Komunikacja z pacjentem równie ważna jak efekt leczenia?
Komunikacja z pacjentem równie ważna jak efekt leczenia?
Spis treści
Efektywna komunikacja lekarza z pacjentem jest istotnym elementem wysokiej jakości opieki stomatologicznej, bezpośrednio wpływającym na doświadczenia pacjentów i wyniki leczenia. Jednak nawet w znakomicie funkcjonującym gabinecie dentystycznym łatwo zaprzepaścić potencjał, jaki kryje się w pełnym zrozumienia i zaufania kontakcie dentysty z pacjentami.
Gdy uwaga lekarza skupia się wyłącznie na diagnozowaniu i leczeniu problemów stomatologicznych, a nie także na słuchaniu i rozumieniu pacjenta jako osoby, mogą pojawić się nieporozumienia, a nawet wkraść się lęk. Aby temu zapobiec, dentyści powinni zwracać większą uwagę na subtelne, także niewerbalne sygnały płynące ze strony pacjentów.
Dostępne badania podkreślają, że aktywne słuchanie pacjenta jest tym, co pacjenci cenią u dentysty najbardziej. Zważywszy na intymny charakter opieki stomatologicznej – gdzie pacjenci muszą zaufać lekarzowi – skuteczna komunikacja, zarówno werbalna, jak i niewerbalna, jest nieoceniona. A dzięki doskonaleniu umiejętności komunikacyjnych stomatolog może budować pozytywne relacje z pacjentami, znacznie poprawiając ich ogólne doświadczenia.
Zrozumienie komunikacji niewerbalnej w stomatologii
Komunikacja niewerbalna obejmująca każdą formę przekazu bez użycia słów odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu i odbieraniu informacji w środowisku stomatologicznym. Elementy takie jak mimika, gesty, postawa ciała, ton głosu, kontakt wzrokowy, bliskość fizyczna czy dotyk znacząco wpływają na doświadczenia pacjenta i skuteczność komunikacji.
Należy pamiętać, że niemała część pacjentów przychodzi do gabinetu stomatologicznego z obawami, niepewnością, a niewerbalne sygnały mogą przemawiać do nich dobitniej niż słowa. Dlatego uśmiech, łagodny ton czy otwarta postawa lekarza mogą szybko uspokoić pacjenta. Z kolei sygnały, takie jak zaciśnięte pięści, napięta postawa lub unikanie kontaktu wzrokowego mogą budzić w pacjencie uczucie dyskomfortu i niepewności. A zmiana tej postawy zależna jest przede wszystkim od lekarza.
Badania Mehrabiana z 1971 r. potwierdzają znaczenie niewerbalnych sygnałów w komunikacji. Według jego modelu tylko 7% komunikacji to treść werbalna, podczas gdy 93% stanowią elementy niewerbalne – z których 38% dotyczy tonu głosu, a 55% języka ciała. Także w stomatologii sposób przekazywania informacji jest często ważniejszy niż same słowa. Przykładowo, podczas wyjaśniania procedury, która będzie zastosowana u danego pacjenta, lekarz może użyć m.in. mimiki, kontaktu wzrokowego i tonu głosu, aby zbudować uspokajającą atmosferę, wzmacniając poczucie bezpieczeństwa pacjenta, a tym samym zyskując jego większą aprobatę dla proponowanego leczenia.
Praktyczne zastosowanie komunikacji niewerbalnej
Komunikacja niewerbalna polega nie tylko na wysyłaniu sygnałów, ale także na interpretowaniu emocjonalnego stanu pacjenta i odczytywaniu jego sygnałów niewerbalnych. Roter i wsp. (2006) podkreślają, że kontekst emocjonalny opieki stomatologicznej jest ściśle związany z komunikacją niewerbalną. Rozumienie, właściwe interpretowanie emocji pacjentów pozwala na dostosowanie przebiegu wizyt do ich potrzeb emocjonalnych, co pozwala skutecznie budować relację opartą na zaufaniu.
W środowisku klinicznym znaczenie ma każdy element komunikacji niewerbalnej.
Mimika – uśmiech zawsze buduje przyjazną atmosferę, a zmarszczenie brwi może sygnalizować koncentrację.
Kontakt wzrokowy – utrzymanie kontaktu wzrokowego buduje zaufanie, jest także potwierdzeniem zaangażowania i otwartości na pacjenta.
Ton głosu – łagodny i spokojny ton głosu lekarza pozwala skutecznie ograniczać obawy pacjenta.
