Resort nauki proponuje zmiany w standardach kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów
Resort nauki proponuje zmiany w standardach kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów
Spis treści
Zmiany w standardach kształcenia przyszłych lekarzy, lekarzy dentystów i położnych, dotyczące m.in. liczebności grup studentów, wymiaru zajęć z nauk klinicznych i warunków prowadzenia zajęć z anatomii, wprowadza projekt rozporządzenia resortu nauki. Do 24 marca trwają konsultacje publiczne projektu.
Opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt wprowadza zmiany w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.
Postulaty zmian w standardach kształcenia przygotowującego do zawodów lekarza i lekarza dentysty zgłosiły środowiska akademickie i medyczne.
Liczebność grup na zajęciach z nauk klinicznych
Jak wskazali projektodawcy, dotyczą one liczebności grup studentów na zajęciach z nauk klinicznych niezabiegowych i nauk klinicznych zabiegowych oraz liczebności grup studentów na zajęciach praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów. W przypadku standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza – postulowano również zmianę liczby godzin z zakresu nauk klinicznych, realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych na wszystkich latach studiów oraz wymagań dotyczących warunków prowadzenia zajęć z anatomii (zakres nauk morfologicznych), a także zmian dotyczących infrastruktury, w której są realizowane zajęcia z zakresu nauk klinicznych.
Środowiska akademickie i medyczne wskazywały, że obecne wymagania dotyczące standardów kształcenia przyszłych lekarzy i dentystów, dotyczące kształcenia w zakresie nauk klinicznych i praktycznego nauczania klinicznego, zwiększają ryzyko obniżenia jakości kształcenia na studiach na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym, co może mieć przełożenie na jakość opieki zdrowotnej nad pacjentami – wskazano w ocenie skutków regulacji.
Ponadto – jak uzasadniono – w standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza dentysty niezbędne jest rozszerzenie efektów uczenia się w zakresie dotyczącym medycyny regeneracyjnej i stomatologii cyfrowej. Ma to związek z koniecznością wdrożenia przepisów unijnych.
Jeśli chodzi o standard kształcenia przyszłych położnych, na studiach I stopnia „zachodzi konieczność określenia liczebności grup studentów uczestniczących w zajęciach prowadzonych w pracowniach umiejętności położniczych, pracowniach symulacji wysokiej wierności oraz w zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych” analogicznie do standardu przygotowania pielęgniarek na studiach pierwszego stopnia.
Zmiana wymiaru zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych
Jeśli chodzi o kształcenie lekarzy, w projekcie przewidziano m.in. zmianę wymiaru zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych w przypadku kształcenia w zakresie nauk klinicznych (niezabiegowych i zabiegowych). Wymiar zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych ma wynosić od 5% do 15% łącznej liczby godzin zajęć z grup zajęć w zakresie nauk klinicznych (niezabiegowych i zabiegowych) – obecnie wymiar tych zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych wynosi co najmniej 5% łącznej liczby godzin zajęć.
Poza tym, zgodnie z zapisami projektu, zajęcia w zakresie nauk klinicznych (niezabiegowych i zabiegowych) będą realizowane w grupach liczących do 6 studentów.
Projekt doprecyzowuje też, że zajęcia z nauk klinicznych będą prowadzone w podmiotach leczniczych, w szczególności w klinikach i oddziałach szpitalnych, które ze względu na specyfikę i liczbę udzielanych przez nie świadczeń zdrowotnych, zapewniają studentom możliwość osiągnięcia efektów uczenia się z zakresu nauk klinicznych oraz w symulowanych warunkach klinicznych. Obecnie nowelizowane rozporządzenie określa, że zajęcia te są prowadzone w klinikach i oddziałach szpitalnych oraz w symulowanych warunkach klinicznych.
W projekcie zaproponowano także zmianę wymiaru zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych w przypadku zajęć z praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów i praktyk zawodowych. Mają się one odbywać w podmiotach leczniczych, w szczególności w klinikach i oddziałach szpitalnych oraz mogą odbywać się (w wymiarze od 5% do 15% liczby godzin tych zajęć) w symulowanych warunkach klinicznych. Teraz wymiar tych zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych wynosi nie więcej niż 10% godzin tych zajęć.
Natomiast w standardzie kształcenia przygotowującego do zawodu lekarza dentysty zaproponowano, by zajęcia z nauk klinicznych mogły być prowadzone w grupach do 6 studentów.
W standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu położnej na studiach pierwszego stopnia projekt przewiduje, że zajęcia w pracowniach umiejętności położniczych, pracowniach symulacji wysokiej wierności oraz zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe będą realizowane w grupach liczących do 8 studentów – z tym, że zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe realizowane w oddziałach szpitalnych intensywnej terapii, neonatologicznych, położniczo-noworodkowych i pediatrycznych, salach porodowych oraz w bloku operacyjnym, podstawowej opiece zdrowotnej (gabinetach położnej podstawowej opieki zdrowotnej i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej) i ambulatoryjnej opiece specjalistycznej (poradniach ginekologicznych i ginekologiczno-położniczych oraz poradniach laktacyjnych), będą realizowane w grupach liczących nie więcej niż 4 studentów.
