Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak przyjmować i procedować skargi pacjentów?

Publikacja:
Jak przyjmować i procedować skargi pacjentów?

Jak przyjmować i procedować skargi pacjentów?

Na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta udostępniona została publikacja „Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie postępowania ze skargami i wnioskami”. Powstała ona we współpracy z zespołem ekspertów z różnych podmiotów leczniczych i zawiera praktyczne wskazówki dotyczące sposobu procedowania skarg i wniosków pacjentów. Ma ona ułatwić pracownikom placówek medycznych proces zarządzania zgłoszeniami, zgodnie z obowiązującymi standardami oraz przepisami prawa.

Jak czytamy w komunikacie na stronie RPP, publikacja „Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie postępowania ze skargami i wnioskami” jest zbiorem najlepszych praktyk wypracowanych z przedstawicielami podmiotów leczniczych, uwzględniającym potrzeby i oczekiwania pacjentów. Opracowano je w celu pomocy podmiotom leczniczym w usprawnieniu całego procesu rozpatrywania skarg i zgłoszeń od pacjentów.

Proces zarządzania zgłoszeniami jest jednym z krytycznych elementów związanych z efektywnym korzystaniem ze świadczeń opieki zdrowotnej i przestrzeganiem praw pacjentów. Ponadto jest również elementem komunikacji z pacjentami i osobami działającymi w ich imieniu. Dlatego też dążenie do ujednolicenia tego procesu, sprzyja wyjaśnianiu zdarzeń i incydentów, które niepokoją pacjentów oraz wpływa na budowanie zaufania do pracowników medycznych i podmiotu leczniczego – poinformowano.

W publikacji szczegółowo opisano cały proces postępowania w obszarze skarg i wniosków pacjentów – od informacji o możliwości ich składania, przez występujące w praktyce wątpliwości związane z badaniem sprawy, po działania, które warto podjąć już po jej rozpoznaniu.

Mamy nadzieję, że dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie rozpatrywania skarg pacjentów pozwolą usystematyzować proces rozpatrywania skarg pacjentów oraz przyczynią się do budowania zaufania do pracowników medycznych. Zachęcamy do lektury załączonej publikacji – dodano w komunikacie.

Dokument można pobrać bezpłatnie ze strony Rzecznika Praw Pacjenta.

Dobra komunikacja z pacjentem uwzględniająca uzyskanie zgody na leczenie, odpowiednie ubezpieczenie i właściwie prowadzona dokumentacja medyczna – to, zdaniem mec. Pawła Strzelca, podstawowe zasady minimalizowania ryzyka prawnego w codziennej pracy lekarzy dentystów. – Tylko dobra, obszerna, zawierająca wszelkie elementy dokumentacja medyczna jest narzędziem obrony praw lekarzy w ewentualnym sporze sądowym – podkreśla.

Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp


POWIĄZANE ARTYKUŁY

zadowolony pacjent
Niemcy – kraj zadowolonych pacjentów Lekarz

Dla przytłaczającej większości – ponad 94% – obywateli Republiki Federalnej Niemiec zdrowie jest ważne dla osobistego poczucia szczęścia. Po przyjaciołach i rodzinie, właśnie dobre zdrowie w największym stopniu decyduje o ogólnym dobrostanie. Wiele w...

USA areszt asystentka
USA: Asystentka bez licencji „leczyła” pacjentów Asysta

37-letnia była asystentka stomatologiczna z cofniętą licencją do wykonywania zawodu została aresztowana w swoim domu w Houston w stanie Teksas (USA) za przeprowadzanie u pacjentów m.in. zabiegów wybielania zębów i leczenia ortodontycznego. Miejscowa ...

Anna Wasiewicz
Wyzwania w ortodoncji pacjentów dorosłych [VIDEO] Lekarz

O największych wyzwaniach w ortodoncji pacjentów dorosłych mówi dr n. med. Anna Wasiewicz – absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, certyfikowany lekarz metody lingwalnej Incognito, zajmująca się m.in. leczeniem ortodontycznym przypadków w...

ROZWIŃ WIĘCEJ
stomatologia NHS
NHS: u dentystów mniej pacjentów niż przed pandemią Lekarz

24 sierpnia opublikowany został coroczny raport brytyjskiej Narodowej Służby Zdrowia – „NHS Dental Statistics for England”. Dokument ten, obejmujący stan lecznictwa NHS w latach 2021–2023 potwierdza, że liczba pacjentów, którzy trafiają w Anglii na f...

Magdalena Suszynska
Zalecenia higieniczne dla pacjentów z nadwagą Asysta

Jakie zalecenia dla pacjentów z nadwagą lub otyłością powinna przekazać higienistka stomatologiczna? – Ogólne wskazania są takie, jak dla wszystkich pacjentów, czyli właściwa higiena jamy ustnej w domu. Pozostałe zalecenia zależą od tego, jaki jest s...

stomatologia NHS4
UK: 13 mln pacjentów ma trudności z dostępem do dentysty Lekarz

Z najnowszego badania GP Patient Survey wynika, że 13 mln Brytyjczyków ma problemy z dostępem do opieki stomatologicznej w ramach publicznej stomatologii (NHS). W 2023 r. takich obywateli było 12 mln, zaś w okresie poprzedzającym pandemię COVID-19 –„...

leczenie raka1
UK: leczenie 0,5 mln pacjentów z rakiem opóźnione Lekarz

Brytyjscy eksperci ostrzegają, że opóźnienia w rozpoczęciu leczenia onkologicznego mogą oznaczać utratę życia tysięcy osób. Ponad 0,5 mln pacjentów w Wielkiej Brytanii czekało co najmniej dwa miesiące na podjęcie terapii – dłużej niż zakłada to schem...

zgoda na leczenie
Jak uzyskać zgodę pacjentów na leczenie? Lekarz

Wyzwaniem dla niemałej części stomatologów jest akceptacja planu leczenia, jaki przedstawiają swoim pacjentom. Nawet gdy potrzeba przeprowadzenia terapii jest ewidentna, pacjenci zbyt często nie podzielają naszego entuzjazmu dla zmierzenia się z ich ...

opinie pacjentow
Opinie pacjentów a marketing gabinetu stomatologicznego Lekarz

Świadectwa pacjentów, zarówno te wyrażane słownie, jak i publikowane w Internecie, mogą być dla stomatologów źródłem satysfakcji, potwierdzeniem słuszności obranej drogi zawodowej, ale też powodem obaw i problemów – także takich, na które dentyści w ...

niepelnosprawni
Dentyści wspólnie dla pacjentów z niepełnosprawnościami Lekarz

Lekarze dentyści z Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego UM we Wrocławiu we współpracy z Uniwersytetem Medycznym im. Piastów Śląskich oraz Polskim Towarzystwem Stomatologicznym oferują bezpłatne konsultacje stomatologiczne dla osób niepełnospraw...

agresja pacjentow
Frustracja pacjentów uderza w lekarzy dentystów Lekarz

Jak wynika z badania ankietowego przeprowadzonego w ostatnim czasie na Wyspach Brytyjskich, frustracja niektórych pacjentów, wynikająca z problemów z dostępem do leczenia stomatologicznego, jest przyczyną powtarzających się nieodpowiednich, a nawet n...