Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku
Wywoływanie pacjenta w poczekalni po nazwisku
Dla wielu z nas informacja ta może być zaskakująca, ale wywołując pacjenta po nazwisku na zabieg lub np. badanie RTG – w myśl obowiązujących przepisów – możemy zostać posądzeni o złamanie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych i ujawnienie tajemnicy lekarskiej. Dlaczego?
Ponieważ pozwalamy w ten sposób na identyfikację jego tożsamości. A zatem – w pewnym sensie ujawniamy tajemnicę lekarską, a ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty narzuca obowiązek jej zachowania. W praktyce oznacza to, że lekarzowi nie wolno nie tylko przekazywać informacji osobom niepowołanym o stanie zdrowia pacjenta (czy innych szczegółach dotyczących tego zagadnienia), ale również jakichkolwiek informacji o stanie majątkowym, rodzinnym, zawodowym czy o miejscu zamieszkania, nałogach, upodobaniach itp. Zakaz ten dotyczy także imienia i nazwiska.
Warto zaznaczyć, że dane dotyczące stanu zdrowia są objęte szczególną ochroną – są tzw. dane sensytywne (wrażliwe). Jeśli jednak dane osobowe połączymy z danymi sensytywnymi – one również stają się sensytywne. A jeśli pacjent oczekuje w kolejce do lekarza specjalisty – dość łatwo połączyć nazwisko z jego chorobą czy problemami zdrowotnymi.
Inną ustawą, którą możemy naruszyć poprzez użycie danych osobowych pacjenta w poczekalni, jest ustawa o poszanowaniu intymności pacjenta (mówi o tym Kodeks Etyki Lekarskiej). Np. wywołanie u pacjenta uczucia wstydu jest naruszeniem tej ustawy. A zatem – jeśli np. badanie, na które pacjent oczekuje, w jego poczuciu jest wstydliwe – wywołanie go po nazwisku może wywołać w nim duże uczucie dyskomfortu.
BZ
Źródło: Medycyna Praktyczna
Zachęcamy również do przeczytania:
Czy każdego pacjenta należy informować o stanie jego zdrowia?
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W niedzielę 17 września obchodzony jest kolejny Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta, ustanowiony przez WHO w 2019 r. Jego głównym celem jest poprawa świadomości znaczenia bezpieczeństwa pacjentów oraz zwiększenie zaangażowania społeczeństwa w bezp...
– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...
Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...
Objawy agresji czy przemocy w miejscu pracy to problem, który nie omija także gabinetów stomatologicznych. Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów przytacza portal st...
Leczenie ortodontyczne staje się coraz bardziej popularne wśród pacjentów w różnym wieku. Kluczem do jego sukcesu jest odpowiednie przygotowanie pacjenta, które obejmuje nie tylko szczegółową diagnostykę, ale również wyleczenie wszystkich zębów i zmi...
Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Dotyczy to wszystkich osób wykonujących zawód medyczny i udzielających świad...
W ubiegłym tygodniu odbyło się pierwsze spotkanie Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta, powołanego przez Porozumienie Organizacji Lekarskich. Jego celem jest zaprojektowanie zmian w ochronie zdrowia na korzyść pacjentów i lekarzy. – Stawiamy n...
Problem ten znają wszystkie zespoły stomatologiczne: wizyta jest umówiona, gabinet przygotowany do przeprowadzenia zabiegu, ale pacjent nie przychodzi. Nie dzwoni wcześniej, nie informuje o zmianie planów – po prostu go nie ma. Oczywiście zawsze mogą...
Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...
Nietrudno zauważyć, że świat handlu detalicznego z każdym rokiem coraz bardziej przegrywa z zakupami dostępnymi online. Znacznie szersza oferta niż w tradycyjnych sklepach, szybkość transakcji i realizacji zamówienia, możliwość zwrotu nietrafionego z...
Podczas wizyty u lekarza, w tym stomatologa, liczy się przede wszystkim to, co najważniejsze, czyli jak leczymy naszych pacjentów. Ale nie bez znaczenia są także inne czynniki, które decydują o tym, czy pacjenci czują się w naszej praktyce dobrze – a...