Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Rusza szósta edycja akcji edukacyjnej „Dziel się uśmiechem”

Publikacja:
Rusza szósta edycja akcji edukacyjnej „Dziel się uśmiechem”

Rusza szósta edycja akcji edukacyjnej „Dziel się uśmiechem”

Przez ostatnie pięć lat prawie 46 tys. uczniów skorzystało z bezpłatnych przeglądów stomatologicznych, a ponad 450 tys. dzieci z całej Polski uczestniczyło w bezpłatnych zajęciach edukacyjnych o tematyce higieny jamy ustnej. Już wkrótce dołączy do nich kolejne 100 tys. – wszystko za sprawą VI edycji programu „Dziel się uśmiechem”, który od 2013 r. aktywnie wspiera działania na rzecz profilaktyki próchnicy wśród dzieci.

Problem próchnicy wśród młodych Polaków jest poważny. Jak wynika z raportu Ipsos, przygotowanego na zlecenie Wrigley Poland, dotyczy aż 72% dzieci w wieku szkolnym. W największym stopniu dotyka dzieci w wieku 5-9 lat, gdzie odsetek chorych sięga 76%. Badania wskazują na zależność między wielkością miejsca zamieszkania, a występowaniem próchnicy. Z problemem częściej borykają się dzieci żyjące w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców lub na wsiach. Niestety nawet w większych aglomeracjach odsetek najmłodszych dotkniętych próchnicą nie spada poniżej 70%. Powszechność problemu jest więc niezaprzeczalna.

Jak walczyć z próchnicą wśród dzieci?

Stomatolodzy od lat podkreślają, że kluczem do sukcesu w walce z próchnicą jest odpowiednia profilaktyka i higiena jamy ustnej. Co to jednak dokładnie znaczy?

Dziel się uśmiechemUnikanie częstego spożywania produktów spożywczych z cukrem, oczyszczanie zębów co najmniej 2 razy dziennie, używanie dodatkowych akcesoriów do higieny jamy ustnej, takich jak płyn do płukania czy nić dentystyczna, to podstawa profilaktyki przeciwpróchniczej. Jeżeli nie mamy przy sobie szczoteczki, warto skorzystać z bezcukrowej gumy do żucia. Samą szczoteczkę powinniśmy wymieniać na nową najlepiej co 2-3 miesiące – mówi prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak-Kowalczyk, konsultant krajowy ds. stomatologii dziecięcej.

Niestety, badania wskazują, że większość najmłodszych nie przestrzega tych prostych zasad. Dzieci mają wymieniane szczoteczki do zębów niedostatecznie często. Ponad połowa z nich nie używa akcesoriów higieny jamy ustnej innych niż szczoteczka do zębów. Można więc przypuszczać, że świadomość społeczna na temat profilaktyki jest wciąż niska. Znaczącą rolę w budowaniu tej świadomości wśród odgrywają rodzice, opiekunowie i edukatorzy.

Potrzebne są konsekwentne i długofalowe działania edukacyjne, które będą kształcić prawidłowe nawyki już u najmłodszych dzieci. Tak, aby w przyszłości stały się czymś naturalnym, przekazywanym kolejnym pokoleniom – dodaje prof. dr hab. n. med. Olczak-Kowalczyk.

„Dziel się uśmiechem” – informacje o programie

Jedną z inicjatyw podejmujących walkę z próchnicą jest program edukacyjny „Dziel się uśmiechem”, w ramach którego już od ponad 5 lat na terenie całej Polski odbywają się zajęcia edukacyjne dla uczniów szkół podstawowych. Podczas lekcji poruszane są tematy profilaktyki i higieny jamy ustnej, zbilansowanej, zdrowej diety oraz aktywnego stylu życia. Mali uczniowie wychodzą z zajęć z dawką praktycznej wiedzy, a także bezpłatnymi materiałami edukacyjnymi, przygotowanymi specjalnie z myślą o dzieciach w wieku wczesnoszkolnym. Do uczniów trafią również pakiety, w który znajdą się przybory niezbędne do higieny jamy ustnej: szczoteczka, pasta do zębów oraz bezcukrowa guma do żucia.

Polski Czerwony Krzyż od wielu lat jest zaangażowany w działalność prozdrowotną wśród dzieci i młodzieży. W ramach „Dziel się uśmiechem” docieramy do najmłodszych z całej Polski i przekazujemy im wiedzę i nawyki, które pomogą zapobiec pojawieniu się próchnicy. Z takiej edukacji skorzystało już 450 tysięcy dzieci, które wzięły udział w naszych lekcjach – mówi Katarzyna Stępińska, kierownik działu programowego biura zarządu głównego Polskiego Czerwonego Krzyża.

