Konflikt dentysty z pacjentem z HIV
Konflikt dentysty z pacjentem z HIV
Stowarzyszenie Stomatologów Królestwa Niderlandów bada przypadek praktyki gabinetu stomatologicznego w Kaatsheuvel w Holandii. Sprawa ma dwa aspekty – jeden ze strony pacjenta dotyczy odmowy leczenia osoby zarażonej HIV, drugi od strony gabinetu odnosi się do nie poinformowania o tym, że pacjent jest zarażony.
Jak powiedział lokalnym mediom pacjent John na początku roku otrzymał diagnozę, że jest nosicielem wirusa HIV. Kiedy poszedł w sierpniu do dentysty został zapytany – czy coś zmieniło się w jego sytuacji zdrowotnej. Wtedy powiedział o nosicielstwie, chociaż prawnie nie jest do tego zobligowany. Okazało się, że informacje na temat jego zdrowia przekazał klinice jego były partner. Pacjent przestał być mile widzianym gościem w gabinecie stomatologicznym i odmówiono mu leczenia.
W rozmowie z lokalną prasą przedstawiciel gabinetu Cosmident powiedział, że ze strony pacjenta doszło do naruszenia zaufania i naraził on pracowników gabinetu na niebezpieczeństwo. „Muszę stanąć w obronie ludzi, którzy tu pracują" – powiedział Frank Vijgen z Cosmident.
Zgodnie z holenderskim prawem pacjenci z wirusem HIV nie są zobowiązani do informowania innych o ich statusie. Wszyscy zajmujący się leczeniem czy to dentysta, czy ratownik czy lekarz muszą przestrzegać zasad higieny i bezpieczeństwa w pracy, aby chronić się przed różnymi chorobami zakaźnymi.
Pacjent złożył skargę zarzucając gabinetowi dyskryminację. Postępowania wyjaśniające w tej sprawie prowadzą równolegle agencja RADAR zwalczająca dyskryminację i Stowarzyszenie Stomatologów Królestwa Niderlandów.
ab
zródło:nltimes.nl
POWIĄZANE ARTYKUŁY
O kompleksowej opiece nad pacjentem z nadwrażliwością zębów w kontekście pracy higienistek stomatologicznych mówi dypl. hig. stom. Anna Makówka - higienistka stomatologiczna i specjalistka promocji zdrowia, absolwentka Uniwersytetu Medycznego oraz Ak...
Każdy z nas w ostatnich tygodniach ma do czynienia z drożyzną, a jej potwierdzeniem są publikowane w mediach społecznościowych osławione „paragony grozy”. Pojawiają się one m.in. w kontekście posiłków w nadmorskich kurortach, cen opału w składach węg...
Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...
Jak podaliśmy przed kilkoma dniami w Dentonecie, 2 sierpnia weszły w życie nowe zasady przepisywania recept na leki psychotropowe i odurzające. Pojawiły się jednak informacje o kłopotach z ich realizacją, a problem ten nagłośnił w mediach jeden z lek...
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...
Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...
Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...
We wtorek 8 listopada o godz. 20:30 odbędzie się webinar „Pacjent implantologiczny w gabinecie higieny jamy ustnej”, który poprowadzi Jarosław Czubak - asystent stomatologiczny, wieloletni współpracownik m.in. specjalistów endodoncji i implantologii....
Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...
Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...
Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...