprawidłowej higieny, która skutkuje obecnością osadu i kamienia nazębnego, niewłaściwej techniki szczotkowania, używania szczoteczki o twardym włosiu czy nadużywania silnych past wybielających, powodujących uszkodzenie szkliwa. Ryzyko nadwrażliwości wzrasta wraz z wiekiem i może być ona wywołana przez zapalenie dziąseł czy bruksizm – patologiczne zgrzytanie zębami.

Niestety, nadwrażliwość zębów może być również skutkiem ubocznym niektórych zabiegów stomatologicznych, takich jak wybielanie, skaling, a nawet piaskowanie. Czy pacjent, u którego po wykonanym piaskowaniu pojawiła się nadwrażliwość może oskarżyć higienistkę o uszczerbek na zdrowiu? Otóż może, a wpływ na to ma  kilka czynników. Po pierwsze – pacjenci są obecnie o wiele bardziej świadomi swoich praw. Jeśli po wykonanych u nich zabiegach stomatologicznych występują jakiekolwiek skutki uboczne, nawet stosunkowo niegroźne, chcą wyciągnięcia odpowiedzialności od wykonującej zabieg osoby. Po drugie – niestety coraz mocniej rozpowszechnionym zjawiskiem są tzw. pacjenci roszczeniowi, którzy inspirując się niekiedy bardzo medialnymi przypadkami liczą, że w przypadku udowodnienia błędu medycznego otrzymają idące w tysiące złotych odszkodowanie. Warto być odpowiednio przygotowanym na takie sytuacje.

Przekonała się o tym pani Katarzyna, prowadząca własny gabinet, higienistka z Wrocławia. Po przeprowadzonym zabiegu piaskowania jeden z pacjentów zaczął się skarżyć na uciążliwą i – w jego opinii – bardzo silną nadwrażliwość zębów, uniemożliwiającą normalne funkcjonowanie oraz jedzenie posiłków. Okazało się, że problem wymagał odpowiedniego leczenia. Prowadzący je lekarz dentysta zalecił stosowanie odpowiednich past do zębów i płukanek do jamy ustnej, wykonany musiał zostać także zabieg laserowego leczenia nadwrażliwości. Pacjent poniósł koszt wizyty u stomatologa, środków do higieny jamy ustnej oraz laserowego leczenia, które wyniosły ponad 800 zł. Kwotę tę w imieniu higienistki wypłaciła pacjentowi firma INTER – pani Katarzyna miała bowiem wykupione ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej na kwotę 50 000 EUR. Pacjent otrzymał również zadośćuczynienie w wysokości 1000 zł.

Dobre ubezpieczenie OC pozwala zabezpieczyć się przed roszczeniami pacjentów, a zwrot kosztów leczenia powikłań oraz wypłacane zadośćuczynienie może uchronić higienistkę przed skierowaniem sprawy do sądu.

Materiał zewnętrzy partnera


POWIĄZANE ARTYKUŁY

halitosis chlopak
Kiedy pacjent się wstydzi… higienistka może pomóc! Asysta

Nieprzyjemny zapach z ust, suchość w ustach, opryszczka - niejednokrotnie pacjenci zgłaszają się na zabiegi stomatologiczne z pewnymi "problemami", których dodatkowo - całkowicie niesłusznie - się wstydzą. Czasami stają one na przeszkodzie do przepro...

uprawnienia higienistek - Dentonet.pl
Ergonomiczna pozycja przy piaskowaniu? "To niemożliwe" [FILM] Asysta

- Kiedy piaskujemy, możemy zapomnieć o jakiejkolwiek ergonomii - mówi Jolanta Bartoszuk, higienistka stomatologiczna i szkoleniowiec. Jak dbać o własne zdrowie w gabinecie stomatologicznym? Pytanie dotyczy nie tylko ergonomii, ale też różnego typu za...

nadwrażliwość1
Nadwrażliwość zębiny - etiologia, zapobieganie, leczenie Lekarz

Nadwrażliwość zębiny jest jedną z najczęściej pojawiających się dolegliwości u pacjentów stomatologicznych. Według różnych badaczy, dotyka ona od 8% do nawet 30% populacji dorosłych, chociaż w piśmiennictwie znaleźć można też znacznie odbiegające od ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
nadwrażliwość
Nadwrażliwość? Potrzebna edukacja pacjentów i lekarzy Lekarz

- Edukacja naszych pacjentów w zakresie wykonywania prawidłowych zabiegów higienicznych, jak również edukacja nas samych, lekarzy i higienistek stomatologicznych, pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia nadwrażliwości - mówi w rozmowie z Dentonetem...

pacjent ambasadorem
Pacjent może być ambasadorem gabinetu. Jak to zrobić? Lekarz

Pacjent może pełnić funkcję ambasadora gabinetu w swoim miejscu pracy, wśród rodziny i znajomych. - Żeby tak się stało, musi zapamiętać wizytę nie tylko w głowie, ale też w sercu. Jak to osiągnąć? Trzeba zastanowić się, kim jest współczesny pacjent i...

nadwrażliwość2
Jest szansa na skuteczny lek na nadwrażliwość zębów? Lekarz

Z badań, których wyniki ogłoszono drukiem pod koniec marca na łamach czasopisma „Science Advances”, wynika, że naukowcom udało się zidentyfikowali białko w komórkach zębów, które pomaga w odbieraniu zimnych bodźców. Otwiera to drogę do opracowania no...

Oral B1
Sfrustrowana higienistka, niezmotywowany pacjent? Asysta

O metodach na skuteczny instruktaż higieny jamy ustnej rozmawiamy z Magdaleną Michałowską. Frustracja związana z brakiem stosowania przez pacjenta zaleceń indywidualnej higieny jamy ustnej – skąd się bierze? Misją naszego zawodu jest możliwie najle...

finansowanie świadczeń NFZ - Dentonet.pl
PTS: pacjent powinien móc dopłacić do wizyty na NFZ Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wydało specjalne stanowisko prawno-medyczne, w którym podkreśla, że pacjent powinien mieć możliwość otrzymania dodatkowego świadczenia zdrowotnego (nierefundowanego) podczas wizyty, która jest przeprowadzana przez ...

leczenie implantologiczne - Dentonet.pl
Zmieniając stronę żucia pacjent może stracić implant Lekarz

Zagadnienie zmiany nawyków żucia w kontekście implantologii nie zostało do tej pory należycie zbadane. Naukowcy z dwóch uczelni ze stolicy Rosji: Pierwszego Moskiewskiego Państwowego Uniwersytetu Medycznego oraz Uniwersytetu Przyjaźni Narodów (RUDN) ...

pacjent nefrologiczny
PTS: pacjent nefrologiczny w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak informuje Polskie Towarzystwo Stomatologiczne na swojej stronie internetowej, coraz częstszym wyzwaniem dla lekarzy dentystów są choroby nerek i nadciśnienie tętnicze u dzieci i młodzieży, które są powiązane ze zmianami w jamie ustnej i próchnicą...

Dentonet - rodzaje znieczuleń u dentysty
Czy pacjent może oskarżyć lekarza dentystę o zakażenie? Lekarz

W dyskusji o tym, czy pacjent może oskarżyć lekarza dentystę o to, że zaraził się w gabinecie koronawirusem, niektórzy powołują się na sądowe orzecznictwo, które dotyczy zupełnie innych sytuacji. Takie stanowisko przedstawia mec. Ewa Mazur Pawł...