5 zasad współpracy z pacjentem
5 zasad współpracy z pacjentem
Bez względu na to czy stomatolog prowadzi własny biznes, czy pracuje w czyimś gabinecie, tym, co powinno być dla niego najważniejsze, jest pacjent. To dzięki pacjentom zarabia, utrzymuje gabinet, może się rozwijać. Oto 5 najważniejszych zasad współpracy z pacjentem, które mogą przyczynić się do osiągnięcia sukcesu.
1. Pacjent powinien znaleźć się w centrum zainteresowania
Aby gabinet funkcjonował, potrzebuje pacjentów. Dlatego podstawą działalności powinno być dbanie o stałych pacjentów, utrzymywanie z nimi dobrych relacji oraz ciągłe docieranie do nowych osób. Warto również sprawdzać zapotrzebowanie, aktualne trendy i oczekiwania. Źródłem takich informacji może być Internet, ale również rozmowy ze znajomymi oraz obecnymi pacjentami.
2. Pacjent ma zawsze rację
Oczywiście, pacjent nie będzie wiedział lepiej od stomatologa, jak należy leczyć zęby i nie o to chodzi w tej zasadzie. Mówi ona raczej o tym, że aby odnieść sukces, trzeba zrozumieć, że zależy on od zadowolenia klienta. Obecnie nie wystarczą same umiejętności. Oczywiście, pacjent oczekuje, że jego zęby zostaną fachowo wyleczone, ale równie ważne dla niego są takie czynniki jak: poczucie bezpieczeństwa, miła obsługa, dostęp do wiedzy i informacji, a nawet wygląd gabinetu. Zadowolenie pacjenta powinno być siłą napędową wszystkich działań firmy oraz stomatologa.
3. Zadowolony pacjent, to pacjent, który został dobrze potraktowany
Firmy, które odnoszą sukces, stawiają na obsługę klientów. Duże znaczenie ma tutaj nie tylko sympatyczna obsługa, ale również wiedza personelu. W stomatologii ma to szczególnie duże znaczenie. Słownictwo dentystyczne jest często niezrozumiałe dla pacjentów, dlatego lekarz, asystentka lub recepcjonistka powinni mówić „językiem pacjenta”, używając nazw i zwrotów, które będą dla niego zrozumiałe. Współcześnie, kiedy po informacje sięgamy do Internetu, bardzo ważne jest również posiadanie dobrze zaprojektowanej strony internetowej, na której pacjent będzie mógł znaleźć wszystkie informacje na temat leczenia, lekarzy, a nawet porady stomatologiczne.
4. Pacjent pożąda najwyższej jakości leczenia za najniższą cenę
Istnieją dwa czynniki, na podstawie których klienci dokonują wyboru usługi: jakość i cena. Oczekują oni jak najwyższej jakości, najlepszych materiałów w jak najniższych cenach. Oczywiście nie chodzi o to, żeby pracować za darmo. Aby stale poprawiać jakość leczenia, trzeba dokształcać się, kupować nowy sprzęt, inwestować w nowoczesne materiały – a wszystko to kosztuje. Warto jednak trzymać rękę na pulsie i wiedzieć, jak gabinet prezentuje się na tle konkurencji, a w razie konieczności – odpowiednio reagować.
5. Pacjenci są wymagający i bezwzględni
Dla klientów najważniejsze jest ich własne dobro. Pacjent może od lat korzystać z usług jednego stomatologa, mieć z nim dobre relacje, ale wystarczy mu niewiele, żeby zacząć leczyć się w innym miejscu. Powodów może być wiele: od błędów, poprzez pogorszenie obsługi, kończąc na zmianie sytuacji materialnej pacjenta. Utrata jednego pacjenta nie musi być dotkliwa, jednak jeden niezadowolony klient może zniechęcić innych. Dlatego niezmiernie ważne jest ciągłe dbanie o jakość usług i obsługi pacjentów oraz utrzymywanie z nim dobrych relacji.
Na podstawie: „100 praw sukcesu w biznesie” Briana Tracy’ego
Brian Tracy – jeden z najlepszych mówców motywacyjnych i specjalistów od psychologii biznesu na świecie. Doradzając przedsiębiorcom, największy nacisk kładzie na sumienną pracę, wysiłek wkładany w rozwój biznesu oraz relację z klientami. Jedną z bestsellerowych książek, które napisał, jest „100 praw sukcesu w biznesie” (wyd. Muza). Przedstawił w niej listę praw, których przestrzeganie prowadzi do sukcesu zawodowego.
KeL
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...
– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. ...
– Nas, lekarzy dentystów, kompletnie nie uczy się, jak prowadzić biznes. Nie uczy się nas nawet tego, jakie są wymogi instytucji, które mogłyby zainteresować się gabinetem. Jest tu ogromna luka do wypełnienia, bo szkoli się nas na świetnych specjalis...
Rola higienistki we współczesnej stomatologii wykracza daleko poza przeprowadzanie zabiegów higienizacyjnych. Profesjonalna opieka obejmuje również edukację zdrowotną, motywowanie do zmiany nawyków oraz wspieranie pacjentów w profilaktyce chorób. Jed...
Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...
Holistyczne podejście do zdrowia i higieny jamy ustnej wymaga konsekwencji oraz bliskiej współpracy specjalisty z pacjentem. W jaki sposób zachęcić do niej pacjenta, by efekty były zadowalające dla obu stron? – Nasi pacjenci nie są pacjentami jednowi...
W gabinecie stomatologicznym skuteczna komunikacja z pacjentem jest równie istotna, jak najwyższe kompetencje kliniczne. To właśnie sposób, w jaki rozmawiamy, słuchamy i reagujemy, buduje zaufanie, lojalność oraz komfort pacjenta, przekładając się na...
– Dobra komunikacja z pacjentem jest nad wyraz ważna, szczególnie z perspektywy protetyka stomatologicznego. Często jest tak, że to właśnie protetyk prowadzi leczenie holistyczne i to on determinuje każdy kolejny krok terapii, kieruje do endodonty, c...
Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...
Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...