Aseptyka w gabinecie
Aseptyka w gabinecie
Gabinet stomatologiczny to miejsce, gdzie pacjent powierza nam swoje zdrowie. Chce poczuć się bezpiecznie i mieć pewność, że tak będzie. Zwykle najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Jest elegancko – dobrze, ale to nie wszystko. Ma być czysto. I nie ma co ukrywać, pierwszy rzut oka na gabinet często decyduje, czy pacjent wróci.
Ale to czego nie widać jest znacznie groźniejsze dla zdrowia. Gabinet z uwagi na dużą rotację osób i rodzaj wykonywanych zabiegów może być źródłem zakażeń chorobotwórczych drobnoustrojami. Na zakażenia narażeni są pacjenci, ale również pracownicy. Dlatego niezbędne jest przestrzeganie procedur związanych z antyseptyką i aseptyką gabinecie stomatologicznym.
Drobnoustroje w gabinecie mogą być przenoszone drogami: kropelkową, kontaktową i wszczepienną. Do zakażeń dochodzi w wyniku naruszenia powłok skórnych ostrymi narzędziami, które miały styczność z krwią i płynami ustrojowymi. Może dojść do nich także podczas pracy higienistki czy asystentki stomatologicznej podczas zabiegu, ale także przy czyszczeniu narzędzi. Może to prowadzić do zakażenia i rozwoju w organizmie wirusa HIV lub wirusów zapalenia wątroby HBV czy HCV.
Dlatego tak ważne jest prowadzenie działań zmierzających do niszczenia drobnoustrojów i hamowanie ich rozwoju. A co szczególnie istotne zapobieganie zakażeniom. Do elementarnych zasad aseptyki w gabinecie należy między innymi dezynfekcja i sterylizacja oraz właściwe przechowywanie sterylnych narzędzi i materiałów. Stosowanie przy każdym pacjencie odkażonych i czystych narzędzi. Bezwzględne stosowanie sprzętu jednorazowego, rękawiczek i maseczek ochronnych.
Osobny ważny temat to przestrzeganie higieny osobistej. A zatem odpowiednie mycie rąk. Należy pamiętać, ze używanie rękawic ochronnych nie zwalnia z mycia rąk i używania antyseptyków. Po czym powinno być łatwe rozpoznanie, że ktoś pracuje w gabinecie stomatologicznym? Właśnie po zadbanych dłoniach. Brak zadartych skórek, nawilżona skóra i krótko obcięte paznokcie.
Aby zabezpieczyć pacjenta, a także siebie i współpracowników przed zakażeniem wirusami, trzeba przestrzegać szeregu zasad. Wśród nich, poza tymi oczywistymi jak przestrzeganie procedur, są także zalecenia dotyczące szczepień przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby i grypie. Niestety, ze względów bezpieczeństwa, każdy materiał pochodzący od pacjenta trzeba traktować jako potencjalne źródło drobnoustrojów chorobotwórczych, będących zagrożeniem dla personelu gabinetu oraz pacjentów.
Warto mieć na uwadze, że jeśli często wykonujemy jakieś czynności codziennie, czasem wkrada się rutyna i pokusa, aby coś odpuścić. Nie dajmy się. Walczmy z rutyną dla naszego bezpieczeństwa.
ab
POWIĄZANE ARTYKUŁY
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
W Nowym Orleanie policja aresztowała kobietę, która w jednych z tamtejszych gabinetów stomatologicznych zaatakowała trzy osoby, w tym pracującą tam dentystkę. Dentystka została ugodzona nożem w oko, którego – zdaniem lekarzy – prawdopodobnie nie uda ...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...
W amerykańskim serwisie stomatologicznym DrBicuspid.com Rob Medina – stały współpracownik portalu i ekspert w dziedzinie marketingu w stomatologii – proponuje trzy modyfikacje, które może zastosować każdy właściciel praktyki dentystycznej, aby przeni...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Zdrowie i bezpieczeństwo odgrywają kluczową rolę w każdym gabinecie stomatologicznym. Co oczywiste, od podmiotów oferujących opiekę dentystyczną wymaga się zapewnienia zdrowia, bezpieczeństwa i dobrostanu zarówno pacjentom, jak i personelowi, chronią...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...