Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Dentysta na TikToku – musisz tam być. Daj się polubić!

Publikacja:
Dentysta na TikToku – musisz tam być. Daj się polubić!

Dentysta na TikToku – musisz tam być. Daj się polubić!

TikTok to popularny na całym świecie serwis społecznościowy, który pozwala użytkownikom na tworzenie, edytowanie i udostępnianie krótkich nagrań video. Warto zainteresować się nim w kontekście marketingu gabinetu stomatologicznego – jest to bowiem narzędzie, dzięki któremu dentysta może budować markę osobistą, promować swój gabinet i pozyskiwać nowych pacjentów.

Marketing w branży stomatologicznej cały czas się zmienia – z jednej strony dostosowuje się do obowiązującego w danej chwili prawa, z drugiej – do aktualnych trendów. Doskonałym narzędziem do budowania marki osobistej stomatologa, edukowania odbiorców, a także do promowania swoich usług i pozyskiwania nowych pacjentów, są media społecznościowe. Jednym z nich jest TikTok – aplikacja, która powstała w 2016 r. i od tego czasu nieustannie zyskuje na popularności.

Czym jest TikTok i czy może być szkodliwy?

TikTok to aplikacja mobilna, która powstała w 2016 r. Łączy ona funkcjonalności kilku innych platform społecznościowych – m.in. YouTube’a, Snapchata, Instagrama oraz Spotify. TikTok pozwala użytkownikom na tworzenie, edytowanie oraz udostępnianie video – początkowo jeden „tik tok” mógł mieć maksymalnie 15 sekund, ale dość szybko się to zmieniło. Obecnie filmy tworzone w aplikacji TikTok mogą trwać do 60 sekund, zaś przesyłane – nawet do 3 minut. Oczywiście video może mieć różną tematykę, można do niego dodać muzykę, stworzyć napisy, dodać różnego rodzaju nakładki, filtry itp.

Z jednej strony, TikTok pozwala na szybkie, łatwe i wygodne tworzenie contentu video i dzielenie się nim z odbiorcami. Idealnie byłoby gdyby był to content wartościowy, zgodny z normami etycznymi, o charakterze edukacyjnym – w praktyce niestety bywa z tym różnie. Na TikToku publikowane są bowiem również treści niebezpieczne, szkodliwe, podważające zasady medycyny. Jako przykład można tu podać umieszczane na TikToku przez samozwańczych „ekspertów” filmy propagujące np. domowe wybielanie zębów przy pomocy własnoręcznie wykonanych mikstur z nadtlenkiem wodoru albo „prostowanie” zębów przez ściskanie ich plastikowymi gumkami (o szkodliwych stomatologicznych trendach z TikToka pisaliśmy TUTAJ).

I to m.in. z tego powodu ważne jest, aby na TikToku treści publikowali również profesjonaliści – lekarze dentyści, higienistki, specjaliści z zakresu ochrony zdrowia, tak aby różnego rodzaju niebezpieczny, niesprawdzony content był w jak największym zakresie równoważony przez rzetelne porady przygotowane przez ekspertów.

Konto na TikToku dla gabinetu stomatologicznego – czy marketing w mediach społecznościowych sprawdza się w tej branży?

Nie ma żadnych wątpliwości, że we współczesnym świecie social media są doskonałym narzędziem marketingowym dla gabinetów stomatologicznych. Dzięki nim można:

• prowadzić działania edukacyjne, np. z zakresu prawidłowej higieny, wpływu zdrowia jamy ustnej na zdrowie ogólne, związków diety z chorobami jamy ustnej,

• budować społeczność zaangażowanych pacjentów, komunikować się z nimi, utrzymywać ich lojalność wobec gabinetu,

• tworzyć markę osobistą, zwiększać rozpoznawalność swojej osoby, budować wizerunek eksperta, specjalisty, doświadczonego lekarza-praktyka,

• promować swój gabinet i usługi – np. poprzez pokazywanie, jak wygląda codzienna praca czy prezentację metamorfoz uśmiechu pacjentów.

Jedną z aplikacji, która pozwala na tego typu działania jest właśnie TikTok – a jak wynika z obecnych trendów, to właśnie oryginalne treści video stają się najbardziej efektywną drogą docierania do potencjalnych odbiorców.

Dlaczego Facebook i Instagram to już zbyt mało?

TikTok jest obecnie jedną z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie. Podaje się, że oficjalnie ma on 1 mld aktywnych użytkowników miesięcznie. I choć inne, starsze media społecznościowe są większe pod względem liczebności (Facebook – 2,9 mld aktywnych użytkowników, Instagram i WhatsApp – 2 mld aktywnych użytkowników), to jednak preferowaną przez współczesnych odbiorców formą przekazu jest właśnie video. O ile np. Instagram wyświetla przesłany film przez 24 godziny, o tyle TikTok pozwala na to o wiele dłużej – dzięki temu można tam tworzyć trwałe, wartościowe treści, które będą dostępne dla użytkowników przez dłuższy czas. Jest to bardzo istotne zarówno ze względów wizerunkowych, marketingowych, jak i edukacyjnych.

