Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Teleporady medyczne? Tak, ale nie w każdym przypadku

Publikacja:
Teleporady medyczne? Tak, ale nie w każdym przypadku

Teleporady medyczne? Tak, ale nie w każdym przypadku

Do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa w ostatnim czasie wiele sygnałów od pacjentów, którzy nie mogą odbyć osobistej wizyty w przychodni ze względu na zagrożenie epidemiczne. Często jedyną proponowaną przez placówki formą konsultacji pozostaje tzw. teleporada, pomimo istnienia podstaw do osobistej wizyty w przychodni. RPP podkreśla, że rozwiązania telemedyczne, jakkolwiek bardzo potrzebne i przydatne, nie zawsze mogą zastępować osobiste wizyty pacjentów w przychodniach.

12 marca – kiedy epidemia znajdowała się w początkowej fazie rozwoju – Rzecznik Praw Pacjenta opublikował stanowisko w zakresie możliwości proporcjonalnego ograniczenia praw pacjenta na podstawie art. 5 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zgodnie ze wskazanymi przepisami, placówka medyczna może czasowo ograniczyć korzystanie przez pacjentów z pełni ich praw w sytuacji wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów. Decyzję w tym zakresie podejmuje kierownik podmiotu, udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz, uwzględniając przy tym sytuację w danym podmiocie leczniczym.

Jak podkreśla RPP w komunikacie, na każdym etapie udzielania świadczeń należy jednak zapewniać pacjentowi prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i udzielanych z należytą starannością. Ostatnie decyzje i działania organów odpowiedzialnych za organizację systemu ochrony zdrowia, podejmowane m.in. w oparciu o aktualne dane i modele epidemiologiczne, mają na celu systematyczne przywracanie standardowej organizacji świadczeń dla pacjentów.

– Rozwiązania telemedyczne, jakkolwiek bardzo potrzebne i przydatne, nie zawsze mogą zastępować osobiste wizyty pacjentów w przychodniach, które w wielu przypadkach pozostają niezbędne dla realizacji prawidłowego przebiegu procesu diagnostyki i leczenia. Dlatego proszę, by oceniając potrzeby pacjentów i wybierając optymalną drogę udzielania świadczeń zdrowotnych, nie stosować automatyzmu w wyborze rozwiązań telemedycznych jako potencjalnie bezpieczniejszych. Konieczna jest każdorazowa ocena rzeczywistej potrzeby osobistego kontaktu z lekarzem, uwzględniająca dobro pacjenta i staranność udzielania świadczeń – czytamy.

RPP prosi o analizę, które z przyjętych przez placówki medyczne ograniczeń w organizacji świadczeń dla pacjentów, u których nie występuje podejrzenie zachorowania na COVID-19, powinny ulec złagodzeniu, w celu dostosowania ich do aktualnej sytuacji w zakresie zdrowia publicznego. – Głęboko wierzę w to, że jest możliwe zarówno zachowanie bezpieczeństwa personelu, innych pacjentów, jak i prawidłowej realizacji prawa do świadczeń zdrowotnych. Potrzeba zapewnienia starannej oceny zdrowia pacjentów i ich skutecznego leczenia powinna pozostać najwyższym priorytetem systemu ochrony zdrowia – dodano.

Jeszcze jej w koszyku świadczeń NFZ nie ma, ale dyskusje o potrzebie jej wprowadzenia trwają od lat, a nasiliły się od początku pandemii koronawirusa. Mowa oczywiście o teleporadzie. Krajowi konsultanci różnych specjalności wskazują, że teleporada może być bardzo przydatną formą kontaktu lekarza dentysty z pacjentem. Współpracujący z NFZ lekarze dentyści mają nadzieję, że w najbliższym czasie taki zapis pojawi się w koszyku świadczeń. Jak powinna taka usługa być wyceniona?

