Nieodwoływane wizyty – czy pomoże Centralna e-Rejestracja?
Nieodwoływane wizyty – czy pomoże Centralna e-Rejestracja?
– Obecnie prowadzone działania są ukierunkowane na zbudowanie mechanizmów przypominających pacjentom o zbliżającym się terminie świadczenia oraz zapewniających prosty sposób kontaktu ze świadczeniodawcą w celu powiadomienia o rezygnacji z tego świadczenia – poinformował wiceminister zdrowia Jerzy Szafranowicz w odpowiedzi na interpelację posłanki Katarzyny Osos, która pytała o problem nieodwoływanych przez pacjentów wizyt lekarskich. Jak dodał, wprowadzenie kar finansowych za nieodwoływane wizyty nie jest rozważane, a pomóc w rozwiązaniu problemu ma Centralna e-Rejestracja.
Jedną z przyczyn długich kolejek do specjalistów jest nieodwoływanie wizyt przez pacjentów, którzy z różnych przyczyn nie mogą stawić się u lekarza w wyznaczonym dniu. Z danych przytoczonych w interpelacji przez posłankę Katarzynę Osos wynika, że tylko w marcu 2024 r. w województwie lubuskim prawie 2 tys. pacjentów nie stawiło się na umówioną wizytę do lekarza specjalisty.
– Lekarze podkreślają, że wskazana sytuacja stanowi duży problem, bowiem jej efektem jest nie tylko zmarnowanie terminu, z którego mógłby skorzystać inny pacjent, ale także strata finansowa dla poradni. Po stronie pacjentów pojawiają się natomiast głosy, że odwołanie wizyty często stanowi nie lada wyzwanie, bowiem kolejki zarówno telefoniczne, jak i w rejestracjach są tak długie, iż pacjenci kierowani brakiem czasu na czekanie rezygnują z poinformowania lekarza o planowanej nieobecności – czytamy.
Posłanka zasugerowała, że jedną z możliwości rozwiązania tego problemu mogłoby być wprowadzenie systemu odwoływania wizyt, np. internetowego lub SMS-owego i poprosiła o odpowiedź na pytanie, czy ministerstwo podejmuje takie działania.
Ministerstwo dostrzega problem i pracuje nad rozwiązaniami
Odpowiedzi na interpelację udzielił wiceminister zdrowia Jerzy Szafranowicz, który poinformował, że resort dostrzega negatywny wpływ nieodwoływania przez pacjentów wyznaczonych porad na system ochrony zdrowia i od lat podejmuje działania w celu ograniczenia liczby takich przypadków.
Już w 2015 r. wprowadzono zasadę, że zawinione przez świadczeniobiorcę niezgłoszenie się w ustalonym terminie w celu uzyskania świadczenia skutkuje skreśleniem z listy. – Jest to daleko idąca dolegliwość, gdyż wiąże się z koniecznością ponownego wpisania na listę i oczekiwania na nowy termin – czytamy. Jak dodano, inne sankcje – jak np. wprowadzenie kar finansowych – nie jest rozważane, gdyż w głównej mierze wpłynęłoby negatywnie na osoby w trudnej sytuacji ekonomicznej, dla których stanowiłoby to poważne obciążenie albo przewlekle chorych, którzy statystycznie częściej korzystają ze świadczeń i prawdopodobieństwo niestawienia się na świadczenia jest większe, co w obu przypadkach skutkowałoby niepożądanym efektem w postaci ograniczenia dostępu do świadczeń.
Ministerstwo uważa, że najważniejsze są działania mające na celu wyeliminowanie najczęstszych przyczyn niestawiennictwa. Dotyczy to dwóch sytuacji – przypadków, w których brak odwołania wynika z przeoczenia (zapomnienia o terminie wizyty, co jest tym częstsze im odleglejszy jest wyznaczony termin) oraz z problemów z komunikacją ze świadczeniodawcą (szybkim skontaktowaniu się ze świadczeniodawcą).
Podejmowane są więc działania ukierunkowane na wyeliminowanie tych przyczyn. I tak np. 1 lipca 2019 r. wprowadzono rozwiązanie, zgodnie z którym Narodowy Fundusz Zdrowia ma obowiązek wysyłania SMS-a zawierającego informację o zbliżającym się terminie – dotyczy to tych świadczeń, których harmonogramy prowadzone są za pomocą aplikacji udostępnianej przez NFZ.
