Polacy znają usługi systemu e-zdrowie i chcą ich rozwoju
Polacy znają usługi systemu e-zdrowie i chcą ich rozwoju
Produkty i usługi systemu e-zdrowie, takie jak Internetowe Konto Pacjenta (IKP), e-recepta czy e-skierowanie, są powszechnie znane wśród pacjentów, a większość z nich dostrzega dynamiczny rozwój e-zdrowia w ostatnich latach i oczekuje jego kontynuacji – wynika z badania przygotowanego przez Fundację My Pacjenci we współpracy z Centrum e-Zdrowia.
Respondenci pozytywnie ocenili istniejące już rozwiązania e-zdrowia, wskazując przy tym, iż wiedzę na ich temat czerpią z Internetu. Jednocześnie wyrazili oczekiwania związane z dalszym rozwojem cyfryzacji ochrony zdrowia. W szczególności zwracali uwagę na funkcjonalność wspierającą lekarzy w takim doborze leków, by uniknąć polipragmazji, czyli niekorzystnych dla zdrowia interakcji między wieloma przyjmowanymi substancjami.
Dla znacznej części respondentów (87%) istotna jest również możliwość wykupienia leków z częściowo zrealizowanej e-recepty w dowolnej aptece oraz dostęp do sprofilowanych powiadomień o programach profilaktycznych (78%). Uwagę zwraca fakt, iż na to ostatnie częściej wskazywały kobiety niż mężczyźni (odpowiednio 82,5% i 73,3%).
Paweł Kikosicki, dyrektor Centrum e-Zdrowia, podkreśla bardzo wysoką świadomość e-usług w ochronie zdrowia wśród osób po 60. roku życia – ponad 95% respondentów w tym wieku deklaruje znajomość rozwiązań e-zdrowia. – Od początku rozwoju e-zdrowia dokładamy wszelkich starań, by wdrażane nasze produkty były przyjazne dla osób mniej biegłych w korzystaniu z komputera czy Internetu – mówi.
Magdalena Kołodziej, prezes Fundacji My Pacjenci, zwraca uwagę na fakt, iż prawie 70% respondentów w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie korzystało z Internetu w celu załatwienia spraw związanych z ochroną zdrowia. – Umawianie w ten sposób wizyt, odbiór wyników badań laboratoryjnych czy sprawdzanie opinii o świadczeniodawcach stały się standardem opieki, do którego jako pacjenci dążymy – ocenia.
Badanie zostało przeprowadzone metodą indywidualnych wywiadów telefonicznych na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków w listopadzie 2022 r.
Zwolnienia lekarskie czy recepty w wersji online, coraz więcej cyfrowego sprzętu medycznego w gabinetach. Odwrotu już nie ma – cyfryzacja zadomowiła się w polskich praktykach stomatologicznych. Jak oceniają ją lekarze dentyści? Jakie widzą korzyści, a jakie trudności?
Źródło: https://cez.gov.pl
POWIĄZANE ARTYKUŁY
12 lipca zmieni się sposób logowania do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Od tego dnia logowanie będzie można wykonać wyłącznie za pośrednictwem systemu login.gov.pl. Logowanie przez system login.gov.pl możliwe jest na trzy spo...
Badanie ankietowe przeprowadzone na zlecenie największej w Stanach Zjednoczonych organizacji zrzeszającej lekarzy endodontów wskazuje na to, że mieszkańcy USA mają zamiar w większym stopniu zwracać uwagę na stan swojego uzębienia. Przyjmuje się, że m...
Na podstawie solidnej analizy piśmiennictwa rekomendujemy, by dokumentacja medyczna w każdym przypadku obowiązkowo zawierała informację o używaniu produktów tytoniowych przez pacjentów, w tym o podjętych próbach zaprzestania palenia – radzą eksperci ...
Dyrektor zakładu karnego w Nowym Wiśniczu ogłosił konkurs ofert dotyczący wykonywania protez zębowych dla osób osadzonych w placówce. Umowa miałaby obowiązywać od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. z możliwością przedłużenia o 6 miesięcy. Jak czytamy ...
W odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister zdrowia Waldemar Kraska poinformował, że resort stoi na stanowisku, iż wdrożenie systemu „no fault” w polskiej ochronie zdrowia powinno stanowić priorytet. Środowisko medyczne domaga się wprowadzeni...
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Europejską Organizację Konsumentów, wielu mieszkańców państw Unii Europejskiej jest co najmniej sceptycznych w kwestii udostępniania swoich danych medycznych. Obywatele UE są bardziej ostrożni w dawaniu wglą...
Minister zdrowia Adam Niedzielski zapowiedział, że kwestia systemu no-fault – czyli odpowiedzialności karnej lekarzy za błędy medyczne – zostanie w pewnym sensie oddzielona od ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Przypomn...
Według ostatecznych danych Głównego Urzędu Statystycznego, w sierpniu 2022 r. inflacja w Polsce wyniosła 16,1% rok do roku. O 15,8% w ujęciu rocznym podrożały usługi stomatologiczne. Inflacja CPI w sierpniu 2022 r. wyniosła 16,1% rok do roku, a w st...
Dostępność publicznego leczenia stomatologicznego wciąż spada. Z powodu bardzo niskich wycen dentyści nie chcą współpracować z NFZ-em – informuje portal PolitykaZdrowotna. W kwietniu br. NFZ poinformował, że dzięki prognozie wyższych wpływów środków...
– Z jednej strony świadomość dotycząca zdrowia jamy ustnej w polskim społeczeństwie zmienia się, ale dotyczy to tylko części pacjentów, która widzi potrzebę leczenia stomatologicznego. U innych świadomość prozdrowotna utknęła i stąd statystyki związa...
Do rozwoju wypalenia zawodowego przyczynia się też przekonanie medyków o tym, że ich zarobki są niewspółmierne do odpowiedzialności i wymagań ze strony przełożonych. Nie pomaga przekonanie lekarzy, że ich sprawczość jest bardzo ograniczona. 14 wrześ...