Jak być autorytetem dla swych pracowników?
Jak być autorytetem dla swych pracowników?
Jak być autorytetem dla swych pracowników to dylemat, przed którym staje wielu szefów. Próbę odpowiedzi na to pytanie podjął Jacek Santorski (znany psycholog) na łamach „Gazety Wyborczej”.
Niestety – jak pokazują badania – w wielu firmach szef to „kapryśny pan”, którego otacza grupa fałszywie potakujących mu osób (mająca z tego tytułu szereg przywilejów). Aż w 80% firmach relacja między szefem a pracownikami ma charakter „feudalny”. Wielu ludzi na tym cierpi, ponieważ są traktowani przedmiotowo i pogardliwie. Codziennością jest krytyka, bycie ocenianym, intrygi i donosy. Jednakże trwanie w takim układzie daje ludziom złudne poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia. Czasem doprowadza to do absurdów. Przykład? Jeden z szefów stworzył zespół z ludzi, którzy wzajemnie się nie znosili. Jak to uzasadnił? Że jeśli ktoś z członków owego zespołu będzie pracował słabo lub popełniał błędy – inny na pewno poinformuje o tym szefa.
Jak się okazuje w tak toksycznych układach najłatwiej jest przetrwać, jeśli pracownik jest uległy, posłuszny i potakujący szefowi. Także osoby, które dawniej przysłużyły się w jakiś sposób dla firmy (na przykład wniosły wkład finansowy) są chronione, mimo że już od dawna niczego wartościowego sobą w jej działalność nie wnoszą. Takie osoby nazywane są w firmach „świętymi krowami”.
Zdarza się również, że z tytułu takich układów w firmach blokowane są inicjatywy pracowników niższego szczebla. Przykład? Pewien prezes zaproponował pracownikom, by zgłaszali oni problemy, które widzą w firmie i proponowali sposoby ich rozwiązania. Okazało się, że propozycja nie spotkała się z szerokim odzewem, bo… gdy problemy były zgłaszane do menedżerów średniego szczebla, ci nie przekazywali ich wyżej. Dlatego prezes zaproponował, by były zgłaszane bezpośrednio do niego.
Dlaczego w polskich firmach panują takie układy? Jacek Santorski jest zdania, że inaczej nie umiemy. Po zmianie ustroju, gdy rynek został uwolniony – skupiliśmy się na zyskach i potrzebie przetrwania na rynku. Jednocześnie nasza mentalność się nie zmieniła – właściciele firm pracowali po kilkanaście godzin na dobę i podobnie nieludzkiej pracy wymagali od pracowników. Dlatego w firmach panują folwarczne układy. Nie zostaliśmy jako społeczeństwo poukładani społecznie – pod względem kultury, struktury, komunikacji, relacji i modelu przywództwa.
Do pewnego momentu styl folwarczny wystarcza, ale jeśli firma chce się rozwijać i podwyższać standardy – potrzeba zmiany mentalności i podejścia do pracowników. O jaką zmianę chodzi? O postawę, która wyraża szacunek do ludzi i angażuje ich w działalność firmy, o porzucenie dyktatorskich nawyków. Zdaniem Jacka Santorskiego – stanowisko przywódcze można zdobyć z nominacji, ale prawdziwym liderem człowiek staje się, gdy zdobędzie serca ludzi. A tak się stanie, jeśli będzie sobą – a żeby być sobą, trzeba być kimś. Jeśli przywódca niczego sobą nie reprezentuje – ludzie to bardzo szybko zobaczą.
"Gazeta Wyborcza"
BZ
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Brytyjska Generalna Rada Stomatologiczna (GDC) opublikowała swój coroczny raport statystyczny za rok 2024, który potwierdza wzrost liczby pracowników branży dentystycznej. Najwyższy wzrost dotyczy terapeutów stomatologicznych – w minionym roku grupa ...
Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (AOTMiT) ponownie rozpoczęła zbieranie informacji o wynagrodzeniach osób zatrudnionych w podmiotach leczniczych posiadających podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Aby ułatwić podmiotom prze...
Z dniem 1 lipca 2023 r. w Polsce zostanie odwołany stan zagrożenia epidemicznego. Oznacza to koniec obowiązkowych szczepień przeciw COVID-19 dla pracowników medycznych, czyli m.in. lekarzy dentystów, asystentek i higienistek stomatologicznych, a takż...
Grupa posłów Trzeciej Drogi skierowała do ministerstwa zdrowia interpelację, w której pyta o możliwość wprowadzenia bezpłatnych szczepień ochronnych (m.in. przeciw grypie) dla pracowników opieki zdrowotnej. – Pracownicy zatrudnieni w szpitalach, przy...
Dolegliwości bólowe związane ze stanem zdrowia jamy ustnej mogą nie tylko utrudniać, ale w niektórych przypadkach nawet uniemożliwiać wykonywanie obowiązków zawodowych. Z najnowszych badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii wynika, że w obawie prze...
Substancje reprotoksyczne mogą mieć poważne i nieodwracalne skutki dla zdrowia pracowników, które mogą się ujawnić po latach. Są to tzw. odległe skutki dla zdrowia – wyjaśnia w wypowiedzi dla PAP ekspertka medycyny pracy prof. Joanna Jurewicz. Na moc...
Jak wygląda ścieżka rozwoju od asystentki stomatologicznej do kierowniczki zespołu? Jakie kompetencje decydują o awansie i dlaczego praca w dużej organizacji daje większe i pewniejsze możliwości rozwoju? Na te i inne pytania odpowiada Magdalena Dembi...
Dostępne badania potwierdzają, że większość – bo nawet około 80% – osób wykonujących zawód medyczny w stomatologii cierpi na zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz odczuwać ból, czy zmagasz się z nim od ...
Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji rozpoczęła ponowny proces gromadzenia danych o wynagrodzeniach osób zatrudnionych w podmiotach leczniczych, które posiadają podpisaną umowę z NFZ-em. Termin przekazania danych upływa 10 kwietnia 2024...