O popularności TikToka świadczy jeszcze jedna statystyka – pierwszy miliard użytkowników osiągnął w 2021 r. – niespełna pięć lat po powstaniu, najszybciej ze wszystkich platform społecznościowych.

Jak prowadzić TikToka?

Zatem jak lekarz dentysta powinien prowadzić TikToka, aby gromadzić wokół siebie społeczność, zwiększać zasięg publikowanych treści, realizować cele edukacyjne, uzyskać oczekiwane efekty marketingowe? Pamiętać należy o:

• zaplanowaniu tematyki publikowanych filmów – w zależności od tego, co chce przekazywać dentysta odbiorcom, w czym się specjalizuje, jakie kwestie szczególnie go interesują,

• regularnej publikacji contentu – jeśli stomatolog jest zbyt zapracowany, by tworzyć go sam (co zdarza się przecież dość często), warto nawiązać w tym zakresie współpracę ze specjalistą lub wyznaczyć osobę (np. menedżera placówki), która zajmie się tą kwestią,

• obserwowaniu trendów i sprawdzaniu, które z nich są przydatne do działań w branży stomatologicznej – oczywiście pamiętając o tym, że nie każdy z nich pasuje tematycznie do stomatologii,

• utrzymywaniu wysokiej jakości publikowanej treści – lepiej tworzyć tiktoki rzadziej, ale dobre, przemyślane, wartościowe niż często, ale byle jakiej jakości,

• analizie interakcji obserwatorów – są one sygnałem nie tylko dla algorytmów TikToka, ale także dla twórców treści, bo można z nich wywnioskować np. który film wzbudził największe zainteresowanie,

• odpowiednim tagowaniu filmów – tagi pozwalają na dobre oznaczenie tworzonych filmów, co z kolei zapewnia pojawienie się ich w wyszukiwarce aplikacji oraz zwiększa szanse na zaproponowanie ich docelowej grupie odbiorców.

Co pokazywać na swoim koncie i jakie materiały tworzyć: dzielić się wiedzą, a może pokazywać codzienność stomatologa?

Na pytanie o to, co może znaleźć się w filmach publikowanych na TikToku przez dentystę… każdy lekarz musi odpowiedzieć sobie sam. Tematyka zależy tak naprawdę od indywidualnych upodobań, chęci, zainteresowań i celów stomatologa. Część dentystów skupia się w swoich filmach na działaniach edukacyjnych – uczy zasad prawidłowej higieny, przypomina o profilaktyce i wizytach kontrolnych, rozprawia się z różnego rodzaju „stomatologicznymi mitami” pokutującymi wśród pacjentów. Inni lekarze stawiają na budowę marki osobistej – nagrywają filmy, które pokazują ich podczas rozmaitych konferencji, szkoleń, kursów, gdy sami się uczą lub kształcą innych lekarzy. Spora część stomatologów koncentruje się natomiast na prezentowaniu funkcjonowaniu ich gabinetów „od kuchni”. Możliwości jest wiele – ważne, by były to treści dobrej jakości, wartościowe i spójne.

Czy nagrania na TikToka są czasochłonne?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, bo zależy to od wielu czynników. Z jednej strony, twórcy tiktoków bardzo często podkreślają, że wystarczy dobry pomysł i spontaniczność, a jeżeli dentysta nie krępuje się przez kamerą, nie potrzebuje scenariusza, przygotowanego wcześniej tekstu, to niekiedy film powstaje w kilka minut i potrafi zrobić doskonałe zasięgi. Z drugiej – zaleca się, by kręcąc content na TikToka zadbać o ciekawe tło, dobre oświetlenie, estetyczny wygląd osoby, która występuje w filmie. Takie przygotowania mogą zająć trochę czasu, zwłaszcza jeśli film nagrywany jest w gabinecie, w ciągu dnia pracy.

Dentysta na TikToku – te konta musisz poznać!

Na TikToku funkcjonuje już sporo kont prowadzonych przez lekarzy dentystów oraz studentów stomatologii. Zebraliśmy kilka takich, którym warto się bliżej przyjrzeć.

•  Stomatolog Dobra Rada / https://www.tiktok.com/@dr_ania

•  Łukasz Lassmann / https://www.tiktok.com/@drlassmann

•  Anna Wasiewicz / https://www.tiktok.com/@drannawasiewicz

•  Maciej Cićkiewicz / https://www.tiktok.com/@dr_cickiewicz

•  IPOKRZYKU.PL / https://www.tiktok.com/@ipokrzykupl

•  Ola Abramek / https://www.tiktok.com/@olaabramek

To dobre przykłady osób, które wykorzystują TikToka w celach budowania własnej marki, edukowania odbiorców, promowania swoich usług i zwiększa rozpoznawalności.

Czy warto wejść ze swoimi treściami na TikToka i dać się zauważyć młodszym pacjentom?

