Problemy z leczeniem stomatologicznym w raporcie RPP
Problemy z leczeniem stomatologicznym w raporcie RPP
Spis treści
Zespół ekspertów pod kierunkiem Rzecznika Praw Pacjenta Bartłomieja Chmielowca opracował raport podsumowujący problemy pacjentów zgłaszane do Biura Rzecznika Praw Pacjenta w czasie epidemii SARS-CoV-2 od stycznia do września 2020 r. Opisano w nim obszary, w których najczęściej dochodziło do naruszeń praw pacjentów i standardów udzielania świadczeń zdrowotnych. Znalazł się tam także fragment dotyczący leczenia stomatologicznego.
Jak czytamy w komunikacie, w opracowaniu znajdują się informacje o rodzaju sygnałów kierowanych do Biura Rzecznika Praw Pacjenta, w szczególności za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta. W jego treści zawarto szczegółową analizę struktury sygnałów kierowanych w odniesieniu do rodzaju świadczeń zdrowotnych.
Opieka stomatologiczna – pacjenci zgłaszali problemy
W zakresie trudności z opieką stomatologiczną odnotowano 2 360 zgłoszeń, z czego aż 634 w marcu. 15 marca – w celu minimalizacji ryzyka zakażenia – centrala NFZ-u wydała zalecenia ograniczenie do niezbędnego minimum lub czasowe zawieszenie udzielania świadczeń wykonywanych planowo lub zgodnie z przyjętym planem postępowania leczniczego. W związku z tym ujawnił się problem udzielania świadczeń stomatologicznych w stanach nagłych.
– Pacjenci z bólem zęba poszukiwali tych gabinetów, które nie zawiesiły udzielania świadczeń w kontakcie osobistym. Biorąc pod uwagę ograniczony dostęp osób dorosłych do opieki stomatologicznej finansowanej ze środków publicznych, Rzecznik weryfikował m.in. czy lista gabinetów (dostępna na stronach NFZ) pozwala na skuteczny kontakt ze świadczeniodawcą. Po dokonanej analizie sygnałów zgłaszanych do Biura, Rzecznik wystąpił w sprawie dostępności do świadczeń stomatologicznych do prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia – poinformowano w komunikacie.
Kolejnym z problemów pacjentów pozostawało pobieranie przez gabinety tzw. opłaty dezynfekcyjnej czy też epidemiologicznej, czyli dodatkowych opłat za udzielanie świadczeń w warunkach epidemii (uzasadnianych koniecznością zwiększenia wydatków na zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom w gabinecie poprzez stosowanie odpowiednich środków ochrony). – W tym zakresie Rzecznik jednoznacznie wskazywał, że świadczeniodawca realizujący świadczenia gwarantowane nie ma podstaw do pobierania dodatkowych opłat za sam fakt realizacji wizyty – dodano.
Najwięcej zgłoszeń w zakresie POZ
W analizowanym okresie 2020 r. spośród wszystkich rodzajów świadczeń, najwięcej zgłoszeń telefonicznych dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej (22 144), ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (20 391), leczenia szpitalnego (15 067) oraz rehabilitacji (3 328). W porównaniu do 2019 r. największy wzrost zgłoszeń dotyczył podstawowej opieki zdrowotnej.
Zgłaszane sygnały w przeważającej mierze dotyczyły braku lub ograniczenia dostępności do świadczeń zdrowotnych. W części zgłoszeń odnotowano wątpliwości pacjentów co do zachowania należytej staranności w udzielonej teleporadzie. – W wielu miejscach doszło do znacznego ograniczenia, a nawet zakazu odwiedzin pacjentów przez osoby bliskie, przy czym podmiot leczniczy nie dokonywał oceny stopnia zagrożenia epidemiologicznego ustanawiając ograniczenie prawa pacjenta. Zakaz odwiedzin był wprowadzany automatycznie, bez próby poszukiwania możliwości innych form kontaktów – dodano.
Zgłaszane sygnały dotyczyły m.in. odmowy udzielenia świadczenia w dniu zgłoszenia, odmowy rejestracji w trybie nagłym, trudności z dodzwonieniem się do rejestracji, problemów z realizacją zleconych badań, w tym laboratoryjnych, przekładania terminów wizyt bez wskazania nowego terminu, odmowy przyjęcia do szpitala czy odmowy wystawienia zwolnienia lekarskiego. Cały raport znaleźć można na stronie https://www.gov.pl/web/rpp/problemy-pacjentow-w-obliczu-epidemii-covid-19.
