5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach
5 tys. interwencji Rzecznika Praw Pacjenta w placówkach
Od 1 marca do 31 października 2020 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Pacjenci mieli w tym czasie problemy z kontaktem telefonicznymi z placówkami, dostępem do świadczeń medycznych oraz odmową wypisania e-recepty.
Jak poinformował Rzecznik Praw Pacjenta, w analizowanym okresie do jego biura wpłynęły 5 903 wnioski od indywidualnych pacjentów w porównaniu do 3 706 wniosków rok wcześniej. Oznacza to wzrost o blisko 60%. Na podstawie wniosków wszczęto 5 099 interwencji w placówkach medycznych.
Najczęstsze przyczyny interwencji dotyczyły problemów z dodzwonieniem się do rejestracji, dostępu do świadczeń zdrowotnych, dostępu do leków i zwłoki w wystawianiu recept lekarskich, odmowy realizacji zaleconych procedur medycznych, odmowy rejestracji skierowań do leczenia specjalistycznego oraz braku zapewnienia ciągłości leczenia.
Jeśli chodzi o interwencje związane typowo z pandemią koronawirusa, pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta najczęściej interweniowali w sprawie problemów w kontakcie telefonicznym z placówką ochrony zdrowia, odmowy udzielania świadczeń zdrowotnych, odmowy wystawienia recepty lub e-recepty, odmowy wystawienia skierowania na leczenie specjalistyczne, braku możliwości uzyskania informacji przez osoby bliskie na temat stanu zdrowia pacjenta przebywającego w szpitalu czy trudności w dostępie do świadczeń specjalistycznych.
Jeśli chodzi o Telefoniczną Informację Pacjenta, w 2020 r. ponad 71% zgłoszeń dotyczyło naruszania prawa do świadczeń zdrowotnych. W dalszej części odnotowywane sygnały dotyczyły prawa pacjenta do dokumentacji medycznej (8%), kwestii związanych z dostępem do informacji a także ochroną życia psychicznego (około 3%) oraz prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego (około 2%).
O prawnych aspektach funkcjonowania gabinetów stomatologicznych w czasie pandemii rozmawiamy z mec. Ewą Mazur-Pawłowską, prawnikiem specjalizującym się w obsłudze gabinetów stomatologicznych. – Dokument, w którym pacjent zwalnia gabinet i lekarza z odpowiedzialności w kwestii ewentualnego zakażenia, może obrócić się przeciwko lekarzowi – przestrzega nasza rozmówczyni.
Oprac. AF, źródło: RPP
Fot. Archiwum
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W siedzibie NIL odbyło się spotkanie Rzeczników Praw Lekarza z całej Polski. Dyskutowano m.in. o najważniejszych problemach zgłaszanych do rzeczników przez lekarzy i lekarzy dentystów. – Chcemy, by każdy z nas – rzeczników – miał poczucie zespołowo...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...
Rzecznik Praw Pacjenta planuje uruchomienie nowego projektu edukacyjnego, w ramach którego będą odbywały się szkolenia dla personelu medycznego z zakresu przestrzegania i ochrony praw pacjentów. Na początek przedstawiciele profesji medycznych są pros...
Badanie pod nazwą „NHS Staff Survey 2023” wykazało, że personel Narodowej Służby Zdrowia doświadczył w ubiegłym roku „niedopuszczalnej liczby” niechcianych zachowań seksualnych ze strony zarówno pacjentów i ich bliskich, jak i innych pracowników. Inc...
Rzecznik Praw Pacjenta powołał zespół ds. zdarzeń niepożądanych. Jego pierwsze spotkanie odbyło się 13 sierpnia br. Do zadań zespołu należy przygotowanie propozycji klasyfikacji zdarzeń niepożądanych, analiza i ocena stanu obecnego raportowania oraz ...
15 lutego wejdzie w życie nowa ustawa o ochronie małoletnich, czyli tzw. ustawa Kamilka. Nakłada ona na liczne podmioty – m.in. placówki medyczne – obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich. Obecnie w ministerstwie sprawiedliwości pracują...
Wielkimi krokami zbliża się okres, w którym – jak co roku – jesteśmy najbardziej narażeni na wszelkie zakażenia czy osłabienie naszego organizmu. Ostatnie lata zweryfikowały, że służba zdrowia potrzebuje wprowadzenia nowych rozwiązań, które będą zape...
Czynniki kliniczne, w tym nasilenie bólu przed i w trakcie leczenia kanałowego, mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia pooperacyjnych dolegliwości bólowych bardziej niż cechy socjodemograficzne, takie jak rasa lub poziom dochodów. To wnioski płynące z ...
– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...
Wielkopolska Izba Lekarska zainaugurowała akcję "Rok praw lekarza". Jest to szeroko zakrojona akcja informacyjno-edukacyjna, w ramach której - m.in. dzięki współpracy z Wielkopolską Izbą Adwokacką - organizowane będą różnego rodzaju aktywności mające...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...