Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?

Publikacja:
Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?

Nadwrażliwość po piaskowaniu – czy pacjent może oskarżyć higienistkę?

Piaskowanie jest podstawowym zabiegiem profesjonalnej higienizacji, który powinien być wykonywany u pacjentów mniej więcej dwa razy w roku. Jak każda procedura medyczna, również piaskowanie zębów jest obarczone ryzykiem powikłań, a jednym z nich jest pozabiegowa nadwrażliwość. Czy pacjent może w takiej sytuacji oskarżyć wykonującą piaskowanie higienistkę o uszczerbek na zdrowiu i żądać od niej zadośćuczynienia?

Nadwrażliwość zębów to częsty problem zdrowotny. W jego przebiegu dochodzi do odsłonięcia silnie unerwionej zębiny, co w praktyce oznacza występowanie bólu przy kontakcie z czynnikami zewnętrznymi takimi jak zimno i ciepło, podczas szczotkowania czy jedzenia słodkich lub kwaśnych pokarmów.

Nadwrażliwość zębów może mieć różne podłoże. Bywa ona efektem nieprawidłowej higieny, która skutkuje obecnością osadu i kamienia nazębnego, niewłaściwej techniki szczotkowania, używania szczoteczki o twardym włosiu czy nadużywania silnych past wybielających, powodujących uszkodzenie szkliwa. Ryzyko nadwrażliwości wzrasta wraz z wiekiem i może być ona wywołana przez zapalenie dziąseł czy bruksizm – patologiczne zgrzytanie zębami.

Niestety, nadwrażliwość zębów może być również skutkiem ubocznym niektórych zabiegów stomatologicznych, takich jak wybielanie, skaling, a nawet piaskowanie. Czy pacjent, u którego po wykonanym piaskowaniu pojawiła się nadwrażliwość może oskarżyć higienistkę o uszczerbek na zdrowiu? Otóż może, a wpływ na to ma  kilka czynników. Po pierwsze – pacjenci są obecnie o wiele bardziej świadomi swoich praw. Jeśli po wykonanych u nich zabiegach stomatologicznych występują jakiekolwiek skutki uboczne, nawet stosunkowo niegroźne, chcą wyciągnięcia odpowiedzialności od wykonującej zabieg osoby. Po drugie – niestety coraz mocniej rozpowszechnionym zjawiskiem są tzw. pacjenci roszczeniowi, którzy inspirując się niekiedy bardzo medialnymi przypadkami liczą, że w przypadku udowodnienia błędu medycznego otrzymają idące w tysiące złotych odszkodowanie. Warto być odpowiednio przygotowanym na takie sytuacje.

Przekonała się o tym pani Katarzyna, prowadząca własny gabinet, higienistka z Wrocławia. Po przeprowadzonym zabiegu piaskowania jeden z pacjentów zaczął się skarżyć na uciążliwą i – w jego opinii – bardzo silną nadwrażliwość zębów, uniemożliwiającą normalne funkcjonowanie oraz jedzenie posiłków. Okazało się, że problem wymagał odpowiedniego leczenia. Prowadzący je lekarz dentysta zalecił stosowanie odpowiednich past do zębów i płukanek do jamy ustnej, wykonany musiał zostać także zabieg laserowego leczenia nadwrażliwości. Pacjent poniósł koszt wizyty u stomatologa, środków do higieny jamy ustnej oraz laserowego leczenia, które wyniosły ponad 800 zł. Kwotę tę w imieniu higienistki wypłaciła pacjentowi firma INTER – pani Katarzyna miała bowiem wykupione ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej na kwotę 50 000 EUR. Pacjent otrzymał również zadośćuczynienie w wysokości 1000 zł.

Dobre ubezpieczenie OC pozwala zabezpieczyć się przed roszczeniami pacjentów, a zwrot kosztów leczenia powikłań oraz wypłacane zadośćuczynienie może uchronić higienistkę przed skierowaniem sprawy do sądu.

Materiał zewnętrzy partnera


POWIĄZANE ARTYKUŁY

stwardnienie rozsiane
Pacjent ze stwardnieniem rozsianym (SM) u dentysty Lekarz

Z artykułu opublikowanego w „British Dental Journal” wynika, że pacjenci ze stwardnieniem rozsianym są bardziej narażeni na rozwój chorób przyzębia i próchnicy ze względu na trudności, jakie mogą mieć podczas pielęgnacji jamy ustnej oraz większe kłop...

higienistki USA
USA: higienistkę i asystentkę stomatologiczną zatrudnię od zaraz! Asysta

Braki kadrowe wśród personelu branży stomatologicznej w Stanach Zjednoczonych nadal stanowią poważne wyzwanie. Praktyki dentystyczne zaczęły zgłaszać kłopoty z niedoborem średniego personelu na początku 2022 roku, ale od tej pory sytuacja nie uległa ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
komunikacja z pacjentem
Jak pacjent może upoważnić do udzielania informacji innej osobie? Lekarz

Adwokat Karol Kolankiewicz, specjalizujący się w sprawach związanych z prawem medycznym i ochroną danych osobowych, na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przedstawił praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak pacjent powinien upoważnić inną os...

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

Miesiac nadwrazliwosci
Nadwrażliwość – problem rozpowszechniony i... bagatelizowany Asysta

Nadwrażliwość zębów jest problemem rozpowszechnionym wśród pacjentów, a zarazem dość mocno bagatelizowanym – wiele osób odczuwających objawy nadwrażliwości decyduje się np. na zmianę nawyków żywieniowych, a nie szuka profesjonalnej pomocy. Tymczasem ...

omicron 1
Omikron może być groźny. "Liczba ofiar może rosnąć" Lekarz

Amerykański wirusolog ostrzega, że Omikron nie powoduje jedynie łagodnej choroby COVID-19, jak twierdzą niektórzy eksperci. Prof. Vincent Racaniello jako przykład podaje Nowy Jork, gdzie jest ostatnio wyjątkowo duża liczba zgonów. - Dla tych, którzy...

asystentka stomatologiczna
Stany Zjednoczone: asystentkę i higienistkę zatrudnię! Asysta

Z danych opublikowanych przez Instytut Polityki Zdrowotnej Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA Health Policy Institute) wynika, że mimo oferowania kolejnych zachęt (m.in. wyższych płac oraz świadczeń zdrowotnych), w kwietniu lekarze den...

leczenie implantologiczne - Dentonet.pl
Zmieniając stronę żucia pacjent może stracić implant Lekarz

Zagadnienie zmiany nawyków żucia w kontekście implantologii nie zostało do tej pory należycie zbadane. Naukowcy z dwóch uczelni ze stolicy Rosji: Pierwszego Moskiewskiego Państwowego Uniwersytetu Medycznego oraz Uniwersytetu Przyjaźni Narodów (RUDN) ...

finansowanie świadczeń NFZ - Dentonet.pl
PTS: pacjent powinien móc dopłacić do wizyty na NFZ Lekarz

Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wydało specjalne stanowisko prawno-medyczne, w którym podkreśla, że pacjent powinien mieć możliwość otrzymania dodatkowego świadczenia zdrowotnego (nierefundowanego) podczas wizyty, która jest przeprowadzana przez ...