Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje!
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje!
Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości.
Dental Defence Union przypomina, że w związku pandemią większość z nas (w tym także lekarze) zaczęła częściej niż wcześniej korzystać ze zdalnych platform komunikacyjnych. Jeśli jednak planujemy wymieniać się wiadomościami z pacjentami powinniśmy pamiętać o tym, aby zachować ostrożność i mieć świadomość potencjalnych zagrożeń oraz pułapek.
W szczególności należy zwrócić uwagę na to, aby dokładnie przemyśleć, czy taka forma bezpośredniej komunikacji z pacjentami jest nam niezbędna i czy w pełni uwzględnia przyjęte standardy zawodowe oraz obowiązujące przepisy prawa. Przed rozpoczęciem komunikacji z pacjentami za pomocą tych aplikacji należy wziąć pod uwagę m.in. takie czynniki jak granice zawodowe, prowadzenie dokumentacji, poufność, ochrona danych i kwestie sądownicze.
Jo-Anne Taylor, doradca prawny w Dental Defence Union powiedziała: – Coraz powszechniejsze wykorzystanie technologii w praktyce zawodowej niewątpliwie daje nowe możliwości świadczenia innowacyjnych usług dla pacjentów. Jednak istnieją zagrożenia z tym związane i ważne jest również to, aby pamiętać, że ujawnienie przesyłanych wiadomości może być konieczne, jeśli pojawi się skarga pacjenta, roszczenie lub sprawa regulacyjna.
– Z kolei platformy do komunikacji dostępne w miejscu pracy mogą zapewnić rozwiązania, które są bezpieczne i zgodne z przepisami RODO (obowiązuje ono w Wielkiej Brytanii pomimo opuszczenia Unii Europejskiej – przypis red.), w którym zapis naszej komunikacji z pacjentami może być lepiej zintegrowany z odpowiednimi systemami – dodała Jo-Anne Taylor.
– Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to zrozumiał, żebyśmy prostym językiem wytłumaczyli mu, na czym one polegają – mówi lek. dent. Rafał Wojda, który razem z lek. dent. Remigiuszem Budziłło rozmawiają o znaczeniu komunikacji z pacjentem dla skuteczności leczenia implantologicznego.
T.H.
źródło: https://www.dental-nursing.co.uk/news/be-cautious-using-messaging-apps-1
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Zdarzenia niepożądane to nierzadkie zjawisko w trakcie leczenia najmłodszych pacjentów, którzy trafiają do dentysty. Tezę tę potwierdza badanie przeprowadzone w ostatnim czasie w Stanach Zjednoczonych. Jego wyniki przedstawiono jakiś czas temu podcza...
Włodzimierz Owczarczyk – członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – poinformował, że jeszcze w 2023 r. ZUS uruchomi aplikację mobilną dla lekarzy. Dzięki niej łatwiejsze ma być wystawianie zwolnień lekarskich. – W tym roku planujemy uruchomi...
Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...
Brytyjska Narodowa Służba Zdrowia ostrzega poszukujących dentysty pacjentów przed oszustwem, za jakim stoją administratorzy strony internetowej gabinetu stomatologicznego, który rzekomo rozpoczął działalność w mieście Lincoln w środkowo-wschodniej An...
Czy wiesz, jak istotną rolę odgrywają autoklawy laboratoryjne w zapewnianiu bezpieczeństwa i efektywności w badaniach naukowych? Te zaawansowane urządzenia są kluczowym elementem w każdym laboratorium naukowym, umożliwiając sterylizację narzędzi i ma...
Jak podają media, przybywa mieszkańców Hiszpanii, którzy odwiedzają pobliskie Maroko w poszukiwaniu dostępnych cenowo zabiegów stomatologicznych. W obliczu tego trendu Hiszpańska Izba Lekarsko-Stomatologiczna ostrzega przed związanym z tym ryzykiem: ...
Wizyta u dentysty to nie tylko zabieg medyczny – to także interakcja, w której kluczową rolę odgrywa komfort psychiczny pacjenta. Coraz częściej podkreśla się, że skuteczność leczenia stomatologicznego zależy nie tylko od umiejętności dentysty, ale r...
Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...
Według badania, którego wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie „Journal of the American Dental Association” (JADA), tylko nieco ponad połowa amerykańskich matek rozmawia ze swoimi rodzicami o tym, czym częstują oni wnuczęta – a najczęściej są to s...
W mediach społecznościowych co rusz pojawiają się nowe, rzekomo skuteczne metody wybielania zębów polecane przez samozwańczych influencerów. Należy na nie mocno uczulać pacjentów, przede wszystkim ze względu na związane z nimi zagrożenia. – Według mn...
Lizaki w sprayu robią ostatnio furorę wśród maluchów, ale ostrzegają przed nimi stomatolodzy dziecięcy. Lizaki w sprayu to jedna z nowości na rynku słodyczy dla dzieci. Jest to po prostu słodki płyn zamknięty w niewielkich buteleczkach z atomizerem,...