Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

„Nieważne, co Ty mówisz o sobie. Ważne, co mówią o Tobie inni”

Publikacja:
„Nieważne, co Ty mówisz o sobie. Ważne, co mówią o Tobie inni”

„Nieważne, co Ty mówisz o sobie. Ważne, co mówią o Tobie inni”

Zapraszamy na drugą część wywiadu z Kamilem Kuczewskim, który szkoli polskich lekarzy dentystów w zakresie komunikacji z pacjentem. Dziś rozmawiamy o tym, jak zbudować autorytet lekarza dentysty oraz o tym, jak zwiększać akceptację pacjentów na zaprezentowany plan leczenia. W pierwszej części wywiadu rozmawialiśmy o  pozamedycznych kompetencjach lekarza dentysty, pełnej satysfakcji pacjenta oraz mapach podróży pacjenta.

Jak budować swój autorytet? Na jakie efekty można w związku z tym liczyć?

Simon Sinek podczas wystąpienia na ‘TED talks’a pt. „Jak przewodzą wielcy liderzy?” przedstawił, badania dotyczące wprowadzania nowego produktu na rynek i związanych z tym zachowań klientów.

Podzielił ludzi na 5 typów: Innowatorów (2,5%), Wczesną mniejszość (14,5%), wczesną większość (27%), późną większość (37%) i nigdy nie kupujących. Oznacza to, że gdy wchodzi nowy produkt na rynek to zainteresuje się nim zaledwie 2,5% ludzi. Magia zaczyna się później – gdy produkt jest już sprawdzony nagle wszyscy zaczynają go kupować. Autorytet jest jak sprawdzony produkt – przyciąga mnóstwo ludzi, którzy chcą dokonać zakupu już przetestowanych rzeczy.

Dziś świat jest nastawiony na efekty – nie jest ważne to, co mówisz o sobie – ważne jest to, co mówią o Tobie inni. Musisz więc zadbać o jak najlepsze opinie. Budowanie autorytetu będzie odbywać się, poprzez szeroką publikację Twoich efektów leczenia i zdjęć Przed-Po, referencje od zadowolonych pacjentów, bloga na Internecie, certyfikatów z nowoczesnych kursów u dobrych specjalistów, zdjęcia z autorytetami naukowymi. Warto mówić o tych faktach, podkreślać je w rozmowach z pacjentami.

Jeśli lekarz potrafi budować swój autorytet to na pewno będzie zdobywał pacjentów na co raz droższe usługi – fundamentem tej strategii jest ‘spełnianie obietnicy’, czyli zadowolenie pacjenta z efektów. Bez tego ostatniego elementu lekarz może stać się tylko marketingowym opakowaniem słabego produktu. Warto jednak podejmować ryzyko nieustannie doskonaląc swoje umiejętności.

14053640_1763799810544387_2399107159799560891_o

Na swoich szkoleniach wprowadzasz tzw. storytelling. W jaki sposób historie innych pacjentów mogą wpłynąć na decyzję obecnych?

Storytelling to także story-selling – umiejętne opowiadanie historii zwiększa akceptację planów leczenia. Dr Paul Homoly podsumował to w 1 zdaniu: „To, że jesteś ekspertem nie oznacza, że jesteś interesujący”. Trzeba pamiętać, że każda komunikacja złożona jest z sensu logicznego i emocji. Większość lekarzy próbuje przemówić do logiki, a to jest błąd. Emocje są silniejszym motywatorem, i poprzez historie łatwo je wywołać.

Chcesz powiedzieć do pacjenta o konsekwencjach zaniechania leczenia, jego korzyściach i potencjalnie wspaniałych efektach? Nic prostszego – użyj do tego historii, cytatów, anegdot. To pobudzi wyobraźnię pacjenta i zmusi do myślenia.

Czasem ciężko jest powiedzieć wprost „te rozwiązanie kosztuje 20 tys. zł, ale będzie Pani z niego zadowolona mimo swoich obaw”. Znacznie łatwiej jest użyć historii:. „była u mnie jedna pacjentka, która zastanawiała się z jakiego rozwiązania skorzystać. Obawiała się także samego zabiegu. Wytłumaczyłem jak wygląda procedura i mimo wątpliwości podjęła leczenie. Dziś (pokazując zdjęcie PO) wygląda tak i jest zdecydowanie zadowolona z efektu. Szczęście w oczach moich pacjentów to satysfakcja i nagroda z mojej pracy, a ta pacjentka jest tego przykładem”. Taka historia jest znacznie lepsza niż większość logicznych argumentów.

