Zadławienie w gabinecie stomatologicznym – jak reagować?
Zadławienie w gabinecie stomatologicznym – jak reagować?
Podczas przeprowadzania zabiegów stomatologicznych może dojść do wielu niespodziewanych wypadków. Jednym z najbardziej niebezpiecznych jest zadławienie się pacjenta. Zarówno lekarz, jak i asystentka stomatologiczna powinni znać zasady pierwszej pomocy w takich sytuacjach.
Zadławienie pacjenta to jeden z najbardziej niebezpiecznych stanów nagłych, do których może dojść w gabinecie stomatologicznym. Grozi on bowiem niedrożnością dróg oddechowych, która w przypadku niepodjęcia pierwszej pomocy w ciągu 5 minut może doprowadzić do śmierci pacjenta. W literaturze stomatologicznej opisuje się przypadki, kiedy pacjent podczas zabiegu stomatologicznego zadławił się wypełnieniem, wiertłem, igłami, usuwanym zębem, a nawet protezą czy elementem aparatu ortodontycznego.
Do zadławienia dochodzi nagle. Objawy tego stanu są dość charakterystyczne: pacjent ma problemy z nabraniem powietrza do płuc i wykonaniem wdechu, nie może mówić, chwyta się za gardło, zaczyna charczeć i kaszleć. Pierwszą czynnością wykonywaną w takiej sytuacji powinno być usunięcie wszystkich ciał obcych znajdujących się w jamie ustnej pacjenta, takich jak wałki ligniny czy protezy. Przy próbach złapania oddechu może bowiem dojść do kolejnego zadławienia.
Jeśli jest to możliwe, pacjenta należy zachęcać do kaszlu – w większości przypadków silne odkasływanie wystarcza do usunięcia ciała obcego. Ważne jest to, żeby kasłanie odbywało się w pozycji jak najmocniej wychylonej do przodu. Odkasływanie można ułatwić, lekko uderzając pacjenta dłonią ułożoną w tzw. łódkę w okolice między łopatkami. Uwaga! Uderzania nie wolno wykonywać, jeśli osoba poszkodowana stoi lub siedzi wyprostowana – wówczas ciało obce mogłoby przesunąć się głębiej do oskrzeli.
Jeżeli procedura ta nie przynosi rezultatów, konieczne jest wykonanie tzw. rękoczynu Heimlicha. Mówiąc w skrócie, polega on na wywarciu nacisku na przeponę, dzięki czemu sprężone powietrze z dróg oddechowych wypycha na zewnątrz znajdujące się w tchawicy ciało obce. Rękoczyn Heimlicha należy wykonywać na zmianę z uderzeniami w okolice między łopatkami do momentu odkrztuszenia ciała obcego lub utraty przez poszkodowanego przytomności.
W przypadku utraty przytomności, należy niezwłocznie rozpocząć resuscytację, jednocześnie wzywając pogotowie. Pacjenta trzeba ułożyć bezpiecznie na ziemi, odchylić jego głowę do tyłu i sprawdzić, czy zalegające ciało obce można bezpiecznie usunąć np. przy pomocy dłoni. Jeśli nie jest to możliwe, należy przeprowadzać resuscytację, zaczynając od 30 ucisków na klatkę piersiową. Być może spowodują one wypchnięcie ciała obcego do jamy ustnej. Gdy pacjent nie oddycha, wykonuje się mu 2 wdechy i kontynuuje resuscytację (30 uciśnięć, 2 wdechy) aż do momentu przyjazdu pogotowia.
W trakcie pierwszej pomocy przy zadławieniu oraz innych stanach nagłych, ważne jest zachowanie spokoju i opanowania. Jeśli wiedza i umiejętności zespołu stomatologicznego w tym zakresie nie są wystarczające, warto rozważyć wzięcie udziału w profesjonalnym kursie z pierwszej pomocy.
Zgodnie z zapisami ustawy o działalności leczniczej, lekarz powinien posiadać w gabinecie sprzęt niezbędny do udzielania pierwszej pomocy. Co zawiera apteczka dedykowana do gabinetu stomatologicznego?
AF
Fot. Wetmount, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...
Pacjenci nie zawsze pamiętają o tym, że w gabinecie dentystycznym dba się nie tylko o stan uzębienia i zdrowie jamy ustnej. Dlatego do gabinetu zgłaszają się zwykle wtedy, gdy odczuwają ból zęba albo pojawia się w nim ubytek. Należy zachęcać naszych ...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Objawy agresji czy przemocy w miejscu pracy to problem, który nie omija także gabinetów stomatologicznych. Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów przytacza portal st...
Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...