Mały pacjent w gabinecie
Mały pacjent w gabinecie
W planowaniu leczenia ogromne znaczenie ma wiek dziecka, jego zdolności percepcyjne, dojrzałość emocjonalna, umiejętność słuchania.
W pierwszych latach życia następuje dynamiczny rozwój dziecka. Z każdym miesiącem mały pacjent staje się bardziej skory do współpracy, rozumie konieczność wykonywania zabiegów higienicznych. I tak dzieci w wieku od 1 do 3 lat pozostają w najbliższym, przyjaznym otoczeniu osób z kręgu rodziny. W tym czasie następują duże zmiany w ich rozwoju.
Dzieci starsze, w wieku od 3 do 7 lat mają już dobrze wykształconą wrażliwość słuchową, dochodzi u niego do zatarcia granicy między rzeczywistością a jego własną fantazją. U dziecka w tym wieku kształtuje się wyobraźnia, która stanowi uzupełnienie innych zmysłów. Ważne, że maluch w tym wieku potrafi słuchać drugiej osoby.
W wieku szkolnym, dzieci jako pacjenci w większości przypadków nie sprawiają problemów. Są już stosunkowo dojrzałe, ich spontaniczna aktywność objawiająca się dotychczas w formie zabawy zostaje zastąpiona przez system działań sterowanych, gdzie podstawą są normy społeczne i obowiązki.
Lekarze wskazują, że z pierwszą wizytą u dentysty nie należy zwlekać i powinna się ona odbyć w momencie pojawienia się pierwszych ząbków u dziecka, najczęściej jest to 6 miesiąc życia, zwykle wtedy pojawiają się pierwsze mleczaki.
Tak wczesna wizyta jest konieczna nie tylko ze względu na konieczność badania uzębienia dziecka, jest to także doskonała okazja by edukować rodziców w sprawach kształtowania przyszłych nawyków higienicznych i stosowania odpowiedniej diety u dziecka.
Pierwsze spotkanie dziecka z dentystą jest niezmiernie ważne, ponieważ wrażenia wyniesione z tego kontaktu znajdą swoje odbicie w zachowaniu dziecka podczas następnych wizyt i jego nastawieniu do leczenia nawet w dorosłym życiu.
Lekarz powinien odpowiednio wcześnie podjąć współpracę z rodzicami, gdyż to oni są osobami, z którymi najczęściej dziecko przebywa. To właśnie opiekunowie są odpowiedzialni za podstawową wiedzę dziecka na temat otaczającego je świata i kreowania w jego świadomości postaw prozdrowotnych, w tym także pierwszego kontaktu z lekarzem dentystą.
inf.wł.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Do każdego gabinetu stomatologicznego zgłosić się może osoba wysoko wrażliwa, czyli taka, która odbiera bodźce z otoczenia bardziej intensywnie niż inni. Jak postępować z takim pacjentem? Dlaczego potrzebuje on szczególnego wsparcia? Tego będzie możn...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Zbyt mocne szczotkowanie zębów, inne nieprawidłowe nawyki higieniczne, spożywanie określonych pokarmów i napojów – to główne czynniki ryzyka rozwoju nadwrażliwości oraz związanych z nią recesji dziąsłowych. O tym, jak postępować z takimi pacjentami w...
Już dziś – we wtorek 28 listopada o godz. 20:00 – odbędzie się organizowany przez markę Philips Sonicare bezpłatny webinar „Pacjent ortodontyczny w gabinecie higieny”. Poprowadzi go dypl. hig. stom. Anna Drobkiewicz – magister biotechnologii, dyplomo...
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...
Jak zacząć leczenie stomatologiczne dziecka, które nie wykazuje gotowości do współpracy z lekarzem? Jakie zabiegi stomatologii zachowawczej w przypadku próchnicy są w takich sytuacjach akceptowane przez pacjentów pedodontycznych? – Zacznijmy od adapt...
Pacjenci w trakcie leczenia ortodontycznego mają szczególne potrzeby higieniczne – zarówno w zakresie higieny domowej, jak i profesjonalnej. O związanych z tym kwestiach podczas webinaru „Pacjent ortodontyczny w gabinecie higieny” będzie opowiadać dy...
Opieka nad pacjentami protetycznymi to codzienność w pracy wszystkich członków zespołu stomatologicznego, nie wyłączając higienistek. Właśnie temu zagadnieniu poświęcony będzie webinar "Pacjent protetyczny w gabinecie higieny" organizowany przez mark...
Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...
Dlaczego implanty należy traktować inaczej niż własne zęby pacjenta? Jakie zabiegi higienizacyjne można wykonywać u pacjentów implantologicznych? Jakie są zalecenia związane z higieną jamy ustnej u osób z implantami? Odpowiedzi na te i inne pytania b...
Firma Philips Sonicare zaprasza na webinar "Pacjent periodontologiczny w gabinecie higieny jamy ustnej", który odbędzie się w poniedziałek 12 grudnia o godz. 20:30. Poprowadzi go dypl. hig. stom. Jolanta Bartoszuk - higienistka stomatologiczna z wiel...