Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Język migowy w gabinecie stomatologicznym – fanaberia czy konieczność?

Publikacja:
Język migowy w gabinecie stomatologicznym – fanaberia czy konieczność?

Język migowy w gabinecie stomatologicznym – fanaberia czy konieczność?

Osoby głuche i głuchonieme bardzo niechętnie odwiedzają gabinety stomatologiczne i lekarskie, a na leczenie szpitalne zgadzają się jedynie w ostateczności. Z pewnością mają na to wpływ problemy z komunikacją – jedynie niewielki odsetek pracowników służby zdrowia potrafi porozumiewać się w języku migowym. Dlatego dobrym pomysłem na poszerzenie kompetencji przez asystentki stomatologiczne jest jego nauka.

Według rozmaitych statystyk, w Polsce żyje około 100 tys. osób głuchych, głuchoniemych i niedosłyszących. Napotykają one mnóstwo barier w porozumiewaniu się z osobami normalnie słyszącymi. Głusi i głuchoniemi z tego właśnie powodu rzadko odwiedzają gabinety stomatologiczne i lekarskie, a do szpitala zgłaszają się jedynie w ostateczności. Wpływ na taki stan rzeczy mają ich problemy z komunikacją – po pierwsze osoby głuche dość często słabo piszą i czytają, a w języku migowym potrafi się porozumiewać niewielki odsetek szeroko rozumianego personelu medycznego. Dlatego trudno jest zdiagnozować konkretną chorobę albo określić problem, z jakim pacjent zgłasza się do dentysty.

Profesjonalny gabinet stomatologiczny powinien charakteryzować się nie tylko najwyższym standardem medycznym, ale także przyjaznym i otwartym podejściem do pacjenta, także niepełnosprawnego pod względem słuchowym. Często czują się oni nierozumiani i trudno im przedstawić lekarzowi swój problem. Wychodząc naprzeciw tego typu sytuacjom, profesjonalny zespół stomatologiczny powinien opanować chociażby podstawy języka migowego. Dobrym pomysłem na poszerzenie kwalifikacji przez asystentkę stomatologiczną jest więc jego nauka. Umiejętność ta bardzo poprawi komunikację z pacjentem głuchym lub głuchoniemym, co jest przydatne zarówno jemu, jak i zespołowi medycznemu. Możliwość poinformowania stomatologa oraz asystentki o kłopotach, z którymi pacjent pojawił się w gabinecie, znacznie skraca czas leczenia oraz zwiększa jego efektywność.

Nauka języka migowego odbywa się na specjalnych kursach przeznaczonych dla pracowników służb medycznych. W jego trakcie uczestnicy poznają zarówno podstawowe zwroty grzecznościowe i komunikacyjne, ale także słownictwo ściśle powiązane ze świadczeniem usług zdrowotnych. Zazwyczaj kurs taki trwa około 30-60 godzin i kosztuje 400-600 zł. Asystentka stomatologiczna może zwrócić się do pracodawcy z wnioskiem o jego sfinansowanie lub dofinansowanie. Nowoczesny, świadomy potrzeb niepełnosprawnych pacjentów lekarz stomatolog z pewnością dostrzeże w tym szanse na podniesienie kwalifikacji swojego personelu oraz uatrakcyjnienie oferty gabinetu.

AF
Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

bezpieczenstwo w gabinecie
Bezpieczna organizacja pracy w gabinecie stomatologicznym Asysta

Każdy gabinet stomatologiczny działa według określonych procedur. Ich przestrzeganie gwarantuje utrzymanie wysokiego standardu pracy, a tym samym – bezpieczeństwo. Masz realny wpływ na to, co dzieje się w Twoim otoczeniu, w tym na wybór preparatów, k...

feedback w gabinecie
Konstruktywny feedback w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...

dentofobia 2
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2 Asysta

Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...

dentofobia
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 1 Asysta

Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...

artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...

oszustwa podatkowe
USA: „kreatywna księgowość” w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym
Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym Asysta

Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...

pacjent z demencja
Pacjent z demencją w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...

Romident Apex Warszawa
Ergonomia i estetyka w małym gabinecie stomatologicznym Lekarz

– Zależało mi na tym, aby mój mały gabinet spełniał wszystkie wymagania sanitarno-epidemiologiczne i lokalowe, a równocześnie chciałam, żeby rozkład wnętrz oraz wyposażenie było ergonomiczne dla personelu i przyjazne dla pacjentów – mówi lek. dent. N...