Dentonet
PACJENT
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Leczenie zachowawcze i endodoncja
Protetyka i implantologia
Stomatologia estetyczna
Ortodoncja
Periodontologia
Higiena i zdrowie jamy ustnej

Dziesięć powodów, dla których ludzie nienawidzą dentystów

Publikacja:
Dziesięć powodów, dla których ludzie nienawidzą dentystów

Dziesięć powodów, dla których ludzie nienawidzą dentystów

Czy odczuwałeś kiedykolwiek nienawiść do swojego dentysty? Jeśli tak – nie martw się, takich osób jak Ty są na świecie miliony.
Jak wykazały badania amerykańskich psychologów, niemal każdy pacjent doświadczył przynajmniej raz w życiu tego niezwykle mocnego i destrukcyjnego uczucia. Co ciekawe, osoby deklarujące nienawiść do dentystów z reguły nie czuły niechęci do konkretnego lekarza. U osób tych raczej działał psychiczny mechanizm obronny, znany pod nazwą przeniesienia. Pacjent nieświadomie przenosił na leczącego go stomatologa różne negatywne i bolesne uczucia: lęk, gniew, wstyd i poczucie winy. Najczęściej źródłem tych silnych emocji (afektów) były traumatyczne przeżycia związane z wcześniejszym leczeniem stomatologicznym.
O tym, iż wielu pacjentów nieświadomie rzutuje na stomatologów swoje myśli, uczucia i wyobrażenia, świadczy lista 10 najczęstszych powodów, dla których ludzie nienawidzą dentystów.

1. Zawstydzanie
Prawie 85% uczestników ankiety przeprowadzonej przez amerykańskich psychologów stwierdziło, iż ich niekłamaną nienawiść wzbudzają dentyści traktujący swoich pacjentów jak małe dzieci, które należy publicznie skarcić lub zawstydzić. Zwłaszcza wypowiadane w obecności osób trzecich zdania typu: „Jak mógł Pan tak potwornie zaniedbać zęby” czy „Proszę się nie wiercić i nie zachowywać jak histeryk” wzbudzają w wielu osobach taką furię, iż mają one ochotę natychmiast wstać z fotela, a następnie wyjść z gabinetu i nigdy nie wrócić. Paternalistyczny, podszyty wyższością stosunek do pacjentów często kończy się tym, że pacjenci odchodzą do innego lekarza.

2. Okłamywanie
Okazuje się, że niewinne formułki wypowiadane przez stomatologów w celu uspokojenia pacjenta są przez wiele osób odbierane jako perfidne kłamstwa, podszyte obłudą oraz sadyzmem. Uczestnicy psychologicznej ankiety za najbardziej znienawidzone kwestie uznali zdania: „Na razie tylko sprawdzę, co jest do leczenia” i „Zaraz przestanie boleć, proszę jeszcze chwileczkę wytrzymać”.

3. Niezdecydowanie
Zaskakujące, ale wielu pacjentów nienawidzi niezdecydowanych, niepewnych swojej racji dentystów. Jak trafnie stwierdził jeden z uczestników ankiety: „Spanikowany dentysta automatycznie potęguje moją panikę. Mam wówczas wrażenie, że cały zabieg skończy się tragedią, a ja będę cierpiał przez następne dwa tygodnie”.

4. Wynajdywanie coraz to nowych ubytków
Również ta dziwna cecha dentystów wbudza w pacjentach negatywne emocje – od silnej irytacji po głęboką niechęć. „Kiedy tylko leczenie zbliża się do końca, dowiaduję się, że stomatolog właśnie zdiagnozował kolejny ubytek” – stwierdza z przekąsem inny uczestnik sondażu i dodaje. – Czuję wówczas do dentysty prawdziwą nienawiść. Za to, że odebrał mi radość z zakończenia leczenia i ponownie wtrącił w otchłań lęku i bólu”.

5. Sprawianie bólu
„Oni to lubią – twierdzi z przekonaniem następny ankietowany – lubią, kiedy wijemy się na fotelu i cierpimy męczarnie. Nienawidzę ich za to, bo nienawidzę bólu”. Jednak, co ciekawe, taka postawa wcale nie jest  powszechna. Coraz więcej pacjentów docenia wysiłki dentystów, polegające na wdrożeniu bezbolesnego leczenia.

6. Wysokie ceny
„Pan doktor wyleczył mi zęby i wyczyścił konto. Za to pierwsze go kocham, za drugie – nienawidzę”. W USA ceny niektórych usług stomatologicznych są astronomiczne, więc takie uwagi nie powinny nas dziwić. Niechęć do dentysty spowodowaną zawyżonymi cenami zadeklarowało aż 46% uczestników sondażu.

7. Kontynuowanie leczenia wbrew woli pacjenta
Znienawidzeni są również ci stomatolodzy, którzy nie reagują na prośby o chwilową przerwę w zabiegu i kontynuują leczenie wbrew woli pacjentów. Potępienie dla takiej postawy wyraziło około 30% ankietowanych.