W celu ułatwienia pacjentowi odwołania i zmiany terminu świadczenia prowadzone są natomiast prace nad systemem Centralnej e-Rejestracji. – Zgodnie z założeniami system e-Rejestracji zapewni możliwość samodzielnego umawiania się na wybrane świadczenia – bez wychodzenia z domu, w każdej chwili przez IKP (Internetowe Konto Pacjenta) lub przez Infolinię Centralnej e-Rejestracji oraz wygodną możliwość odwołania wizyty lub zmiany terminu. Ponadto, Centralna e-Rejestracja ułatwi sprawdzanie na bieżąco terminów wizyt i będzie przypominała o terminie wizyty przez konsultanta, IKP, SMS albo e-mail, w sposób wskazany przez pacjenta – poinformowano.
Rozwiązania w tym zakresie są obecnie testowane w formie pilotażu, m.in. w odniesieniu do umawiania porad specjalistycznych z zakresu kardiologii. Zaawansowane są także prace nad projektem ustawy, która ma na celu powszechne stosowanie e-Rejestracji.
– Tak naprawdę mamy jedno, najważniejsze zastrzeżenie: nie są przewidziane żadne nowe środki na wykonanie dodatkowych zadań wskazanych przez ministerstwo zdrowia. Na końcu jest napisane wyraźnie – skutki dla budżetu: zero – mówi lek. dent. Paweł Barucha, wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej, przewodniczący Komisji Stomatologicznej NRL o projekcie rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego.
Źródło: https://www.sejm.gov.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Żyjemy w czasach, gdy klienci (i pacjenci) mają wiele praw i... chętnie z nich korzystają. Bez problemu mogą zwrócić nietrafiony zakup, nie ponosząc dodatkowych kosztów odwołują rezerwację hotelu, jednym kliknięciem rezygnują z umówionej przez aplika...
Ministerstwo zdrowia poinformowało, że pracuje "nad wprowadzeniem do e-recept specjalnego algorytmu, który pomoże w określaniu refundacji leków przy wypisywaniu ich przez lekarzy". Przypomnijmy - Naczelna Rada Lekarska po raz kolejny zaapelowała o p...
Owadożerna rosiczka pomaga naukowcom niszczyć biofilm, jakim bakterie odgradzają się od antybiotyków. Nawet najbardziej zjadliwe bakterie na cewnikach czy materiałach opatrunkowych mają znacznie mniejszą szansę rozwoju i tracą swoją antybiotykooporną...
Na dwóch uczelniach w Wielkiej Brytanii trwają badania nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) w wykrywaniu próchnicy zębów i chorób dziąseł, a także wsparciu lekarza stomatologa w stawianiu prawidłowej diagnozy poprzez ułatwienie interpretacj...
Fluor – jeden z głównych składników pasty do zębów – pomógł amerykańskim naukowcom opracować nowe, wydajniejsze akumulatory litowo-metalowe. Dzięki temu być może uda się przyspieszyć rozwój samochodów elektrycznych. Mimo ogromnych nadziei koncernów ...
Naukowcy ze stanu Utah (USA) pracują nad stworzeniem bazy danych zębów, która ma pomóc w identyfikacji szczątków osób o nieustalonej tożsamości – ofiar wojen i przestępstw. W tym celu posłużą się analizą subtelnych różnic w szkliwie zębów, na które w...
Studenci stomatologii, którzy rozpoczęli szkolenie od wykorzystania haptycznych symulatorów wirtualnej rzeczywistości (VR), osiągali wyższy poziom zręczności manualnej – wynika z nowego badania, w którym uczestniczyła kadra i studenci uniwersytetów m...
Badacze z University of Texas Health Science Centre w San Antonio School of Dentistry stworzyli pierwszy w swoim rodzaju model bezdechu sennego do badania przewlekłego bólu. Autorzy wierzą, że rozpoznając mechanizmy stojące za występowaniem bólu zwią...
Ministerstwo zdrowia nie rozważa wprowadzenia kar finansowych nakładanych na pacjentów za nieodwoływanie umówionych wizyt lekarskich – poinformował Wojciech Konieczny, sekretarz stanu w resorcie zdrowia. Jak podkreślono, wprowadzenie opłat w głównej ...
W odpowiedzi na interpelację posłanki Katarzyny Osos wiceminister zdrowia Waldemar Kraska poinformował, że resort nie ma w planach wprowadzenia opłat za nieodwołanie przez pacjenta terminu wizyty u lekarza. – Byłyby one odczuwalne przede wszystkim pr...
Naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej będą wspierać lekarzy ze Świętokrzyskiego Centrum Onkologii w opracowaniu nowoczesnej radioterapii. Leczenie ma być „szyte na miarę”, czyli dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjentów. W diagnozie i leczeniu...