Wyzwania w komunikacji z pacjentem senioralnym
Wyzwania w komunikacji z pacjentem senioralnym
– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. Agnieszka Mielczarek, dziekan Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego WUM, kierownik Zakładu Stomatologii Zachowawczej warszawskiej uczelni, konsultant krajowa w dziedzinie stomatologii zachowawczej z endodoncją, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Geriatrycznej.
Jak dodaje, komunikacja z pacjentami – również w podeszłym wieku – stanowi obecnie bardzo ważne zagadnienie zarówno kształcenia przeddyplomowego, jak i podyplomowego lekarzy dentystów.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...
Uczelnie medyczne w Polsce widzą potrzebę szkoleń w zakresie nowych metod dydaktycznych, etyki medycznej i komunikacji z pacjentem – wynika z analizy ankiet wypełnionych przez 19 uczelni medycznych na potrzeby raportu na temat warunków kształcenia na...
Jak przekazywać niepomyślne wiadomości pacjentom? W jaki sposób lekarz powinien rozmawiać ze starszymi osobami? Co pacjent słyszy, kiedy lekarz mówi, a co słyszy lekarz, kiedy mówi pacjent? To tylko niektóre z tematów, które zostaną poruszone w trakc...
O największych wyzwaniach w ortodoncji pacjentów dorosłych mówi dr n. med. Anna Wasiewicz – absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, certyfikowany lekarz metody lingwalnej Incognito, zajmująca się m.in. leczeniem ortodontycznym przypadków w...
- Gdy dentysta usuwa pacjentowi ząb, chce to zrobić jak najsprawniej, nie martwiąc się o ten ząb, bo później i tak jest on "wyrzucany do kosza". Natomiast w przypadku transplantacji, ząb musi być później wykorzystany. Powierzchnia korzenia podczas za...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...
– Nas, lekarzy dentystów, kompletnie nie uczy się, jak prowadzić biznes. Nie uczy się nas nawet tego, jakie są wymogi instytucji, które mogłyby zainteresować się gabinetem. Jest tu ogromna luka do wypełnienia, bo szkoli się nas na świetnych specjalis...
Skuteczna komunikacja w praktyce stomatologicznej to jeden z kluczowych czynników prawidłowego funkcjonowania gabinetu jako przedsiębiorstwa, a zarazem warunek dalszego rozwoju. Temat ten przybliża brytyjski portal Dentistry.co.uk. W świecie stomato...
Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...
Studenci trzeciego roku m.in. kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego odbędą szkolenia z zakresu komunikacji interprofesjonalnej w oparciu o program przygotowany przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Cele...
Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje...