Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?

Publikacja:
Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?

Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?

Piaskowanie jest podstawowym zabiegiem profesjonalnej higienizacji, który powinien być wykonywany u pacjentów mniej więcej dwa razy w roku. Jak każda procedura medyczna, również piaskowanie zębów jest obarczone ryzykiem powikłań, a jednym z nich jest pozabiegowa nadwrażliwość. Czy pacjent może w takiej sytuacji oskarżyć wykonującą piaskowanie higienistkę o uszczerbek na zdrowiu i żądać od niej zadośćuczynienia?

Nadwrażliwość zębów to częsty problem zdrowotny. W jego przebiegu dochodzi do odsłonięcia silnie unerwionej zębiny, co w praktyce oznacza występowanie bólu przy kontakcie z czynnikami zewnętrznymi takimi jak zimno i ciepło, podczas szczotkowania czy jedzenia słodkich lub kwaśnych pokarmów.

Nadwrażliwość zębów może mieć różne podłoże. Bywa ona efektem nieprawidłowej higieny, która skutkuje obecnością osadu i kamienia nazębnego, niewłaściwej techniki szczotkowania, używania szczoteczki o twardym włosiu czy nadużywania silnych past wybielających, powodujących uszkodzenie szkliwa. Ryzyko nadwrażliwości wzrasta wraz z wiekiem i może być ona wywołana przez zapalenie dziąseł czy bruksizm – patologiczne zgrzytanie zębami.

Niestety, nadwrażliwość zębów może być również skutkiem ubocznym niektórych zabiegów stomatologicznych, takich jak wybielanie, skaling, a nawet piaskowanie. Czy pacjent, u którego po wykonanym piaskowaniu pojawiła się nadwrażliwość może oskarżyć higienistkę o uszczerbek na zdrowiu? Otóż może, a wpływ na to ma  kilka czynników. Po pierwsze – pacjenci są obecnie o wiele bardziej świadomi swoich praw. Jeśli po wykonanych u nich zabiegach stomatologicznych występują jakiekolwiek skutki uboczne, nawet stosunkowo niegroźne, chcą wyciągnięcia odpowiedzialności od wykonującej zabieg osoby. Po drugie – niestety coraz mocniej rozpowszechnionym zjawiskiem są tzw. pacjenci roszczeniowi, którzy inspirując się niekiedy bardzo medialnymi przypadkami liczą, że w przypadku udowodnienia błędu medycznego otrzymają idące w tysiące złotych odszkodowanie. Warto być odpowiednio przygotowanym na takie sytuacje.

Przekonała się o tym pani Katarzyna, prowadząca własny gabinet, higienistka z Wrocławia. Po przeprowadzonym zabiegu piaskowania jeden z pacjentów zaczął się skarżyć na uciążliwą i – w jego opinii – bardzo silną nadwrażliwość zębów, uniemożliwiającą normalne funkcjonowanie oraz jedzenie posiłków. Okazało się, że problem wymagał odpowiedniego leczenia. Prowadzący je lekarz dentysta zalecił stosowanie odpowiednich past do zębów i płukanek do jamy ustnej, wykonany musiał zostać także zabieg laserowego leczenia nadwrażliwości. Pacjent poniósł koszt wizyty u stomatologa, środków do higieny jamy ustnej oraz laserowego leczenia, które wyniosły ponad 800 zł. Kwotę tę w imieniu higienistki wypłaciła pacjentowi firma INTER – pani Katarzyna miała bowiem wykupione ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej na kwotę 50 000 EUR. Pacjent otrzymał również zadośćuczynienie w wysokości 1000 zł.

Dobre ubezpieczenie OC pozwala zabezpieczyć się przed roszczeniami pacjentów, a zwrot kosztów leczenia powikłań oraz wypłacane zadośćuczynienie może uchronić higienistkę przed skierowaniem sprawy do sądu.

Materiał zewnętrzy partnera


POWIĄZANE ARTYKUŁY

halitosis chlopak
Kiedy pacjent się wstydzi… higienistka może pomóc! Asysta

Nieprzyjemny zapach z ust, suchość w ustach, opryszczka - niejednokrotnie pacjenci zgłaszają się na zabiegi stomatologiczne z pewnymi "problemami", których dodatkowo - całkowicie niesłusznie - się wstydzą. Czasami stają one na przeszkodzie do przepro...

