SUM: wytyczne dotyczące stosowania AI dla studentów i wykładowców
SUM: wytyczne dotyczące stosowania AI dla studentów i wykładowców
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach wydał rekomendacje dotyczące stosowania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji dla swoich wykładowców, studentów i doktorantów. – Naukowiec korzystający ze sztucznej inteligencji powinien zaznaczyć to w swojej pracy i określić procentowy udział takiej pomocy. Odpowiedzialność za dopilnowanie, czy narzędzia AI nie konfabulują, spoczywa także na promotorze – wynika z uchwały podjętej na Śląskim Uniwersytecie Medycznym. Studenci z kolei nie mogą korzystać z pomocy systemów informatycznych do generowania odpowiedzi na egzaminach – zdecydowano.
Oparte na sztucznej inteligencji generatory tekstu, obrazu, dźwięku i wideo można wykorzystywać w badaniach i publikacjach oraz w dydaktyce, ale pod pewnymi warunkami. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach wydał w tej sprawie rekomendacje dla swoich wykładowców, studentów i doktorantów.
Rada Dziedziny Naukowej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w uchwale zawierającej rekomendacje przyznała, że obecnie nieuzasadnione i praktycznie niemożliwe jest zabranianie korzystania z pomocy takich systemów w celu przygotowania zarówno projektu badawczego, jak i publikacji naukowych.
Zaznaczyła jednak, że systemy informatyczne mogą przedstawić informacje całkowicie błędne lub co najmniej nieadekwatne. Dlatego studentom i badaczom zalecono rzetelne sprawdzenie, czy informacje przedstawione przez systemy informatyczne wykorzystujące mechanizmy sztucznej inteligencji – ChatGPT 3,5; 4,0 i nowsze (Open AI, Microsoft), LaMDA (Google), a także inne, które pojawią się w przyszłości – są zgodne z aktualnym stanem wiedzy. – Należy pamiętać, że obecnie wskazane systemy nie są w stanie ocenić, które informacje są prawdziwe, a które fałszywe, ani wybrać najlepszej i najbardziej właściwej metody badawczej do przygotowywanego projektu lub opracowania naukowego – podkreślono w dokumencie.
Badacze powinni również sprawdzać, czy materiały źródłowe, z których korzystano w systemie informatycznym do przygotowania projektu lub artykułu naukowego, są z nim tematycznie związane. Zalecono też ostrożność przed popełnieniem plagiatu i wykorzystanie programów antyplagiatowych.
Pomoc AI dopuszczalna w ograniczonym zakresie
Naukowcy zrzeszeni w Radzie stwierdzili, że pomoc sztucznej inteligencji powinna ograniczać się do tworzenia struktury pracy, generowania treści, przeszukiwania piśmiennictwa, edycji i korekty tekstu, w tym korekty języka obcego. Autor artykułu powinien podać informację o korzystaniu z takiej pomocy na początku opracowanego dokumentu (projektu lub opracowania naukowego) i określić procentowo stopień wykorzystania sztucznej inteligencji.
Odpowiedzialność za sposób korzystania z systemów informatycznych wykorzystujących sztuczną inteligencję w przygotowaniu prac dyplomowych (licencjackich, magisterskich, doktorskich) spoczywa również na promotorze pracy. Narzędzia AI można karmić informacjami wyłącznie w zgodzie z zasadami przetwarzania i ochrony danych osobowych. Korzystanie z pomocy sztucznej inteligencji powinno być zawsze oparte na uczciwości, rzetelności i transparentności.
Nauczyciele akademiccy powinni stosować te same rekomendacje m.in. przy tworzeniu skryptów czy prezentacji multimedialnych. Tak przygotowane materiały dydaktyczne powinny być systematycznie i często aktualizowane ze względu na bardzo szybki rozwój wiedzy, a także postęp w usprawnianiu narzędzi sztucznej inteligencji.
Studenci mają jedno zasadnicze ograniczenie. Nie wolno korzystać z pomocy systemów informatycznych do generowania odpowiedzi zarówno podczas egzaminów testowych, jak i prowadzonych przed komisją egzaminacyjną.
Źródło: https://naukawpolsce.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
13 maja w Łodzi odbędzie się 10. edycja konferencji ASYSDENT – największego w Polsce wydarzenia edukacyjnego dla asystentek i higienistek stomatologicznych. Kto znalazł się wśród wykładowców tegorocznej konferencji? Ogólnopolska Konferencja Asystent...
90% respondentów twierdzi, że codzienne nitkowanie i płukanie jamy ustnej płynem zapewnia zdrowsze dziąsła oraz chroni zęby przed płytką nazębną i próchnicą, ale dostrzegane przez nich bariery w regularnym używaniu nici i płynów ograniczają przyjęcie...
Już 23 kwietnia 2022 r. w Łodzi odbędzie się IX Ogólnopolska Konferencja Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT 2022. Będzie to wydarzenie pełne merytoryki i wiedzy na najwyższym poziomie, o co zadbają nasi wykładowcy! Konferencja ASYSD...
W dniach 16-18 czerwca 2023 r. w hotelu Narvil w Serocku odbędą się VII Mazowieckie Spotkania Stomatologiczne – jedno z największych wydarzeń edukacyjno-integracyjnych dla lekarzy dentystów w Polsce. Organizatorzy przygotowują dla uczestników 40 wykł...
W dniach 3-4 czerwca - pod hasłem "Festiwal Kości" - odbędzie się tegoroczna edycja Wrocławskich Dni Implantologii (WDI). Jak sugeruje hasło przewodnie, w zaplanowanych wykładach wybitnych specjalistów z Polski i Europy dominować będzie temat tkanek ...
Podkarpacki oddział wojewódzki NFZ-u w Rzeszowie ogłosił konkurs ofert dotyczący leczenia stomatologicznego na terenie gminy Kolbuszowa. Z kolei warszawski NFZ unieważnił pięć ogłoszonych wcześniej postępowań. Podkarpacki oddział wojewódzki Narodowe...
Dr hab. n. med. Kinga Grzech-Leśniak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologii Laserowej, będzie jednym z wykładowców kongresu FDI, który na przełomie września i października br. odbędzie się w indyjskim Mumbaju. Kongres Światowej Federacji Dent...
Według badań opublikowanych na początku października przez brytyjską niezależną organizację Drinkaware, osoby pijące alkohol w wieku 18–24 lata są bardziej skłonne do upijania się, są też bardziej podatne na popadanie w uzależnienie w porównaniu z re...
Już tylko dwa miesiące pozostały do startu trzeciej edycji Konferencji Dentonet Online. Wychodząc naprzeciw szerokim zainteresowaniom uczestników tego wydarzenia, przygotowaliśmy zróżnicowaną tematykę wystąpień – mają one potencjał, by inspirować lek...
lek. stom. Łukasz Balcerzak praca recenzowana Materiały uwalniające wapń w ostatnim czasie szturmem podbiły świat stomatologii, jednakże ta koncepcja nie jest niczym nowym. Badania związków między strukturą miazgi a wodorotlenkiem wapnia podjęto ju...
Już 11 marca 2023 r. odbędzie się 3. edycja Konferencji Alignerowej - wyjątkowego wydarzenia edukacyjnego online, podczas którego będzie można zdobyć wiedzę z zakresu leczenia nakładkowego wad zgryzu. Tematem przewodnim tegorocznej konferencji jest l...