O blokowaniu komentarzy pacjentów c.d.
O blokowaniu komentarzy pacjentów c.d.
Od redakcji – wczoraj pisaliśmy o rożnych sposobach unikania lub blokowania komentarzy pacjentów zamieszczanych w Internecie. Dziś opinia w tej sprawie prawnika – mec. Ady Kobylińskiej z Łodzi.
Wobec rodzących się problemów z licznymi komentarzami i ocenami zamieszczanymi w Internecie, mającymi w założeniu rozpowszechnianie opinii na temat różnych grup zawodowych, a w praktyce stwarzającymi nieograniczone pole do upubliczniania anonimowych i nie dających się zweryfikować subiektywnych odczuć, warto rozważyć sytuację prawną opisaną w Państwa niusie.
(Chodzi o drugi opisywany przez nas przypadek, czyli przejęcie praw autorskich nad internetowym wpisem – przyp. red.)
W Polsce trudno spodziewać się takiej sytuacji, jak opisana w Dentonecie z uwagi na stosunkowo niską społeczną świadomość instrumentów prawnych, jakie ustawodawca stworzył celem ochrony praw autorskich.
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych stanowi gwarancję ochrony praw twórcy do wytworzonego przez niego utworu – cyt.: „Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze (…)”.
W przypadku naruszenia praw autorskich, np. kopiowania, publikowania utworów bez zgody ich autora można skorzystać z przepisów prawa celem wyegzekwowania naprawienia szkody powstałej wskutek naruszenia – cyt.: „Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną”.
W opisanym przypadku wspomniana pani doktor zastrzegała sobie prawa autorskie do przyszłych, nieskonkretyzowanych wypowiedzi w Internecie, które mogłyby zostać opublikowane przez pacjenta.
Na gruncie prawa polskiego brak jest ustanowionych przepisów, które można byłoby zastosować celem uniknięcia negatywnych (bądź pozytywnych, ale tu sprawa wydaje się oczywista) komentarzy w Internecie.
Jeśli wypowiedź zamieszczona publicznie narusza godność osoby, jej dobre imię, zniesławia ją, obraża, mamy do czynienia z przestępstwem podlegającym ukaraniu w drodze procesu karnego.
W przypadku jednak, gdy wypowiedzi na licznych forach internetowych są jedynie przejawem niezadowolenia osoby korzystającej z usług, brak jest instrumentu prawnego do żądania usunięcia takiego wpisu.
Oczywiste w świetle prawa wydaje się także to, że wypowiedź w Internecie, o jaką chodziło w opisanym przypadku, nie stanowi utworu w rozumieniu Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych, nie podlega zatem ochronie prawnej. Wszak nie stanowi ona przejawu działalności twórczej o indywidualnym charakterze.
Na marginesie wspomnieć można, że rozwój dostępnych źródeł pozyskiwania informacji będzie rodził nowe problemy, a co za tym idzie – nowe sposoby ich rozwiązywania. Byle tylko mieściły się one w granicach prawa i rozsądku.
Ada Kobylińska
Adwokat
Łódź
POWIĄZANE ARTYKUŁY
37-letnia była asystentka stomatologiczna z cofniętą licencją do wykonywania zawodu została aresztowana w swoim domu w Houston w stanie Teksas (USA) za przeprowadzanie u pacjentów m.in. zabiegów wybielania zębów i leczenia ortodontycznego. Miejscowa ...
– Według mnie najlepszym sposobem na to, aby przekonać najbardziej opornych pacjentów do regularnego oczyszczania wszystkich powierzchni zębów razem z przestrzeniami międzyzębowymi jest pokazanie im tego, co znajduje się na ich zębach. Najprostsza me...
Wyzwaniem dla niemałej części stomatologów jest akceptacja planu leczenia, jaki przedstawiają swoim pacjentom. Nawet gdy potrzeba przeprowadzenia terapii jest ewidentna, pacjenci zbyt często nie podzielają naszego entuzjazmu dla zmierzenia się z ich ...
Jakie zalecenia dla pacjentów z nadwagą lub otyłością powinna przekazać higienistka stomatologiczna? – Ogólne wskazania są takie, jak dla wszystkich pacjentów, czyli właściwa higiena jamy ustnej w domu. Pozostałe zalecenia zależą od tego, jaki jest s...
Lekarze dentyści z Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego UM we Wrocławiu we współpracy z Uniwersytetem Medycznym im. Piastów Śląskich oraz Polskim Towarzystwem Stomatologicznym oferują bezpłatne konsultacje stomatologiczne dla osób niepełnospraw...
Na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta udostępniona została publikacja „Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie postępowania ze skargami i wnioskami”. Powstała ona we współpracy z zespołem ekspertów z różny...
Zadowolony pacjent gabinetu stomatologicznego to taki, który pomoże twojej praktyce wyróżnić się na tle innych. A przy tym często nie trzeba wiele, aby zapewnić naszym pacjentom satysfakcję z wizyty w gabinecie. Portal stomatologiczny Dentistry IQ pr...
Brytyjscy eksperci ostrzegają, że opóźnienia w rozpoczęciu leczenia onkologicznego mogą oznaczać utratę życia tysięcy osób. Ponad 0,5 mln pacjentów w Wielkiej Brytanii czekało co najmniej dwa miesiące na podjęcie terapii – dłużej niż zakłada to schem...
Z najnowszego badania GP Patient Survey wynika, że 13 mln Brytyjczyków ma problemy z dostępem do opieki stomatologicznej w ramach publicznej stomatologii (NHS). W 2023 r. takich obywateli było 12 mln, zaś w okresie poprzedzającym pandemię COVID-19 –„...
Dla przytłaczającej większości – ponad 94% – obywateli Republiki Federalnej Niemiec zdrowie jest ważne dla osobistego poczucia szczęścia. Po przyjaciołach i rodzinie, właśnie dobre zdrowie w największym stopniu decyduje o ogólnym dobrostanie. Wiele w...
Świadectwa pacjentów, zarówno te wyrażane słownie, jak i publikowane w Internecie, mogą być dla stomatologów źródłem satysfakcji, potwierdzeniem słuszności obranej drogi zawodowej, ale też powodem obaw i problemów – także takich, na które dentyści w ...