Najbliższa szósta edycja programu rozpoczęła się 8 października br. W jej ramach w zajęciach edukacyjnych udział weźmie około 100 tys. dzieci. Organizatorami akcji jest firma Mars Polska wspólnie z Polskim Czerwonym Krzyżem, przy wsparciu Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. Wspiera ją także Biedronka. Więcej informacji o programie „Dziel się uśmiechem” można znaleźć na stronach: www.pck.pl/dzielsieusmiechem oraz www.mojorbit.pl/dziel-sie-usmiechem.

Rodzice w Baby Club Cafe w Łodzi podczas spotkania ze stomatologiem uczyli się jak zapobiegać próchnicy u dzieci, dbać o zęby maluszków i czego unikać w komponowaniu dziecięcego menu

Oprac. AF/ informacja prasowa

Fot. jarmoluk, pixabay.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

IDS - Dentonet.pl
Targi stomatologiczne IDS w Kolonii – 40. edycja już w marcu Lekarz

Pod koniec roku wielu polskich lekarzy dentystów zaczyna już planować swoją wizytę w Kolonii – na odbywającym się na wczesną wiosnę International Dental Show. Największe na świecie wydarzenie targowe branży stomatologicznej odbędzie się – już po raz ...

szczoteczka dla pierwszaka
Szczoteczka soniczna dla pierwszaka! 6 tys. uczestników akcji Lekarz

Ponad 6 tys. uczniów klas pierwszych wrocławskich szkół podstawowych otrzyma soniczne szczoteczki do mycia zębów z wygrawerowanymi imionami. Akcję realizuje miasto Wrocław we współpracy z Fundacją Smile Together. Jak informuje wrocławski magistrat, ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Dziel sie usmiechem 2
Ruszyła 11. edycja programu „Dziel się Uśmiechem” Lekarz

Z nowym rokiem szkolnym ruszyła kolejna, 11. edycja programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”, realizowanego przez Mars oraz Polski Czerwony Krzyż. Celem inicjatywy jest edukacja dzieci z klas 0-3 szkół podstawowych z całej Polski w zakresie prawid...

Ekspertki Sensodyne 1
Ty też możesz zostać Ekspertką Sensodyne! Trwa kolejna edycja akcji Asysta

Trwa kolejna edycja akcji Ekspertki Sensodyne, organizowanej przez firmę GSK – właściciela znanych na całym świecie marek produktów do higieny jamy ustnej, takich jak Sensodyne, Parodontax i Corega. Do programu dołączyło już ponad 1600 higienistek st...

Rozdajemy usmiechy 2
"Rozdajemy uśmiechy na zdrowie" – ruszyła II edycja akcji Lekarz

6 marca rozpoczęła się druga edycja akcji zdrowotno-edukacyjnej „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie” organizowana wspólnie przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne we współpracy z firmami Septodont oraz enel-med stomatologia. Dzięki przekazanemu przez Se...

dziel sie usmiechem
Dzielili się uśmiechem już po raz dziesiąty! Lekarz

W dobiegającym właśnie końca roku szkolnym program edukacyjny „Dziel się Uśmiechem” obchodził swój jubileusz. Inicjatywa powstała w 2013 r. dzięki współpracy firmy Mars Polska oraz Polskiego Czerwonego Krzyża w odpowiedzi na skalę próchnicy w Polsce....

Ekspertki Sensodyne - Dentonet.pl
Ekspertki Sensodyne - trwa trzecia już edycja akcji Asysta

Trwa trzecia odsłona akcji Ekspertki Sensodyne, organizowanej przez firmę GSK – właściciela takich marek, jak Sensodyne, Parodontax i Corega. To zaszczytne miano nosi już ponad 830 higienistek stomatologicznych - dołącz do tego grona, a pakiet produk...

Dentoexpress
James Trzon wchodzi do akcji! Zapraszamy na Dentoexpress Lekarz

Kajetan to pacjent, który od 20 lat skutecznie miga się od wizyt u dentysty. Efekt jest oczywisty – próchnica! Kajetan był ostatnio widziany na terenie Targów w Krakowie. Na kolejną akcję specjalną rusza więc agent Trzon. James Trzon. Wokół tej zaba...

studia stomatologiczne 3
UMB: rusza rejestracja na niestacjonarną stomatologię Lekarz

18 lipca rozpoczęła się rejestracja na niestacjonarny kierunek lekarsko-dentystyczny na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Potrwa ona do 18 sierpnia. Jak poinformowała uczelnia w komunikacie, rejestracja w Internetowej Rejestracji Kandydatów, za...