Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Stany nagłe w gabinecie stomatologicznym – jak je rozpoznać?

Publikacja:
Stany nagłe w gabinecie stomatologicznym – jak je rozpoznać?

Stany nagłe w gabinecie stomatologicznym – jak je rozpoznać?

Stan nagłego zagrożenia życia może wystąpić u każdego pacjenta gabinetu stomatologicznego. Większość członków zespołu bywa zaskoczonych takimi sytuacjami, gdyż w codziennej pracy nie ma z nimi styczności. Dlatego asystentki oraz higienistki stomatologiczne powinny znać podstawowe objawy najczęściej pojawiających się stanów nagłych zagrożenia życia.

Choć częstotliwość występowania stanów nagłych u pacjentów gabinetów stomatologicznych jest trudna do oszacowania, to jednak niektórzy badacze podjęli tego typu próby. I tak z ankiety przeprowadzonej w gabinetach w Wielkiej Brytanii wynika, że nawet 70% dentystów pracujących w zawodzie co najmniej 10 lat przynajmniej raz zetknęło się z taką sytuacją. Nietrudno więc wysnuć wniosek, że świadkami stanu nagłego może być również współpracująca z lekarzem asystentka lub higienistka stomatologiczna.

W praktyce wyróżnia się kilkanaście rodzajów możliwych stanów nagłych u pacjentów gabinetu stomatologicznego. Mogą one wystąpić zarówno u osób przewlekle chorych, jak i ogólnie zdrowych, u których stres związany z wizytą lub przeprowadzany zabieg wpływa na normalne funkcjonowanie organizmu. Do najczęściej pojawiających się stanów nagłych zaliczają się jednak:

omdlenie – krótkotrwała utrata przytomności, spowodowana czynnikami emocjonalnymi (stres, strach przez bólem, widok narzędzi chirurgicznych) lub będąca objawem chorób ogólnoustrojowych (np. zaburzeń sercowych lub nagłego spadku poziomu cukru we krwi), zazwyczaj poprzedzają ją uczucie osłabienia, szum w uszach, duszności, ziewanie, bladość skóry, intensywne pocenie się,
ból w klatce piersiowej – w większości przypadków pojawia się u osób starszych ze zdiagnozowaną wcześniej chorobą wieńcową, jest spowodowany przeważnie stresem związanym z wizytą u dentysty, kluczem w zapobieganiu tego typu sytuacji jest dokładny wywiad lekarski przed zabiegiem, a jeśli już wystąpi i nie ustępuje przez kilka minut – należy wezwać pogotowie,
zawał serca – jego bezpośrednią przyczyną jest pęknięcie blaszki miażdżycowej odkładającej się przez dłuższy czas w naczyniach wieńcowych, do jego najbardziej charakterystycznych objawów zalicza się silny, nagły ból w okolicach mostka promieniujący do ramion, szyi i barków, duszność, zimne poty, zawroty głowy, nudności, niekiedy również wymioty,
napad astmy – polega na silnym napadzie duszności, suchego kaszlu oraz problemach z oddychaniem, połączonych z przyspieszonym tętnem, w około 13% przypadków do nagłego zaostrzenia choroby dochodzi właśnie u dentysty, m.in. z powodu stresu czy kontaktu z alergenami,
udar mózgu – to nagłe pojawienie się zmian neurologicznych w wyniku zaburzeń przepływu krwi w naczyniach mózgowych, zazwyczaj objawia się utratą czucia po jednej stronie ciała, kłopotami z mówieniem i rozumieniem mowy, nagłym silnym bólem głowy oraz zaburzeniami symetrii twarzy, w takich przypadkach konieczne jest natychmiastowe wezwanie pogotowia,
hipoglikemia – nagły, gwałtowny spadek poziomu cukru we krwi, spowodowany np. stresem, zdenerwowaniem lub nieprawidłowym dawkowaniem insuliny, jej symptomy to lekkie drżenie, pocenie się, kołatanie serca, ale także bóle głowy, senność oraz utrata przytomności,
reakcje alergiczne – spowodowane najczęściej podaniem substancji i leków stosowanych podczas zbiegów stomatologicznych, mogą przyjmować postać wysypki skórnej, kaszlu, kichania czy obrzęku błon śluzowych, mają przebieg łagodny lub zagrażający życiu.

Pomimo faktu, że możliwych stanów nagłych u pacjentów gabinetu stomatologicznego jest wiele, a dodatkowo – mogą one wystąpić u każdego, to jednak odpowiednia ocena ryzyka oraz wiedza na temat zarówno ich objawów, jak i pierwszej pomocy gwarantuje właściwe zachowanie zespołu stomatologicznego.

Wstrząs anafilaktyczny u pacjenta może doprowadzić nawet do zgonu. Dlatego gabinet stomatologiczny, gdzie pacjentom podaje się dużo leków, musi być przygotowany na szybką reakcję. Połóż pacjenta płasko, unieś nogi – jak reagować w przypadku wstrząsu anafilaktycznego? Zobacz na naszym filmie.

AF
Fot. stevepb, pixabay.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dezynfekcja
Dezynfekcja w gabinecie stomatologicznym priorytetem dla pacjenta Asysta

Serwis DentaVox przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu sprawdzenie oczekiwań pacjentów odnośnie wizyty w gabinecie stomatologicznym. Wykazano w nim przede wszystkim, że po pandemii COVID-19 pacjenci mają znacznie większe wymagania w zak...

feedback w gabinecie
Konstruktywny feedback w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...

Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym
Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym Asysta

Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...

ROZWIŃ WIĘCEJ
pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...

pies Aldo
Aldo – pies-asystent w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Parque Dental to klinika stomatologiczna w Quito – ponad 2-milionowej stolicy Ekwadoru. Jej pacjentami są dzieci, a o to, by czuły się tam dobrze, dba m.in. wyjątkowy „asystent dentystyczny” – labrador retriever o imieniu Aldo. Choć dzięki rozwojow...

oszustwa podatkowe
USA: „kreatywna księgowość” w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...

Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...

dentofobia
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 1 Asysta

Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...

dentofobia 2
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2 Asysta

Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...

pacjent z demencja
Pacjent z demencją w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...