Oprac. AF, źródło: RPP

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

stomatologia mobilna
Stomatologia mobilna – chwalona, ale nie w każdym aspekcie Lekarz

Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonej przez DentaVox, duża część pacjentów uważa, że mobilne gabinety dentystyczne mogą zapewnić zabiegi profilaktyczne i kontrolne na podobnym poziomie jak praktyki stacjonarne. Jednak zdaniem większości ankietow...

zebiak u 32 latki
Zębiak zlokalizowany w żuchwie 32-latki [opis przypadku] Lekarz

Serwis Drbicuspid.com opisuje przypadek pacjentki, która została skierowana przez swojego dentystę do chirurga stomatologicznego z powodu zmiany wykrytej w badaniu pantomograficznym, zlokalizowanej po lewej stronie żuchwy. Ze względu na brak objawów,...

standardy ochrony maloletnich
Standardy ochrony małoletnich nie w każdym gabinecie Lekarz

W ocenie ministerstwa sprawiedliwości lekarz dentysta prowadzący praktykę zawodową w pełni samodzielnie – czyli bez personelu pomocniczego – nie ma obowiązku wprowadzania tzw. standardów ochrony małoletnich – informuje Naczelna Izba Lekarska. Pozosta...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Nadziaslak
Nadziąślak włóknisty kostniwiejący – opis przypadku Lekarz

Nadziąślak jest pojęciem klinicznym opisującym zmiany zlokalizowane na dziąśle. Powstaje zwykle w odpowiedzi na przewlekłe drażnienie lub nawracające uszkodzenia tkanek. Nadziąślak włóknisty kostniwiejący jest jedną z postaci histologicznych nadziąśl...

Wojciech Golusinski
Dentysta partnerem onkologa na każdym etapie Lekarz

– Jeśli chodzi o nowotwory okolic głowy i szyi, lekarz dentysta jest partnerem onkologa na każdym etapie: w diagnostyce, podczas leczenia, w rehabilitacji – mówi prof. dr hab. Wojciech Golusiński, kierownik Katedry i Kliniki Chirurgii Głowy, Szyi i O...

Ryc 01
Zębiak zestawny – opis przypadku i przegląd piśmiennictwa Lekarz

Celem pracy jest prezentacja przypadku wystąpienia zębiaka zastawnego u 13-letniej pacjentki wraz z opisem towarzyszących zaburzeń zgryzowych oraz podjętego leczenia skojarzonego chirurgicznego i ortodontycznego.  Ponadto, w oparciu o przegląd aktual...

zęby sportowców - Dentonet.pl
Sport to zdrowie... jamy ustnej? Nie w każdym przypadku Lekarz

Wzajemny wpływ zdrowia jamy ustnej na zdrowie ogólne od dawna nie budzi kontrowersji w środowisku medycznym. Wiele wskazuje jednak na to, że zależność ta pozostaje mało znana m.in. w świecie sportu. Badania przeprowadzone z udziałem sportowców dowodz...

dentist 674654 1280
Zdrowy uśmiech w każdym wieku – jak o niego dbać? Lekarz

Na każdym etapie życia człowieka występują czynniki, które mogą prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia jamy ustnej. Jakie to czynniki w każdej grupy wiekowej i co możesz zrobić, aby twoi pacjenci zachowali zdrowy uśmiech przez długie lata? Odpowiedzi...

Odpryskowiak 02
Odpryskowiak kostny jamy ustnej u 11-latki – opis przypadku Lekarz

Odpryskowiak, inaczej heterotopia (łac. choristoma) to masa tkanki o prawidłowej histologii, odpowiadająca innemu narządowi lub innej okolicy niż ta, w której jest umiejscowiona. Heterotopie jamy ustnej są rzadkie i najczęściej dotyczą języka. W prac...

papierosy
Kanada: informacje o zagrożeniu zdrowia na każdym papierosie Lekarz

Palacze z większości państw świata (łącznie prawie 140), w tym także z Polski, przyzwyczaili się już do tego, że na każdym opakowaniu papierosów zamieszczane są ilustracje, niekiedy drastyczne, które przedstawiają skutki palenia tytoniu. Pierwszym ...

zebopochodna torbiel rogowaciejaca
Zębopochodna torbiel rogowaciejąca u 7-latki [opis przypadku] Lekarz

7-letnia dziewczynka została skierowana przez swojego lekarza stomatologa do chirurga szczękowego z powodu znacznych rozmiarów zmiany umiejscowionej w żuchwie. Opis przypadku opublikował serwis stomatologiczny Drbiscupid.com. Pacjentka, lat 7, zosta...