Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia

Publikacja:
Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia

Porozumienie lekarza z pacjentem podstawą leczenia

Bez właściwego porozumienia lekarza z chorym proces leczenia nie jest możliwy – twierdzi dr n. med. Katarzyna Jankowska, prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej.
Dlaczego? Przede wszystkim z tego względu, że bez prawidłowo przeprowadzonego wywiadu i zebrania potrzebnych informacji – nie jest możliwe, by postawić trafną diagnozę. Z kolei bez diagnozy nie można podjąć skutecznego leczenia. A zatem – komunikacja z pacjentem i umiejętne podjęcie z nim dialogu oraz wymiana informacji są kluczowe i stanowią istotny element sztuki lekarskiej.

Warto zaznaczyć, że skuteczna komunikacja interpersonalna opiera się na wzajemnej wymianie informacji. Co więcej – bardzo istotnym jej elementem jest umiejętność aktywnego słuchania (a nie zawsze docenia się jej wagę, zwłaszcza w sytuacjach, gdy lekarze obciążeni są obowiązkami medycznymi i administracyjnymi). Stąd – paradoksalnie – w polskiej medycynie coraz trudniej usłyszeć głos pacjenta, który powinien zajmować w niej miejsce podmiotowe.

Z drugiej strony – zmienia się charakter służby zdrowia – w epoce socjalizmu miała ona nieco inny charakter. Obecnie relacje lekarzy z pacjentami z paternalistycznych stają się coraz bardziej partnerskie. Pacjenci mają coraz większe oczekiwania, chcą bardziej aktywnie uczestniczyć w procesie leczenia, być dobrze poinformowani co do stanu swojego zdrowia i możliwych metod terapii. Stąd rozwijanie kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentami jest dla lekarzy kluczowa. Szczególnie w sytuacjach trudnych, gdy potrzebują oni nie tylko medycznego, ale i psychicznego wsparcia.

BZ
Źródło: "Medexpress"

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Septodont
Jak postawa pacjenta oraz lekarza wpływają na proces leczenia? Lekarz

Z medycznego punktu widzenia, lękowi pacjenci stanowią realne wyzwanie dla lekarzy z kilku powodów - mających de facto swe źródło w utrwalonej postawie lękowej. Jednym z nich jest fakt, że kiedy taki człowiek przychodzi do dentysty, to jego potrzeby...

wyceny swiadczen
GUS: ceny leczenia stomatologicznego dynamicznie rosną Lekarz

Według najnowszych danych GUS-u, w lutym 2023 r. wzrost cen usług stomatologicznych wyniósł 15,9% wobec średniej 10,1% w całym sektorze ochrony zdrowia. Inflacja w Polsce w lutym 2023 r. wyniosła 18,4% rok do roku. To najwyższy odczyt od grudnia 199...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...

relacje z pacjentem
Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem… Lekarz

Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...

komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

Piotr Puchała - Dentonet.pl
Jak rozmawiać z pacjentem o złamanym narzędziu w jego zębie? Lekarz

Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...