Jeszcze jej w koszyku świadczeń NFZ nie ma, ale dyskusje o potrzebie jej wprowadzenia trwają od lat, a nasiliły się od początku pandemii koronawirusa. Mowa oczywiście o teleporadzie. Krajowi konsultanci różnych specjalności wskazują, że teleporada może być bardzo przydatną formą kontaktu lekarza dentysty z pacjentem. Współpracujący z NFZ lekarze dentyści mają nadzieję, że w najbliższym czasie taki zapis pojawi się w koszyku świadczeń. Jak powinna taka usługa być wyceniona? Dyskutowali o tym prof. dr hab. n. med. Beata Kawala, konsultant krajowy w dziedzinie ortodoncji oraz dr Dariusz Paluszek, członek prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej.
Oprac. AF, źródło: RPP
Fot. Archiwum
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Badanie przeprowadzone przez naukowców z Rutgers School of Health Professions w Newark (USA) potwierdziło, że u osób starszych z otyłością znacznie częściej występują braki zębowe, a brak każdej pary przeciwstawnych zębów trzonowych znacznie podwyższ...
Brytyjskie Towarzystwo Stomatologiczne (BDA) podkreśliło, że politycy w swoich decyzjach powinni uwzględnić wyniki najnowszych badań Komisji ds. Jakości Opieki (Care Quality Commission; CQC), które wykazały załamanie w dostępie mieszkańców domów opie...
Jeszcze kilka dni temu wydawało się, że od 1 maja w Częstochowie nie będzie już możliwości skorzystania z finansowanych przez NFZ świadczeń stomatologicznych udzielanych w znieczuleniu ogólnym dla osób z niepełnosprawnościami. Rada miasta zwróciła si...
Dental Monitoring – innowacyjna platforma wykorzystująca sztuczną inteligencję dla zdalnego monitorowania efektów leczenia ortodontycznego - wprowadza kolejną technologię pozwalającą lekarzom dentystom jeszcze efektywniej zarządzać procesem terapii. ...
– Leczenie ortodontyczne seniorów najczęściej przeprowadza się jako przygotowanie do leczenia protetycznego – mówi prof. dr hab. n. med. Ewa Czochrowska, absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, specjalistka ortodoncji, prezes Polskiego Towar...
Blisko 95% amerykańskich lekarzy dentystów uważa, że rekrutacja higienistek stomatologicznych do pracy jest obecnie „trudna” lub „bardzo trudna”. W USA panuje ogromny niedobór wykwalifikowanych higienistek, więc szkoły przygotowujące adeptów do pracy...
Według ustaleń przedstawionych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Badań Stomatologicznych, Jamy Ustnej i Twarzy (International Association for Dental, Oral and Craniofacial Research; IADR), niektóre cieszące się obecnie dużą popularnością diety mogą...
Sesje zatytułowane „Stomatologia sensoryczna” są przeznaczone dla dzieci, które odczuwają lęk przed leczeniem, tych, które nigdy wcześniej nie były u dentysty lub wykazują problemy ze zdrowiem psychicznym, w tym zaburzenia integracji sensorycznej. Mi...
Stomatologia w Stanach Zjednoczonych stoi w obliczu wstrząsu wynikającego z utrzymującego się niedoboru personelu, który rozpoczął się przed pandemią, i – jak się ocenia – może się jeszcze pogłębić. Takie wnioski przedstawiono 3 października podczas ...
Przeprowadzone w Wielkiej Brytanii badanie potwierdza, że problemy z funkcjonowaniem opieki zdrowotnej (w tym stomatologicznej) Narodowej Służby Zdrowia (NHS) nie dotyczą wyłącznie pacjentów. Nie są od nich wolni także lekarze i pozostały personel me...
O największe trudności dla lekarzy dentystów związane z prawidłowym odczytywaniem badań radiologicznych zapytaliśmy prof. dr. hab. n. med. Kazimierza Szopińskiego – specjalistę neurologii, radiologii i diagnostyki obrazowej oraz medycyny nuklearnej, ...