Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Co robić, gdy odbiorca odpadów zwleka z dopełnieniem formalności?

Publikacja:
Co robić, gdy odbiorca odpadów zwleka z dopełnieniem formalności?

Co robić, gdy odbiorca odpadów zwleka z dopełnieniem formalności?

Niezależnie od specjalizacji każdy gabinet lekarski musi zmagać się z wyzwaniem, jakim jest odpowiednie segregowanie i unieszkodliwianie odpadów będących pochodną prowadzonej działalności medycznej.
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie odpadami medycznymi są „wszelkie odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny” (Dz. U. 07.39.251). Oznacza to, że odpadem medycznym mogą być zarówno krew, wydzieliny i wydaliny ludzkie, jak i zużyta strzykawka, zapylony mikrosilnik czy też osłonka z fizeliny na unit stomatologiczny.
Odpady o charakterze medycznym uważa się za bardziej niebezpieczne niż komunalne lub komunalnopodobne, jako że stwarzają ryzyko skażenia środowiska patogenami i drobnoustrojami chorobotwórczymi. Priorytetem w ich unieszkodliwianiu jest przeciwdziałanie skażeniom biologicznym i epidemiologicznym. To zagrożenie wymusza stosowanie starannej selekcji, dokładnej ewidencji oraz skomplikowanych i często drogich metod utylizacji.


Nowy obowiązek – więcej papierologii
22 lutego 2014 roku wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 stycznia 2014 roku dotyczące odpadów medycznych. Rozporządzenie to poszerza zakres obowiązków związanych z odpadami medycznymi. Od tej pory każdy wytwórca odpadów medycznych musi:
1. Segregować odpady zgodnie z katalogiem określonym przez ministra ochrony środowiska.
2. Prowadzić na bieżąco ilościową i jakościową ewidencję odpadów z zastosowaniem następujących dokumentów:
– karty przekazania odpadów,
– karty ewidencji odpadów,
– dokumentów potwierdzających fakt unieszkodliwienia odpadów.
3. Sporządzać roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i składać je marszałkowi województwa w terminie do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.
4. Przechowywać dokumenty ewidencji odpadów przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym sporządzono te dokumenty.
5. Udostępniać dokumenty ewidencji odpadów na żądanie organów uprawnionych do przeprowadzania kontroli.

Tak więc nowy obowiązek związany z odpadami medycznymi pozornie nie jest dla wytwórców odpadów zbyt uciążliwy – polega na pięcioletnim przechowywaniu dokumentów, które potwierdzają fakt uszkodliwienia odpadów przez firmę zajmującą się utylizacją. Przypomnijmy w tym miejscu, że taki dokument powinien posiadać formę zestawienia wyszczególniającego rodzaje i masę zakaźnych odpadów medycznych poddanych unieszkodliwieniu w ciągu jednego miesiąca kalendarzowego.


Co należy zrobić, jeśli firma utylizująca nie wywiązuje się ze swojego obowiązku?
Może się jednak zdarzyć, że firma utylizacyjna fizycznie odbierze odpady, jednak nie podbije karty ich przekazania lub nie wyda dokumentu potwierdzającego ich unieszkodliwienie. Warto szybko reagować na tego typu niedociągnięcia, ponieważ niedopełnienie formalności przez odbiorcę odpadów (firmę utylizacyjną) może w przypadku kontroli gabinetu narazić nas na spore nieprzyjemności. Dlatego:
– jeżeli nie możemy wyegzekwować prawidłowego wypełnienia karty przekazania przez odbiorcę, powinniśmy mu ją wysłać w dwóch egzemplarzach pocztą za potwierdzeniem odbioru. W razie kontroli będziemy dysponowali dowodem na prawidłowe przekazanie odpadów w postaci potwierdzenia wysłania lub tzw. zwrotki.
– jeżeli odbiorca zwleka z dokumentem potwierdzającym unieszkodliwienie odpadów, powinniśmy zwrócić się o pomoc do właściwego organu administracji publicznej WIOŚ lub Urzędu Marszałkowskiego. W skardze podkreślmy fakt, iż podmiot nie spełnia warunków pozwolenia oraz prowadzi ewidencję odpadów niezgodnie ze stanem rzeczywistym.

Pamiętajmy! Kto wbrew obowiązkowi nie prowadzi ewidencji odpadów albo prowadzi tę ewidencję w sposób nieterminowy lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym, podlega administracyjnej karze pieniężnej (najczęściej jest to kwota 500 złotych).

B.Sz.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

odpady medyczne
Ewidencja odpadów a koniec roku – o czym trzeba pamiętać? Lekarz

Podmioty prowadzące ewidencję odpadów – a więc również gabinety stomatologiczne – muszą pamiętać, że na przełomie 2023 i 2024 r. występują szczególne sytuacje związane z wystawianiem i dokonywaniem wpisów do karty ewidencji odpadów i karty przekazani...

recepta 1
Co robić, gdy urząd skarbowy pyta o wystawiane recepty? Lekarz

Do Wielkopolskiej Izby Lekarskiej coraz częściej napływają sygnały od lekarzy i lekarzy dentystów, którzy są wzywani przez urząd skarbowy do składania wyjaśnień w sprawie wystawianej większej liczby recept niż paragonów. Urzędnicy twierdzą, że świadc...

Awaria aparatu ortodontycznego - uśmiechnięty nastolatek z aparatem ortodontycznym przykładający lupę do swoich zębów
Awaria aparatu ortodontycznego – najczęstsze przypadki. Co robić? Pacjent

Leczenie ortodontyczne wymaga czasu, cierpliwości i odpowiedniej współpracy ze strony pacjenta. Jedną z nagłych sytuacji, które mogą wystąpić w trakcie terapii, są awarie mechaniczne aparatu. Choć zazwyczaj nie są one groźne, ich bagatelizowanie może...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Martyna Zawadka
Zestawy zabiegowe – czym są i dlaczego warto je robić? Asysta

Zestawy zabiegowe do leczenia zachowawczego, do endodoncji, do chirurgii – przygotowywane przez asystentki i higienistki zestawy narzędzi i materiałów mogą okazać się ogromnym ułatwieniem dla całego zespołu stomatologicznego. – Uważam, że to naprawdę...

Pęknięty ząb - młoda, zdziwiona dziewczyna dotykająca swojego zęba
Pęknięty ząb – co robić i jak leczyć pęknięcie zęba? Pacjent

Pęknięcie zęba to problem, który może dotknąć każdego – niezależnie od wieku czy ogólnego stanu uzębienia. W pierwszej chwili uraz tego typu może wydawać się drobnym, niegroźnym uszkodzeniem, ale niekiedy prowadzi do poważniejszych objawów, a w skraj...

Dominika Jordan
Motywacja pacjenta do higieny jamy ustnej. Jak robić to dobrze? Asysta

Motywowanie pacjentów do prawidłowej higieny jamy ustnej to jedno z głównych zadań profilaktycznych w codziennej pracy higienistek stomatologicznych. – Motywację należy traktować jako bodziec do tego, by pacjent przekształcił ją w długotrwały nawyk –...

leczenie stomatologiczne7
Dlaczego pacjent z próchnicą zwleka z wizytą u dentysty? Lekarz

Badanie przeprowadzone z udziałem 315 pacjentów z Tanzanii wykazało jakie przyczyny stoją za tym, że osoby cierpiące z powodu próchnicy zębów opóźniają poszukiwanie lekarza stomatologa. Jego wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym „Interna...