Zdobycie umiejętności praktycznych i zwiększenie komfortu pacjentów
Projektodawcy oceniają, że wprowadzenie projektowanych rozwiązań umożliwi absolwentom tych trzech kierunków m.in. zdobycie umiejętności praktycznych niezbędnych na rynku pracy. Jednocześnie zakładają, że proponowane zmiany zwiększą komfort i bezpieczeństwo pacjentów, z którymi studenci mają kontakt w ramach zajęć.
Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Uczelnie będą zobowiązane do dostosowania do zmienionych standardów kształcenia, tak aby studenci, którzy w roku akademickim 2025/2026 podejmą studia na kierunku lekarskim, lekarsko-dentystycznym oraz studia pierwszego stopnia na kierunku położnictwo, byli kształceni zgodnie z wymaganiami zapisanymi w projektowanym rozporządzeniu.
– Od ponad 10 lat jestem kierownikiem Katedry Chirurgii Stomatologicznej na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu i już dawno wprowadziliśmy pewnego rodzaju odpowiednik egzaminu OSCE dla studentów między III a IV rokiem studiów – mówi o obowiązkowym od roku akademickiego 2024/2025 egzaminie OSCE prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, prorektor ds. umiędzynarodowienia na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. – To niezmiernie ważne, aby przyszły lekarz dentysta potwierdzał swoje umiejętności praktyczne – dodaje.
Źródło: https://naukawpolsce.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano informację, że rozporządzenie ministra zdrowia z 13 czerwca 2023 r. w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów zostało skierowane do ogłoszenia. W dokumencie zostały określone ro...
W jesiennym postępowaniu kwalifikacyjnym na szkolenia specjalizacyjne złożonych zostało łącznie 5639 poprawnych formalnie wniosków. W ramach pierwszego etapu rekrutacji 4482 osoby zostały zakwalifikowane na wolne miejsca specjalizacyjne: w tym 3218 w...
Do końca stycznia br. lekarze i lekarze dentyści mogą wypełniać przygotowaną przez NIL ankietę dotyczącą oceny działania izb lekarskich oraz opinii na temat kierunków rozwoju samorządu. Jak czytamy w komunikacie, Ośrodek Badań i Analiz Naczelnej Izb...
Rozpoczęły się zapisy na kolejną turę bezpłatnych szkoleń dla lekarzy i lekarzy dentystów przygotowanych przez Ośrodek Kształcenia Naczelnej Izby Lekarskiej na okres styczeń-kwiecień 2024 r. Jak poinformowano w komunikacie na stronie Naczelnej Izby ...
Zgodnie z najnowszym projektem rozporządzenia ministra finansów, lekarze i lekarze dentyści nie znajdą się na liście podatników zwolnionych z obowiązku ewidencjowania obrotów za pomocą kasy fiskalnej jeśli roczna wartość sprzedaży nie przekracza 20 t...
Centrum e-Zdrowia przeznaczy 6,5 mln zł z funduszy europejskich na szkolenia m.in. dla lekarzy i lekarzy dentystów dotyczące e-usług oraz rozwiązań IT w sektorze ochrony zdrowia. Projekt realizowany będzie w latach 2024-2027. 28 czerwca – w ramach p...
Minister edukacji i nauki w porozumieniu z ministrem zdrowia podpisał rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty. Znowelizowane standardy będą obowiązywały od roku akademickiego 2...
Naczelna Rada Lekarska zaapelowała do minister zdrowia o podjęcie prac nad przepisami, które uregulują zasady wykonywania zabiegów medycyny estetycznej w naszym kraju. – Brak wyłączności wykonywania zabiegów medycyny estetycznej przez lekarzy i lekar...
Naczelna Izba Lekarska rozpoczęła zapisy na zimowo-wiosenną sesję bezpłatnych szkoleń dla lekarzy i lekarzy dentystów z całej Polski. Jak informuje samorząd, w najbliższym czasie w centrum szkoleniowo-konferencyjnym NIL odbędzie się 9 szkoleń stacjo...
Ruszyły zapisy na bezpłatne szkolenia stacjonarne organizowane przez Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Naczelnej Izby Lekarskiej. Szkolenia dotyczą głównie kompetencji miękkich, są akredytowane i mają przyznane punkty edukacyjne. Jak czytamy na stroni...
Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych przypomniał, że w Polsce preparaty z toksyną botulinową mogą być podawane wyłącznie przez osoby posiadające prawo wykonywania zawodu lekarza lub lekarza denty...