8. Niekomunikatywność
„Nie cierpię osób, które nie potrafią odpowiedzieć wprost na proste pytanie, tylko lawirują i posługują się ogólnikami. Dlatego nienawidzę wszystkich dentystów, bo to typowy dla nich sposób rozmawiania” – ten pogląd jednego z uczestników ankiety podzieliło 25% badanych. Tak oto po raz kolejny miękkie kompetencje dentysty okazały się niezmiernie ważne dla respondentów sondażu.

9. Czekanie na zabieg
„Wiem, że gabinet dentystyczny to nie fabryka i od czasu do czasu jakiś zabieg może się opóźnić. Nie rozumiem jednak, czemu to się dzieje stale i dlaczego muszę tyle czasu spędzać w poczekalni. Nienawidzę czekania i niezorganizowanych lekarzy”. Z tym wyznaniem zgodziło się prawie 20% ankietowanych. Najwyraźniej były to osoby, które miały problem z czekaniem.

10. Za całokształt
„Nienawidzę dentystów za wszystko. Za zapach środków dezynfekujących, jakimi przesiąknięte są ich fartuchy, za przerażające narzędzia i igły, za to, że naruszają moją prywatność. Nienawidzę ich za ból, jaki wiąże się z leczeniem, za waciki, którymi można się udławić, za horrendalnie wysokie rachunki i za horrendalnie wysokie mniemanie o sobie”. Nienawiść do stomatologów za to, że są stomatologami, wyraziło około 15% respondentów. Wszystkie te osoby jednocześnie wyznały, iż cierpią na zaawansowaną dentofobię.

A Ty – który powód uznałbyś za najważniejszy? Przejdź do ankiety i sprawdź, za co nie lubią dentystów polscy pacjenci :-))
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

prochnica zebow mlecznych
AI przewidzi, na których zębach mlecznych rozwinie się próchnica Lekarz

Naukowcy z Wydziału Stomatologii Uniwersytetu w Hongkongu opracowali oparte na sztucznej inteligencji narzędzie przewidujące, na których konkretnie zębach mlecznych u dzieci rozwinie się próchnica. Pozwala na to analiza mikrobiologiczna płytki nazębn...

leczenie stomatologiczne Hiszpania
Hiszpanie rezygnują z wizyt u dentysty z powodów finansowych Lekarz

Aż 68% Hiszpanów ograniczyło wizyty u dentysty z powodów finansowych – wynika z najnowszego raportu tamtejszej Fundacji IDIS. Niski poziom inwestycji publicznych w opiekę stomatologiczną i rosnące koszty prywatnego leczenia prowadzą do coraz większyc...

zdrowie
Dlaczego ludzie unikają informacji o swoim zdrowiu? Lekarz

Wczesne rozpoznanie chorób ma w wielu przypadkach kluczowe znaczenie dla skutecznego leczenia. Mimo to statystycznie co trzecia osoba unika informacji dotyczących własnego stanu zdrowia. Dlaczego tak się dzieje, zbadali naukowcy z Instytutu Maxa Plan...

ROZWIŃ WIĘCEJ
NFL
USA: kto szczotkuje zęby nawet... dziesięć razy dziennie? Asysta

Higiena jamy ustnej – w warunkach domowych – obejmuje przede wszystkim szczotkowanie zębów, używanie nici dentystycznej oraz korzystanie z płukanek do jamy ustnej. Niezaniedbywanie jej jest godne uznania, co jednak, gdy zabiegi te wykonywane są częśc...

Lux Med Stodolska
Dziesięć korzyści z pracy w LUX MED Stomatologia Asysta

Chcesz zostać asystentką lub higienistką stomatologiczną? A może wykonujesz już te zawody i chcesz zmienić pracę na lepszą? Sprawdź 10 powodów, dla których warto dołączyć do LUX MED Stomatologia. 1. Rozwój kompetencji LUX MED Stomatologia dba o to,...

Akademia Sensodyne kwiecien
3 powody, dla których warto dołączyć do Akademii Sensodyne Asysta

Możliwość podnoszenia kompetencji zawodowych, dostęp do materiałów edukacyjnych w dowolnym miejscu i czasie, szansa zapoznania się z aktualnymi wytycznymi i rekomendacjami – to główne powody, dla których warto dołączyć do Akademii Sensodyne. Akadem...

mlody dentysta1
Nowy w zawodzie: dziesięć rad dla młodych dentystów Lekarz

Początki kariery w zawodzie lekarza stomatologa są – podobnie jak i w innych profesjach – niełatwe. W brytyjskim portalu Dentistry.co.uk dr Riaz Sharif, który leczy pacjentów w Londynie oraz Bournmouth, dzieli się kilkoma radami z nieco młodszymi kol...

ortodoncja
Sześć głównych powodów przesuwania się zębów u pacjentów Asysta

Aparat ortodontyczny, utrata zęba, wiek, a nawet to, w jakiej pozycji śpimy – to jedne z bardziej powszechnych powodów niechcianego przemieszczania się zębów. Warto dowiedzieć się więcej o tym problemie i służyć radą naszym pacjentom. „Lista 6” to ...