Brak komunikacji lekarzy z pacjentami źródłem skarg
Brak komunikacji lekarzy z pacjentami źródłem skarg
Głównym powodem skarg składanych przez pacjentów do rzecznika odpowiedzialności zawodowej na lekarzy i lekarzy dentystów jest brak komunikacji na linii pacjent – lekarz. Rzecznicy Praw Pacjenta oraz sądy rozpatrują sprawy, w których najczęściej pośrednio lub bezpośrednio powodem złożenia skargi jest niewłaściwe porozumienie się lekarza z pacjentem – podkreśla profesor Jan Doroszewski Przewodniczący Zespołu Języka Medycznego Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN.
Najczęściej w komunikacji na linii pacjent – lekarz pacjent czuje się zignorowany bądź niedostatecznie wysłuchany, pacjenci skarżą się także, że lekarze nie dość jasno mówią o powodach wyboru takiego, a nie innego leczenia. Najczęściej dzieje się tak dlatego, że medycy nie mają dostatecznie dużo czasu w codziennej praktyce na rozmowę z pacjentem. Bardziej skupiają się na sprawnym przeprowadzeniu leczenia niż na wyjaśnieniach. Później niewystarczająco poinformowany pacjent, jeśli jego zdaniem leczenie nie odniosło pożądanych skutków, składa skargę na lekarza.
Doroszewski przyznaje także, że istnieje przepaść między sposobem odnoszenia się do pacjentów w prywatnych praktykach, a publicznej służbie zdrowia. Ta przepaść sprawia, że pacjenci najczęściej skarżą się na lekarzy publicznej opieki zdrowia.
„Lubię to uczucie, gdy wiem, że znalazłam się w dobrych rękach. To mnie uspokaja. Źle czuję się w miejscu, gdzie w powietrzu wisi napięcie, gdy stomatolog i jego współpracownicy nie dogadują się. Mam wtedy ochotę wstać i wyjść, bo obawiam się, że odbije się to na moich zębach oraz portfelu. Odczuwam także niepokój, gdy lekarz nie potrafi dla mnie zrozumiałym językiem wyjaśnić jakie procedury medyczne zastosuje i dlaczego”– napisała respondentka w jednej z anonimowych ankiet przeprowadzonych przez CMC Group.
Komunikacja lekarz – pacjent jest tak samo ważna jak sprawne przeprowadzenie procedur medycznych. Wielu lekarzy ma jednak z nią problem.
„Problemy, które zgłaszają lekarze są nierzadko podstawowe. Potrzebują podstawowych umiejętności i narzędzi, takich jak: podanie dłoni, kontakt wzrokowy, co i jak mówić, w jaki sposób zadawać pytania, by uzyskać cenne dla postawienia diagnozy informacje, co zrobić, by pacjent czuł się wysłuchany i zaopiekowani”.– wyjaśnia Tomasz Sobierajski doktor nauk humanistycznych socjolog.
Coraz większą popularnością cieszą się także szkolenia z komunikacji na linii pacjent – lekarz. Coraz więcej ekspertów zawraca uwagę jednak na to, że to uczelnie medyczne powinny wprowadzić do programu nauczania zajęcia z zakresu komunikacji z pacjentem.
KL
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Zmiany demograficzne zachodzące w polskim społeczeństwie sprawiają, że do gabinetów stomatologicznych zgłasza się coraz więcej pacjentów w podeszłym wieku. Jakie są największe wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się lekarze dentyści w kontekście opieki...
Jak przekazywać niepomyślne wiadomości pacjentom? W jaki sposób lekarz powinien rozmawiać ze starszymi osobami? Co pacjent słyszy, kiedy lekarz mówi, a co słyszy lekarz, kiedy mówi pacjent? To tylko niektóre z tematów, które zostaną poruszone w trakc...
– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. ...
– W trakcie leczenia ortodontycznego pacjentów rosnących warto rozmawiać z nimi nie tylko jak z dziećmi, ale po prostu jak z pacjentami. Należy wytłumaczyć im kwestie ich wady zgryzu, powiedzieć dlaczego ją leczymy i pokazać, co może się stać, gdy ni...
W Wielkiej Brytanii o dwie trzecie wzrosła liczba skarg dotyczących leczenia stomatologicznego w ramach Narodowej Służby Zdrowia (NHS). Najważniejszym powodem niezadowolenia jest to, że pacjenci nadal borykają się z trudnościami z dostępem do dentyst...
Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...
Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...
Z badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Western Australia wynika, że dentyści nie wiedzą, w jaki sposób pracować ze specyficzną i wymagającą grupą pacjentów, jakimi są osoby niedosłyszące i niesłyszące. Według Światowej Organizacji...
Studenci trzeciego roku m.in. kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego odbędą szkolenia z zakresu komunikacji interprofesjonalnej w oparciu o program przygotowany przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Cele...
Ze względu na pandemię koronawirusa w praktykach stomatologicznych na całym świecie wprowadzono dodatkowe, zaostrzone regulacje, które miały sprawić, że kontrola ryzyka zachorowań na choroby wirusowe (w tym COVID-19) będzie jeszcze bardziej rygorysty...
– Uprawnienia higienistki można nabyć już po ukończeniu dwuletniej szkoły policealnej. Nie jest to wykształcenie wystarczające do samodzielnej pracy z pacjentami i nie pozwala prawidłowo zaplanować zabiegów z uwzględnieniem ich stanu zdrowia – pisze ...