Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Konflikt dentysty z pacjentem z HIV

Publikacja:
Konflikt dentysty z pacjentem z HIV

Konflikt dentysty z pacjentem z HIV

Stowarzyszenie Stomatologów Królestwa Niderlandów bada przypadek praktyki gabinetu stomatologicznego w Kaatsheuvel w Holandii. Sprawa ma dwa aspekty – jeden ze strony pacjenta dotyczy odmowy leczenia osoby zarażonej HIV, drugi od strony gabinetu odnosi się do nie poinformowania o tym, że pacjent jest zarażony.

Jak powiedział lokalnym mediom pacjent John na początku roku otrzymał diagnozę, że jest nosicielem wirusa HIV. Kiedy poszedł w sierpniu do dentysty został zapytany – czy coś zmieniło się w jego sytuacji zdrowotnej. Wtedy powiedział o nosicielstwie, chociaż prawnie nie jest do tego zobligowany. Okazało się, że informacje na temat jego zdrowia przekazał klinice jego były partner. Pacjent przestał być mile widzianym gościem w gabinecie stomatologicznym i odmówiono mu leczenia.

W rozmowie z lokalną prasą przedstawiciel gabinetu Cosmident powiedział, że ze strony pacjenta doszło do naruszenia zaufania i naraził on pracowników gabinetu na niebezpieczeństwo. „Muszę stanąć w obronie ludzi, którzy tu pracują" – powiedział Frank Vijgen z Cosmident.

Zgodnie z holenderskim prawem pacjenci z wirusem HIV nie są zobowiązani do informowania innych o ich statusie. Wszyscy zajmujący się leczeniem czy to dentysta, czy ratownik czy lekarz muszą przestrzegać zasad higieny i bezpieczeństwa w pracy, aby chronić się przed różnymi chorobami zakaźnymi.

Pacjent złożył skargę zarzucając gabinetowi dyskryminację. Postępowania wyjaśniające w tej sprawie prowadzą równolegle agencja RADAR zwalczająca dyskryminację i Stowarzyszenie Stomatologów Królestwa Niderlandów.

ab

 


zródło:nltimes.nl
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

paragon3
„Paragony grozy” u dentysty? Lekarz

Każdy z nas w ostatnich tygodniach ma do czynienia z drożyzną, a jej potwierdzeniem są publikowane w mediach społecznościowych osławione „paragony grozy”. Pojawiają się one m.in. w kontekście posiłków w nadmorskich kurortach, cen opału w składach węg...

komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

ROZWIŃ WIĘCEJ
adult 4402808 1280
Konflikt samorządu lekarskiego z ministrem zdrowia pogłębia się Lekarz

Jak podaliśmy przed kilkoma dniami w Dentonecie, 2 sierpnia weszły w życie nowe zasady przepisywania recept na leki psychotropowe i odurzające. Pojawiły się jednak informacje o kłopotach z ich realizacją, a problem ten nagłośnił w mediach jeden z lek...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

Piotr Puchała - Dentonet.pl
Jak rozmawiać z pacjentem o złamanym narzędziu w jego zębie? Lekarz

Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...

Listerine grafika
Kompleksowa opieka nad pacjentem ortodontycznym Asysta

Podczas leczenia ortodontycznego pacjenci powinni szczególnie zwracać uwagę na higienę zębów i dziąseł. Noszenie aparatu ortodontycznego przyczynia się do powstawania dodatkowych przestrzeni gromadzących resztki jedzenia, które powodują rozwój szkodl...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

relacje z pacjentem
Gdy pacjent chce być kimś więcej, niż tylko pacjentem… Lekarz

Niechciana uwaga ze strony pacjenta to temat rzadko poruszany w serwisach stomatologicznych, co nie znaczy, że mało istotny, czy dotyczący tylko garstki dentystów. Problematykę relacji, które wykraczają poza standardowy kontakt lekarza z pacjentem po...

komunikacja z pacjentem1
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem Asysta

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej stro...