Oral B1
Sfrustrowana higienistka, niezmotywowany pacjent? Asysta

O metodach na skuteczny instruktaż higieny jamy ustnej rozmawiamy z Magdaleną Michałowską. Frustracja związana z brakiem stosowania przez pacjenta zaleceń indywidualnej higieny jamy ustnej – skąd się bierze? Misją naszego zawodu jest możliwie najle...

stwardnienie rozsiane - Dentonet.pl
Pacjent ze stwardnieniem rozsianym (SM) u dentysty Lekarz

Z artykułu opublikowanego we wrześniowym numerze czasopisma „British Dental Journal” wynika, że pacjenci ze stwardnieniem rozsianym są bardziej narażeni na rozwój chorób przyzębia i próchnicy ze względu na trudności, jakie mogą mieć podczas pielęgnac...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Dentonet - rodzaje znieczuleń u dentysty
Czy pacjent może oskarżyć lekarza dentystę o zakażenie? Lekarz

W dyskusji o tym, czy pacjent może oskarżyć lekarza dentystę o to, że zaraził się w gabinecie koronawirusem, niektórzy powołują się na sądowe orzecznictwo, które dotyczy zupełnie innych sytuacji. Takie stanowisko przedstawia mec. Ewa Mazur Pawł...

leczenie implantologiczne - Dentonet.pl
Zmieniając stronę żucia pacjent może stracić implant Lekarz

Zagadnienie zmiany nawyków żucia w kontekście implantologii nie zostało do tej pory należycie zbadane. Naukowcy z dwóch uczelni ze stolicy Rosji: Pierwszego Moskiewskiego Państwowego Uniwersytetu Medycznego oraz Uniwersytetu Przyjaźni Narodów (RUDN) ...

omicron 1
Omikron może być groźny. "Liczba ofiar może rosnąć" Lekarz

Amerykański wirusolog ostrzega, że Omikron nie powoduje jedynie łagodnej choroby COVID-19, jak twierdzą niektórzy eksperci. Prof. Vincent Racaniello jako przykład podaje Nowy Jork, gdzie jest ostatnio wyjątkowo duża liczba zgonów. - Dla tych, którzy...

nadwrażliwość2
Jest szansa na skuteczny lek na nadwrażliwość zębów? Lekarz

Z badań, których wyniki ogłoszono drukiem pod koniec marca na łamach czasopisma „Science Advances”, wynika, że naukowcom udało się zidentyfikowali białko w komórkach zębów, które pomaga w odbieraniu zimnych bodźców. Otwiera to drogę do opracowania no...

seniorka
Pacjent z demencją u stomatologa - czy jesteś gotowy? Lekarz

Obchodzony w tym tygodniu Światowy Dzień Alzheimera to przyczynek do zadania sobie pytania: czy moja praktyka stomatologiczna jest przygotowana na przyjmowanie pacjentów z demencją? W Wielkiej Brytanii z tej okazji ukazał się przewodnik dla lekarzy d...

finansowanie świadczeń NFZ - Dentonet.pl
PTS: pacjent powinien móc dopłacić do wizyty na NFZ Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wydało specjalne stanowisko prawno-medyczne, w którym podkreśla, że pacjent powinien mieć możliwość otrzymania dodatkowego świadczenia zdrowotnego (nierefundowanego) podczas wizyty, która jest przeprowadzana przez ...

pacjent niesłyszący - Dentonet.pl
Pacjent niesłyszący i niedosłyszący u lekarza dentysty Lekarz

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zaapelowało do lekarzy i lekarzy dentystów o zwrócenie szczególnej uwagi na sytuację oraz problemy osób niepełnosprawnych, w tym osób niesłyszących oraz niedosłyszących w czasie trwania epidemii koronawirusa i udzi...

marihuana
Pacjent używający marihuany w gabinecie stomatologicznym Asysta

Palenie marihuany może zaostrzać chorobę dziąseł, powodować suchość w jamie ustnej, a nawet zagrażać życiu – gdy u palącego ją pacjenta zastosuje się pewne środki znieczulające. To wnioski wyprowadzone z wykładu wygłoszonego w ostatnich dniach podcza...