Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Polacy nie chodzą do dentysty, bo… wstydzą się wyglądu swoich zębów

Publikacja:
Polacy nie chodzą do dentysty, bo… wstydzą się wyglądu swoich zębów

Polacy nie chodzą do dentysty, bo… wstydzą się wyglądu swoich zębów

Wstyd z powodu widocznego złego stanu uzębienia bywa tak silny, że wywołuje niechęć do podjęcia leczenia dentystycznego. Takie emocje często wynikają z wcześniejszych przykrych doświadczeń w gabinetach stomatologicznych i utrzymują się mimo świadomości poważnych konsekwencji zdrowotnych. Aby zachować klientów i nie zniechęcać pacjentów do leczenia, zarówno dentyści, jak i asysta stomatologiczna, muszą wykazywać się odpowiednim podejściem i wyrozumiałością.

Według badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową CMC Group, największą motywacją do leczenia zębów jest świadomość, że stan zębów ma wpływ na ogólny stan zdrowia. Drugim powodem jest chęć posiadania ładnych, atrakcyjnie wyglądających zębów. Mimo to wielu respondentów przyznało, że często odwleka wizytę u stomatologa albo w ogóle rezygnuje z usług dentysty. – Wstyd znalazł się wśród trzech powodów najczęściej wskazywanych jako przyczyna unikania wizyt stomatologicznych, obok obawy przed bólem, a także cen usług stomatologicznych. W samym badaniu ponad 60% osób zadeklarowało, że widoczny zły stan zębów powodowałby uczucie wstydu, ale tylko dla 1% to byłaby motywacja do leczenia – powiedziała agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Patrycja Rabińska z CMC Group.

Zaniedbanie regularnych wizyt u stomatologa może doprowadzić do konieczności leczenia kanałowego, a nawet usunięcia zęba. Poczucie wstydu związane ze stanem uzębienia było jednak u wielu badanych tak silne, że powstrzymywało ich przed podjęciem działania w kierunku poprawy wyglądu zębów. W niektórych przypadkach przyczyną niechęci były także przykre doświadczenia z wcześniejszych wizyt w gabinetach stomatologicznych, np. krępujące uwagi personelu medycznego na temat stanu jamy ustnej respondenta.  – Dzisiaj na tak konkurencyjnym rynku nie wystarczy, że dentysta będzie doskonałym specjalistą w dziedzinie medycyny. Pacjenci oczekują, że spełni także ich potrzeby emocjonalne, m.in. pomoże uporać się ze wstydem. Dlatego ważna jest umiejętność zrozumienia pacjenta i odpowiednie reakcje – dodaje

Wyrozumiałość i odpowiednie podejście zespołu stomatologicznego pomagają pacjentom pozbyć się obaw przed regularnymi wizytami kontrolnymi. Zadbane zęby bez ubytków, poza oczywistymi względami zdrowotnymi, podwyższają samoocenę oraz pomagają w relacjach interpersonalnych. Często są jednym z kryteriów zatrudnienia w zawodach, w których istotny jest kontakt z klientem.

To szkolenie powinna obejrzeć każda recepcjonistka, aby w sposób profesjonalny rozmawiać z pacjentem i reprezentować gabinet. Magdalena Szumska w przystępny i ciekawy sposób opowiada o sztuce prowadzenia rozmowy przez telefon.

Oprac. AF
Fot. rgerber, pixabay.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

oplaty za leczenie
Polacy skłonni dopłacać do świadczeń zdrowotnych na NFZ Lekarz

Z badania „Zdrowie Polaków – opłaty za usługi medyczne” przeprowadzonego przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat® wynika, że większość Polaków byłaby skłonna dopłacać do świadczeń zdrowotnych na NFZ, ale pod warunkiem poprawy ich jakości oraz skróce...

wydatki na zdrowie
Polacy wydali w 2020 r. prawie 30 mld zł na ochronę zdrowia Lekarz

Według opublikowanego właśnie raportu Głównego Urzędu Statystycznego, w 2020 r. prywatne wydatki Polaków na ochronę zdrowia wyniosły blisko 30 mld zł. Nawet 40% tej kwoty mogły stanowić wydatki na leczenie stomatologiczne. Z Narodowego Rachunku Zdro...

ROZWIŃ WIĘCEJ
informacja handlowa lekarze
W jaki sposób lekarz może informować o swoich usługach? Lekarz

Lekarzom i lekarzom dentystom nie można zabraniać udzielania informacji handlowych, czyli informacji o udzielanych przez nich usługach, ale stosować należy kryteria zapobiegające nadmiernej komercjalizacji przekazywanych informacji tak, aby lekarz/le...

Marzena Dominiak 2
Polacy a zdrowie jamy ustnej. „Świadomość utknęła” Lekarz

– Z jednej strony świadomość dotycząca zdrowia jamy ustnej w polskim społeczeństwie zmienia się, ale dotyczy to tylko części pacjentów, która widzi potrzebę leczenia stomatologicznego. U innych świadomość prozdrowotna utknęła i stąd statystyki związa...

HPV
Polacy boją się nowotworów, ale nie szczepią się przeciw HPV Lekarz

Ze wszystkich chorób Polacy najbardziej boją się nowotworów złośliwych. Mimo to nie korzystają ze szczepionek przeciw HPV, które chronią przed różnymi rodzajami raka, nie tylko szyjki macicy, ale także głowy i szyi – podkreślają eksperci. Jedynie 5% ...

antybiotyki 1
Polacy kupili w 2022 r. 45 mln opakowań antybiotyków Lekarz

Jeśli nie podejmiemy żadnych działań, rosnąca oporność na antybiotyki będzie powodować 10 mln zgonów rocznie – ostrzegają eksperci. Polska jest jednym z krajów, które przodują w stosowaniu antybiotyków. W 2022 r. wykupiono w naszym kraju 45 mln opako...

opinie pacjentow
Dentysto, czy pozyskujesz opinie swoich pacjentów? Lekarz

Postępująca cyfryzacja i powszechny dostęp do narzędzi, które pozwalają klientom (i pacjentom) wyrażać opinie – te pozytywne, jak i negatywne – to znak naszych czasów. Tendencji tej nie powinna ignorować branża stomatologiczna: warto raczej zastanowi...