Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach

Publikacja:
5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach

5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach

Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisania e-recepty.

Jak poinformował Rzecznik Praw Pacjenta, w analizowanym okresie do jego biura wpłynęły 5 903 wnioski od indywidualnych pacjentów w porównaniu do 3 706 wniosków rok wcześniej. Oznacza to wzrost o blisko 60%. Na podstawie wniosków wszczęto 5 099 interwencji w placówkach medycznych.

Najczęstsze przyczyny interwencji dotyczyły problemów z dodzwonieniem się do rejestracji, dostępu do świadczeń zdrowotnych, dostępu do leków i zwłoki w wystawianiu recept lekarskich, odmowy realizacji zaleconych procedur medycznych, odmowy rejestracji skierowań do leczenia specjalistycznego oraz braku zapewnienia ciągłości leczenia.

Jeśli chodzi o interwencje związane typowo z pandemią koronawirusa, pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta najczęściej interweniowali w sprawie problemów w kontakcie telefonicznym z placówką ochrony zdrowia, odmowy udzielania świadczeń zdrowotnych, odmowy wystawienia recepty lub e-recepty, odmowy wystawienia skierowania na leczenie specjalistyczne, braku możliwości uzyskania informacji przez osoby bliskie na temat stanu zdrowia pacjenta przebywającego w szpitalu czy trudności w dostępie do świadczeń specjalistycznych.

Jeśli chodzi o Telefoniczną Informację Pacjenta, w 2020 r. ponad 71% zgłoszeń dotyczyło naruszania prawa do świadczeń zdrowotnych. W dalszej części odnotowywane sygnały dotyczyły prawa pacjenta do dokumentacji medycznej (8%), kwestii związanych z dostępem do informacji a także ochroną życia psychicznego (około 3%) oraz prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego (około 2%).

O prawnych aspektach funkcjonowania gabinetów stomatologicznych w czasie pandemii rozmawiamy z mec. Ewą Mazur-Pawłowską, prawnikiem specjalizującym się w obsłudze gabinetów stomatologicznych. – Dokument, w którym pacjent zwalnia gabinet i lekarza z odpowiedzialności w kwestii ewentualnego zakażenia, może obrócić się przeciwko lekarzowi – przestrzega nasza rozmówczyni.

Oprac. AF, źródło: RPP

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

lekarze
NIL: spotkanie Rzeczników Praw Lekarza z całej Polski Lekarz

W siedzibie NIL odbyło się spotkanie Rzeczników Praw Lekarza z całej Polski. Dyskutowano m.in. o najważniejszych problemach zgłaszanych do rzeczników przez lekarzy i lekarzy dentystów. – Chcemy, by każdy z nas – rzeczników – miał poczucie zespołowo...

komunikacja1
RPP i CMKP będą kształcić m.in. z komunikacji i praw pacjenta Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...

prawa pacjenta
RPP: będą szkolenia z przestrzegania i ochrony praw pacjentów Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta planuje uruchomienie nowego projektu edukacyjnego, w ramach którego będą odbywały się szkolenia dla personelu medycznego z zakresu przestrzegania i ochrony praw pacjentów. Na początek przedstawiciele profesji medycznych są pros...

ROZWIŃ WIĘCEJ
molestowanie
UK: 58 tys. niechcianych zachowań seksualnych w placówkach NHS Lekarz

Badanie pod nazwą „NHS Staff Survey 2023” wykazało, że personel Narodowej Służby Zdrowia doświadczył w ubiegłym roku „niedopuszczalnej liczby” niechcianych zachowań seksualnych ze strony zarówno pacjentów i ich bliskich, jak i innych pracowników. Inc...

zdarzenia niepozadane
Rzecznik Praw Pacjenta powołał zespół ds. zdarzeń niepożądanych Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta powołał zespół ds. zdarzeń niepożądanych. Jego pierwsze spotkanie odbyło się 13 sierpnia br. Do zadań zespołu należy przygotowanie propozycji klasyfikacji zdarzeń niepożądanych, analiza i ocena stanu obecnego raportowania oraz ...

e recepta
E-recepta – najważniejsze informacje dla pacjenta Pacjent

Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...

bol pozabiegowy
Ból pozabiegowy - jak przewidzieć go u pacjenta? Lekarz

Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

WIL
Wielkopolska Izba Lekarska ogłasza "Rok praw lekarza" Lekarz

Wielkopolska Izba Lekarska zainaugurowała akcję "Rok praw lekarza". Jest to szeroko zakrojona akcja informacyjno-edukacyjna, w ramach której - m.in. dzięki współpracy z Wielkopolską Izbą Adwokacką - organizowane będą różnego rodzaju aktywności mające...

ksztalcenie medykow
Rzecznik Praw Pacjenta chce zmian w kształceniu medyków Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...