Według dostępnych statystyk, 60% użytkowników TikToka to pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1995 r. 90% użytkowników tej aplikacji korzysta z niej codziennie, a średni czas jednej sesji na TikTioku wynosi 10,85 minut, co oznacza, że jest obecnie najbardziej angażującym medium społecznościowym. Wszystko to potwierdza, że TikTok to bardzo cenne narzędzie marketingowe o ogromnym potencjale docierania do osób przede wszystkim młodych, które już zarabiają lub wkrótce zaczną zarabiać swoje pieniądze i będą stały przed wyborem lekarza dentysty – niejednokrotnie na długie lata. Z punktu widzenia każdego stomatologa warto więc wejść na TikToka ze swoimi treściami i dać się zauważyć potencjalnym pacjentom.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

protetyka
Grudziądz: poszukiwany dentysta dla osadzonych Lekarz

Dyrektor Zakładu Karnego nr 1 w Grudziądzu ogłosił konkurs dotyczący udzielania świadczeń stomatologicznych – głównie protetycznych – osobom osadzonym w placówce. Umowa ma obowiązywać od 1 stycznia do 31 marca 2024 r. z możliwością przedłużenia do 31...

pieniądze na stomatologię - Dentonet.pl
Włoszczowa: dentysta wyłudził z NFZ-u ponad 400 tys. zł? Lekarz

Prokuratura sprawdza, czy dentysta zajmujący się opieką stomatologiczną nad uczniami szkół z Włoszczowy wyłudził pieniądze z NFZ-u. Chodzi o kwotę ponad 400 tys. zł – informuje TVP 3 Kielce. Uczniowie szkół z Włoszczowy byli objęci opieką stomatolog...

dolary
USA: dentysta wyłudził 8 mln dolarów od Medicare Lekarz

Według informacji Departamentu Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych lekarz stomatolog z Kalifornii oraz osoba odpowiedzialna w jego praktyce za rozliczenia zostali skazani za wyłudzenie ponad 8 mln dolarów od Medicare za zabiegi, które nie zostały wy...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Hempoil 850x400 2
Olej CBD - wszystko, co musisz o nim wiedzieć! Pacjent

W ostatnim czasie preparat, który jest niezwykle popularny szczególnie u osób młodych, świadomych, które doskonale znają jego zalety i właściwości. Chodzi oczywiście o olej CBD! Chcesz wiedzieć o nim więcej? Czym jest, jak powstaje, czym się różni su...

dolary
USA: dentysta przywłaszczył 8 mln dolarów z pożyczek Lekarz

Amerykański Departament Sprawiedliwości podał, że lekarz endodonta praktykujący w stanie Oregon został aresztowany w związku z przywłaszczeniem sobie około 8 milionów dolarów z pożyczek przekazanych na wsparcie biznesu podczas pandemii COVID-19. Bi...

wyrok
USA: dentysta skazany na 45 lat więzienia za zabójstwo Lekarz

Lekarz stomatolog ze stanu Maryland (USA) usłyszał wyrok w związku ze śmiercią swojej 25-letniej byłej pacjentki, która przedawkowała mieszankę dostarczanych przez niego leków na receptę. Jak podają amerykańskie media, 3 stycznia mężczyzna został ska...

policja - Dentonet.pl
Kraków: zaginiony dentysta nie żyje Lekarz

Krakowska policja poinformowała o odnalezieniu ciała zaginionego 23 czerwca 40-letniego stomatologa. Śledczy wstępnie wykluczyli udział osób trzecich. Daniel S. - 40-letni stomatolog z Krakowa - miał 23 czerwca w południe stawić się na wizycie lekar...

wyludzenia NFZ
Dentysta z Miastka oskarżony o wyłudzenia z NFZ-u Lekarz

Prokuratura Okręgowa w Słupsku prowadzi śledztwo dotyczące nieprawidłowości związanych z rozliczaniem świadczeń medycznych z NFZ-em w zakresie leczenia stomatologicznego prowadzonego przez jednego z dentystów z Miastka. Nieprawidłowości dotyczą świad...

opioidy
USA: dentysta nielegalnie przepisywał opioidy Lekarz

Zgodnie z komunikatem prasowym z 19 października wydanym przez Biuro Prokuratora USA dla okręgu Maryland, przyjęta została ugoda z byłym już lekarzem stomatologiem praktykującym w tym stanie, która odbiera mu prawo mu przepisywania tzw. leków kontrol...

leczenie stomatologiczne8
Czerwony Bór: poszukiwany dentysta dla więźniów Lekarz

Dyrektor zakładu karnego w Czerwonym Borze ogłosił konkurs ofert na leczenie stomatologiczne osób osadzonych w placówce. W ofercie należy podać proponowaną kwotę brutto za godzinę pracy oraz zagwarantować świadczenie usług co najmniej jeden dzień w t...

antybiotyki 1
Dentysto, co musisz wiedzieć o antybiotykooporności? Lekarz

Powołując się na badania, z których wynika, że większość antybiotyków przepisywanych przez brytyjskich dentystów nie ma medycznego uzasadnienia, naukowcy z Hiszpanii przekonują, że stomatolodzy muszą poszerzać wiedzę na temat antybiotykooporności. ...