Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 1

Publikacja:
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 1

Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 1

Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpływ może mieć zdolność do okazywania empatii i poszukiwanie dobrej komunikacji z takim pacjentem. Temat ten podejmuje amerykański serwis stomatologiczny Dentistry IQ.

Co oczywiste, leczenie stomatologiczne pacjentów z dentofobią jest trudne, ale okazując współczucie i troskę, każdy z członków zespołu medycznego – także asystentka czy higienistka – może wymiernie pomóc osobie zmagającej się z tym problemem. A gdy tak się dzieje, możemy mieć nadzieję, że zmieni to perspektywę takiej osoby i pomoże jej to przezwyciężyć przynajmniej część lęków.

Czym jest dentofobia?

Przychodzisz do pracy, przeglądasz karty i już wiesz, że dziś gabinet odwiedzi pacjent, który potrzebuje podtlenku azotu i miejscowych środków znieczulających, podczas leczenia musi siedzieć, za często przepłukuje usta i nawet nie może spojrzeć w kierunku skalera – to nikt inny tylko Pan lub Pani Dentofob.

Dentofobia to stan, w którym odczuwa się prawdziwy strach lub głęboki niepokój związany z leczeniem stomatologicznym. Ma on wiele przyczyn – może być efektem traumatycznego doświadczenia tej osoby, „pamiątką” z dzieciństwa, gdy słyszało się relacje z wizyt u dentysty członka rodziny. Może wynikać z poczucia braku kontroli w tym konkretnym środowisku lub też wynikać z niedostatku wiedzy na temat tego, czym jest i jak przebiega leczenie stomatologiczne.

Sprawdź, co myślisz o dentofobach

A jak higienistka czy asystentka ma radzić sobie z własną postawą wobec pacjentów zmagających się z dentofobią? Wielu dentofobów ma pełną świadomość tego, co dzieje się podczas ich wizyty u dentysty, wiedzą, jak są traktowani przez każdego członka personelu. A przy tym istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoba taka podlega w gabinecie mechanizmowi „walki lub ucieczki” (ang. fight-or-flight mode). W sytuacji, gdy nie ma pewności, czy pacjent z fobią stomatologiczną zaufa i zdecyduje się na leczenie, czy też podda się i zrezygnuje, kluczowe może to, jak jest traktowany przez członków zespołu.

W leczeniu dentofobów kluczowe znaczenie ma okazane im współczucie i empatia. A czy naszym celem jako pracowników służby zdrowia nie jest leczenie naszych pacjentów najlepiej jak potrafimy, aby zadbać o ich stan zdrowia jamy ustnej, i co nie mniej ważne – o ich ogólny stan zdrowia? Niestety, niektóre osoby odczuwają paniczny strach przed wejściem do gabinetu stomatologicznego – a mówienie, że „wychodzą poza swoją strefę komfortu” to najbardziej delikatne z określeń, które w tej sytuacji można użyć. A mimo to przychodzą do nas po pomoc, więc warto by było docenić ich starania, zamiast dąsać się czy okazywać zniecierpliwienie. Musimy pamiętać, że dentofob, jak każdy inny pacjent przychodzi, aby poddać się leczeniu, a nie po to, by ktoś go osądzał czy wzbudzał poczucie winy.

Psychologia lęku pacjenta

Co dokładnie czują i myślą nasi szczególnie przestraszeni pacjenci? W badaniu Beatona i wsp. z 2014 r. podano, że 36% populacji odczuwa lęk przed leczeniem stomatologicznym, podczas gdy 12% cierpi na skrajną fobię stomatologiczną, która prowadzi do unikania leczenia. Wiele z tego niepokoju i strachu można przypisać lękowi antycypacyjnemu, lękowi przed nieznanym i tym, co ma nadejść. W innym badaniu skupiono się na tym, jak pacjenci zapamiętali swój ból podczas leczenia stomatologicznego w porównaniu z przewidywanym i odczuwanym bólem. Badacze udowodnili, że pacjenci zapamiętali doświadczany ból jako bardziej intensywny niż był w rzeczywistości.

Bez wątpienia odczuwanie w taki sposób może to być szkodliwe dla pacjentów, którzy potrzebują leczenia, a jednocześnie odczuwają głęboki niepokój – tym bardziej że leczenie stomatologiczne staje się coraz bardziej bolesne i droższe, im dłużej jest odkładane. Pacjenci z dentofobią wówczas zmuszeni do wizyty u dentysty w celu leczenia, co często może nasilać ich lęk i prowadzić do unikania leczenia w przyszłości.

Dowodzi to, jak ważne jest, aby młodzi rodzice zabierali swoje dzieci na wizyty adaptacyjne do gabinetu stomatologicznego – tak wcześnie, jak to możliwe, gdy nie ma jeszcze problemu, który wymagałby podjęcia leczenia. Im więcej pozytywnych doświadczeń ma dziecko, zwłaszcza w zakresie profilaktyki stomatologicznej, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo wystąpienia u niego lęku przed dentystą. Ponadto wczesna identyfikacja pacjentów z fobią stomatologiczną może znacznie pomóc w ich skutecznym leczeniu i pozytywnie wpłynąć na jakość ich życia w przyszłości.

Planowanie dnia sprawia, że praca przebiega dużo sprawniej i przyjemniej. Dzięki temu, że ułożę sobie plan na całą zmianę jestem przygotowana, niewiele rzeczy jest mnie w stanie zaskoczyć, wszystko mam pod ręką, mogę skupić się na zabiegu, który wykonujemy – mówi o zaletach planowania pracy przez asystentki i higienistki stomatologiczne asyst. i hig. stom. Martyna Zawadka, która była wykładowczynią podczas konferencji ASYSDENT 2023. Jak konkretnie zaplanować sobie dzień w pracy? Jak zrobić to krok po kroku? Zapraszamy do obejrzenia materiału filmowego!

T.H.

Źródło: https://www.dentistryiq.com/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

leczenie stomatologiczne5
Nieoczywiste powody wizyty w gabinecie stomatologicznym Asysta

Pacjenci nie zawsze pamiętają o tym, że w gabinecie dentystycznym dba się nie tylko o stan uzębienia i zdrowie jamy ustnej. Dlatego do gabinetu zgłaszają się zwykle wtedy, gdy odczuwają ból zęba albo pojawia się w nim ubytek. Należy zachęcać naszych ...

feedback w gabinecie
Konstruktywny feedback w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...

oszustwa podatkowe
USA: „kreatywna księgowość” w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...

ROZWIŃ WIĘCEJ
pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

pacjent z demencja
Pacjent z demencją w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...

Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym
Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym Asysta

Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...

Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...

dezynfekcja
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...

dentysta
Życzliwość w gabinecie stomatologicznym – czy jest potrzebna? Lekarz

W kontekście funkcjonowania gabinetu dentystycznego mówi się wiele m.in. o potrzebie budowania prawidłowej komunikacji, zachowywaniu profesjonalizmu, rzetelności, etycznym postępowaniu. Ale (zbyt) rzadko w odniesieniu do naszej pracy wspomina się o ż...

artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...

dentofobia 2
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2 Asysta

Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...