Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Reguły pracy zespołu stomatologicznego z pacjentem z epilepsją

Publikacja:
Reguły pracy zespołu stomatologicznego z pacjentem z epilepsją

Reguły pracy zespołu stomatologicznego z pacjentem z epilepsją

Osoba z epilepsją (padaczką) to jeden z najtrudniejszych typów pacjentów w gabinecie stomatologicznym. Choroba ta objawia się nagłymi napadami padaczkowymi, które w bezpośredni sposób mogą zagrażać życiu i zdrowiu chorego. Dlatego profesjonalny zespół stomatologiczny powinien znać zasady obowiązujące w pracy z tego typu osobami.

Według rozmaitych statystyk, epilepsja – zwana również padaczką – dotyka około 1-3% populacji na całym świecie. Jeśli chodzi o nasz kraj, to dokładne dane dotyczące częstotliwości występowania choroby nie są znane. Szacuje się jednak, że z padaczką boryka się nawet około 0,5% Polaków. Będące głównym objawem schorzenia napady padaczkowe mogą przydarzyć się wszędzie, także w gabinecie stomatologicznym. Zespół musi więc znać zarówno czynniki, które mogą wywołać atak, jak i zasady pierwszej pomocy.

Do głównych czynników mogących powodować wystąpienie napadu epileptycznego zalicza się m.in. gorączka, brak snu czy zmęczenie, a są to stany często występujące przy problemach z zębami. Infekcje jamy ustnej często powodują bowiem podwyższenie temperatury, zaś ból zęba niejednokrotnie uniemożliwia normalny, efektywny nocny wypoczynek. Dlatego niezwykle istotne jest przeprowadzenie wywiadu w tym kierunku.

Chory na padaczkę w gabinecie stomatologicznym jest narażony na oddziaływanie bodźców świetlnych, które również mogą sprokurować atak. Dlatego wykorzystanie lampy dentystycznej powinno zostać ograniczone do minimum: nie należy jej pozostawiać włączonej przez dłuższy czas oraz nie kierować jej w stronę oczu pacjenta.

Napady padaczkowe często bywają spowodowane także stresem oraz odczuwanym bólem. Dlatego pacjenta należy uspokajać przez każdą wykonywaną czynnością, uprzedzać o możliwych dolegliwościach bólowych (np. ukłuciu igłą), jak również tłumaczyć kolejne etapy zabiegu.

Bardzo istotna dla całego zespołu stomatologicznego jest wiedza dotycząca pierwszej pomocy w przypadku wystąpienia ataku padaczkowego w gabinecie. Choć napady są stosunkowo krótkie (trwają około 3-5 minut), mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia pacjenta. Pierwsza pomoc w takich przypadkach przedstawia się następująco:

• zabezpieczenie pacjenta przed urazami (np. upadkiem z fotela, stłuczeniem głowy),
• opuszczenie fotela do pozycji leżącej i zabezpieczenie głowy (należy to zrobić również w sytuacjach, gdy pacjent upada na podłogę),
• zadbanie o drożność dróg oddechowych, rozluźnienie kołnierzyka, odpięcie górnych guzików koszuli,
• pacjentowi nie wolno na siłę rozwierać ust (jeśli doszło do szczękościsku), wkładać żadnych przedmiotów do jamy ustnej ani podawać napojów,
• u niektórych pacjentów podczas ataku dochodzi do mimowolnego oddania moczu lub kału, co jest dla nich bardzo krępujące, należy więc udzielić adekwatnej pomocy,
• jeżeli po ustąpieniu ataku pacjent jest osłabiony lub o to prosi, można wezwać pogotowie lub kogoś bliskiego w celu odebrania go z kliniki.

Jednym z trudniejszych dla zespołu stomatologicznego przypadków są również pacjenci z bardzo silnym lękiem przed bólem oraz negatywnymi skojarzeniami dotyczącymi gabinetu, narzędzi stomatologicznych czy metod leczenia. Fachowo stan taki określa się jako dentofobia.

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...

ROZWIŃ WIĘCEJ
zespół rehabilitacyjny - Dentonet.pl
Efektywna praca "skalibrowanego" zespołu [video] Asysta

Jakie czynniki decydują w najwyższym stopniu o efektywnej współpracy w zespole medycznym? Pytamy dr. n. med. Michała Ganowicza, wykładowcę tegorocznego ASYSDENTU. - Zespół powinien być "skalibrowany". Co to znaczy? Taką kalibrację przeprowadza się p...

Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...

zespol stomatologiczny 1
Kompetentna asysta - atut każdego zespołu stomatologicznego Lekarz

W ciągu ostatnich lat w stomatologii ma miejsce niezwykle dynamiczny rozwój, związany m.in. z coraz szerszym zastosowaniem technologii cyfrowych. Jeżeli asystentka ma dotrzymać kroku zmianom, jakie wprowadzane są w klinice i coraz wyższym kompetencjo...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

relacje z pacjentem
Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem… Lekarz

Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...

komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

Piotr Puchała - Dentonet.pl
Jak rozmawiać z pacjentem o złamanym narzędziu w jego zębie? Lekarz

Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...