Język ciała – otwarta postawa wskazuje na gotowość do pomocy i zaangażowanie.
Bliskość fizyczna – odpowiednia odległość wpływa na komfort pacjenta, nie należy przy tym naruszać przestrzeni osobistej pacjenta.
Dotyk – delikatny, uspokajający gest może zmniejszyć strach pacjenta, choć należy przy tym zachować ostrożność, ponieważ dla części pacjentów dotyk oznacza przekroczenie granic.
Wrażliwość kulturowa
W coraz bardziej wielokulturowym świecie komunikacja niewerbalna jest silnie powiązana ze środowiskiem kulturowym, z którego wywodzą się nasi pacjenci. To, co w jednej kulturze jest uznawane za stosowne, w innej może być odbierane inaczej. O ile to możliwe, lekarze stomatolodzy powinni być świadomi tych różnic, aby okazywać szacunek i zrozumienie pacjentom z różnych środowisk i kultur.
Skuteczna komunikacja w stomatologii bez wątpienia wykracza poza wypowiadane słowa, a zarazem wymaga aktywnego odczytywania sygnałów niewerbalnych i emocjonalnych. Dentyści, poprzez rozwijanie świadomości emocjonalnej, praktykowanie wrażliwości kulturowej i doskonalenie subtelności języka ciała, mogą budować bardziej empatyczną, skoncentrowaną na pacjencie atmosferę, która nie tylko zwiększa satysfakcję pacjentów, ale też pozytywnie wpływa wyniki leczenia.
Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia – tzw. złote zasady komunikacji lekarza dentysty z pacjentem.
Źródło: https://dentistry.co.uk/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Leczenie ortodontyczne to proces wymagający nie tylko zaangażowania ze strony specjalistów, ale również aktywnej współpracy i samodyscypliny pacjenta. Jednym z najważniejszych elementów terapii jest utrzymywanie prawidłowej higieny jamy ustnej, co za...
Profesor Susan Jebb, przewodnicząca Agencji ds. Standardów Żywieniowych porównała powszechny w Wielkiej Brytanii nawyk spożywania słodkości w miejscu pracy (ang. office cake culture) do szkód, jakie dla zdrowia wyrządza bierne palenie tytoniu. Nieste...
ChatGPT może tworzyć administracyjne notatki medyczne nawet 10 razy szybciej niż lekarze przy zachowaniu podobnej dokładności – wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu w Uppsali. Szwedzcy naukowcy z Uniwersytetu w Uppsali we...
– Obecna sytuacja epidemiologiczna wielu chorób zakaźnych to efekt popandemiczny COVID-19 – twierdzi konsultant krajowa w dziedzinie epidemiologii prof. Iwona Paradowska-Stankiewicz. Specjalistka podczas wtorkowej konferencji „Choroby zakaźne 2023” ...
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...
Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego zaprasza lekarzy, lekarzy dentystów oraz inne osoby związane zawodowo z ochroną zdrowia na bezpłatny kurs online z zakresu praktycznej komunikacji medycznej z pacjentem. Odbędzie się on w dniach 25-26 maja. ...
– Dobra komunikacja z pacjentem jest nad wyraz ważna, szczególnie z perspektywy protetyka stomatologicznego. Często jest tak, że to właśnie protetyk prowadzi leczenie holistyczne i to on determinuje każdy kolejny krok terapii, kieruje do endodonty, c...
– W trakcie leczenia ortodontycznego pacjentów rosnących warto rozmawiać z nimi nie tylko jak z dziećmi, ale po prostu jak z pacjentami. Należy wytłumaczyć im kwestie ich wady zgryzu, powiedzieć dlaczego ją leczymy i pokazać, co może się stać, gdy ni...
Według badań opublikowanych 23 stycznia w czasopiśmie naukowym „Journal of Dentistry” dostępne bez recepty paski wybielające do domowego zastosowania mogą być skuteczną metodą na przedłużenie efektów profesjonalnego wybielania, które zostało wcześnie...
Tematem regularnie podejmowanym zarówno w branżowych mediach, jak i rozmowach z pacjentami są słodzone napoje i ich szkodliwy wpływ na zęby. Z drugiej strony nie dość często omawia się problematykę napojów o niskim pH, których spożywanie może mieć ró...
W gabinecie stomatologicznym skuteczna komunikacja z pacjentem jest równie istotna, jak najwyższe kompetencje kliniczne. To właśnie sposób, w jaki rozmawiamy, słuchamy i reagujemy, buduje zaufanie, lojalność oraz komfort pacjenta, przekładając się na...