Lekarze dentyści nigdy nie uczyli się opowiadać historii, ani występować publicznie – codziennie jednak prezentują się przed swoimi pacjentami, którzy ciągle ich oceniają – warto poćwiczyć ten zakres umiejętności, które nie były wpisane w codzienność życia studenckiego, a w życiu są tak bardzo potrzebne.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

szczepienia
Szczepienia wśród dorosłych tak samo ważne jak dzieci Lekarz

Szczepienia dorosłych są równie ważne, jak szczepienia dzieci – uważają lekarze i epidemiolodzy. Dlatego Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego przygotował kalendarze szczepień dorosłych dopasowane do wieku, stanu zdrowia, zawodu i stylu życia. O kal...

higienistka stres
Higienistko, jak radzisz sobie ze stresem w miejscu pracy? Asysta

Zawód higienistki stomatologicznej często wiąże się ze stresem i presją – by pracować bardziej wydajnie, szybciej, pomóc jak największej liczbie pacjentów. Jak zachować równowagę i dotychczasowe zaangażowanie w pracę, nie przypłacając nadmiernego obc...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Asysdent 2020 2
Konferencja ASYSDENT – te momenty warto sobie przypomnieć! Asysta

11 maja 2024 r. w Łodzi odbędzie się jedenasta edycja ASYSDENTU – największej w Polsce konferencji naukowej dla asystentek i higienistek stomatologicznych. Podczas poprzednich edycji konferencji miało miejsce wiele wydarzeń, które w szczególny sposób...

Martyna Zawadka videonews
Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach w gabinecie? Asysta

– Rozmowa, rozmowa i jeszcze raz rozmowa – według hig. stom. Martyny Zawadki właśnie to jest najlepszą receptą na trudne sytuacje w trakcie pracy w gabinecie. – Dzięki temu zawsze udaje się wypracować kompromis i nie dochodzi do żadnych tarć – podkre...

Nobel medycyna 2024
Nobel z medycyny za niespodziewane, ale ważne odkrycie genetyczne Lekarz

W poniedziałek w Sztokholmie Komitet Noblowski ogłosił, że tegorocznymi laureatami Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny lub fizjologii zostali amerykańscy biolodzy Victor Ambros i Gary Ruvkun. Doceniono ich za "odkrycie mikroRNA i jego roli w regulacj...

wizyty u dentysty
Wizyty u dentysty ważne w walce z zapaleniem płuc Lekarz

Badanie przeprowadzone przez amerykańskich naukowców dowiodło, że regularne kontrole dentystyczne znacznie zmniejszają ryzyko zachorowań na zapalenie płuc – informuje Dental Tribune. Regularne kontrole dentystyczne zmniejszają ryzyko zapalenia płuc...

jak liczyc BMI
Jak liczyć BMI i dlaczego jest to ważne? Pacjent

BMI (Body Mass Index) to wskaźnik masy ciała, który pomaga określić, czy mamy prawidłową wagę, nadwagę czy otyłość. Jest to prosty sposób oceny, czy masa ciała jest odpowiednia do wzrostu, ale nie uwzględnia składu ciała, np. ilości mięśni i tłuszczu...

prezenty od pacjentow
Niestosowne zachowania pacjentów: jak sobie z nimi radzić? Lekarz

W badaniu przeprowadzonym w Wielkiej Brytanii wykazano, że 11% lekarzy dentystów nie wie, jak powinni się zachować, jakie stanowisko zająć, gdy otrzymują prezenty od pacjentów, w tym te bardziej kłopotliwe, np. kartki walentynkowe. Unia Obrony Stomat...

Dzien Zdrowych Dziasel
Dzień Zdrowych Dziąseł: co dziąsła mówią o Twoim zdrowiu? Lekarz

Obchodzony 12 maja Światowy Dzień Zdrowych Dziąseł to dobry moment, żeby pogłębić świadomość na temat higieny jamy ustnej, a także zwrócić uwagę na związek między zdrowiem dziąseł a chorobami ogólnoustrojowymi. Z tej okazji Polskie Towarzystwo Period...

przegląd stomatologiczny - Dentonet.pl
Badanie jamy ustnej ważne w profilaktyce nowotworów Lekarz

Ryzyko zachorowania na nowotwory można zmniejszyć nawet o połowę, trzeba tylko wykonywać odpowiednie badania i przestrzegać korzystnego dla zdrowia stylu życia – przekonuje prezes Polskiej Unii Onkologii dr Janusz Meder. W Polsce i na świecie stale z...