Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Co mówią o tobie ludzie…

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Co mówią o tobie ludzie…

Co mówią o tobie ludzie…

Każdy profesjonalista – niezależnie od tego, czy jest lekarzem, lekarzem stomatologiem czy też pracuje w branży zupełnie niezwiązanej z medycyną – powinien cieszyć się dobrą reputacją i renomą (które tworzą jego markę).

Jak je zdobyć? Przede wszystkim rzetelnie i na jak najwyższym poziomie realizować swoje zadania i obowiązki. Dobra marka ma znaczenie nie tylko dla jej posiadacza, ale także dla pacjentów, przełożonych i współpracowników (którzy na tej podstawie mogą podjąć lub nie decyzję o wzjemnej współpracy). Warto przy tym zaznaczyć, że dobra renoma to nie to samo co umiejętność promowania się w mediach. Znane nazwisko a wysokie kompetencje nie zawsze idą ze sobą w parze – a ich brak dość szybko wychodzi na jaw.

W medycynie – choć w obecnych czasach mocno opiera się ona na działalności biznesowej – nie można pacjentów traktować jak klientów. Z tego względu, że przychodząc do lekarza – powierzają mu oni swoje zdrowie a niejednokrotnie także życie (czyli najwyższe wartości). Dlatego oczekują najwyższej skuteczności i jakości działania. I dlatego tak łatwo o konflikty, niezadowolenie czy dochodzenie sprawiedliwości w sądach (obecnie pacjenci doskonale znają prawo i swoje przywileje).

Jeśli lekarz cieszy się dobrą renomą i dba o pozytywne relacje z pacjentami – łatwiej mu uniknąć konfliktów i wychodzić z nich „z twarzą”. Jednak pewnym zagrożeniem dla reputacji lekarza jest fakt, że pokrzywdzeni pacjenci (niezależnie od tego czy obiektywnie czy jedynie subiektywnie) to temat, który chętnie podejmują media. Co więcej – niejednokrotnie pacjenci sami mogą ich używać, by zaszkodzić lekarzowi (internetowe fora i opiniotwórcze portale). Jednak – jeśli dotychczas cieszył się on dobrą renomą – rozżalonym pacjentom trudno będzie to podważyć.

Marka – obok renomy – zapewnia także rozpoznawalność. Na podobnej zasadzie rozpoznaje się towary – przyporządkowuje się je konkretnemu producentowi, określa jakość i prestiż. Jeśli klient będzie zadowolony z danego produktu – zacznie utożsamiać go z producentem i stanie się wobec niego lojalny. W przypadku lekarzy i lekarzy stomatologów jest podobnie – jeśli pacjent jest zadowolony z leczenia – na pewno zapamięta lekarza i zawita do niego ponownie. Ważne jest także, by pacjent miał poczucie, że lekarz, u którego się leczy, faktycznie dba o jego „interesy” (podobnie jak wyborcy głosują na takich polityków, co do których mają przekonanie, że ci o nich faktycznie zadbają).

Bardzo ważną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę (a nie zawsze widzimy taką potrzebę), jest nasze życie prywatne („po godzinach”). Zdarza się, że niektórzy tracą czujność w momentach wolnych od pracy i w miejscach publicznych zaczynają zachowywać się zbyt swobodnie. Oczywiście – możemy sobie tłumaczyć, że mamy do tego prawo, ale jeśli pacjent zobaczy swego lekarza, który jest dla niego autorytetem np. w stanie nietrzeźwym lub awanturującego się z żoną w centrum handlowym – z pewnością wpłynie to na spadek poziomu zaufania do niego (jeśli nie na całkowitą jego utratę). Dlatego – z jednej strony należy chronić swoją prywatność, by jak najmniej naszych osobistych spraw stawało się publicznymi, z drugiej zaś pamiętać, że pacjenci „jak nas widzą, tak nas piszą” nie tylko w gabinecie, ale i poza nim. Warto przy tym również zwrócić uwagę na pewien „drobny szczegół” – jak wygląda nasz prywatny profil w mediach społecznościowych, czy np. nie ma tam nieodpowiednich zdjęć i wpisów, które mogłyby zburzyć nasz wizerunek jako lekarza specjalisty. Warto mieć świadomośc, że nasi pacjenci mogą nas obserwować i na tej podstawie wyrabiać sobie zdanie. Co więcej (dotyczy to zwłaszcza małych społeczności) – pewne szczegóły dotyczące naszego życia mogą stać się pożywką do plotek, a te – jak wiadomo – zniszczyły niejedną karierę.

Stąd – jeśli chcemy cieszyć się dobrą renomą i reputacją – warto zadbać o takie zachowania i postawy w naszej pracy, i życiu codziennym, które wpłyną pozytywnie na nasz wizerunek. Dobrze uwypuklać swoje atuty i mocne strony, i na nie przede wszystkim zwracać uwagę oraz komunikować je otoczeniu. Zadbajmy o to, by nasze nazwisko w środowisku medycznym i w środowisku pacjentów pojawiało się w kontekście naszych osiągnięć zawodowych, wysokich kwalifikacji i nienagannego zachowania, by kojarzyło się z czymś pozytywnym. Możemy to osiągnąć poprzez tytuły naukowe, dodatkowe szkolenia, ale i działalność charytatywną czy też włączanie się lub firmowanie swoim nazwiskiem akcji społecznych, profilaktycznych, wpieranie fundacji itp. Podobne znaczenie ma występowanie w roli eksperta lub konsultanta na forach internetowych, w mediach społecznościowych, w prasie i telewizji.

Oczywiście – niebagatelne znaczenie w budowaniu naszego wizerunku specjalisty ma też bezpośredni kontakt z pacjentem i sposób, w jaki się wtedy zachowujemy. Już nie raz podkreślaliśmy, że nawet najwyższe kompetencje bez właściwej komunikacji z pacjentem raczej nie zagwarantują nam powodzenia w prowadzeniu prywatnej praktyki ("Właściwa komunikacja z pacjentem", "Jak nie zniechęcić do siebie pacjentów" )

Ciekawym doświadczeniem może być też dla nas posłuchanie, na co narzekają pacjenci? Zwykle nie lubimy skarg i pretensji – jednak mogą być one dla nas bezcennym źródłem informacji, co zrobić, by nasi pacjenci poczuli się w pełni usatysfakcjonowani i zaczęli dobrze o nas mówić.

BZ

Źródło: Medexpress
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

zapalenie przyzębia - Dentonet.pl
Błędy w rozumieniu i leczeniu chorób przyzębia. Co mówią eksperci? Lekarz

– Wydaje mi się, że podstawowym błędem w rozumieniu leczenia choroby przyzębia jest po pierwsze nieskuteczna faza higienizacyjna, nieprzeniesienie odpowiedzialności za skuteczność leczenia na pacjenta, ale również błędne podejście do stanów ostrych, ...

Doceniany Asysdent - co o konferencji mówią uczestniczki? Asysta

To będzie jubileuszowa, bo piąta już, edycja Asysdentu – Ogólnopolskiej Konferencji Higienistek i Asystentek Stomatologicznych. Oczywiście spotykamy się w Łodzi. Tym razem będzie to weekend 27-29 kwietnia, a tematem przewodnim konferencji będzie ergo...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres