Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Pacjent z dyktafonem

Brak komentarzy | Publikacja:
Pacjent z dyktafonem

Pacjent z dyktafonem

Jak podaje Dziennik Łódzki, wzrasta liczba zgłaszanych do prokuratury błędów medycznych. Zgłoszeń dokonują pacjenci. Lekarze coraz częściej obawiają się, że ich rozmowa z pacjentem zostanie nagrana na dyktafon.

Czy to jest zgodne z prawem?
Tak. Do początku 2014 roku nie można było nagrywać rozmów. Takie nagrania – bez względu na to czy robione jawnie, czy potajemnie – nie mogły być przedstawiane jako dowód w sprawie. Wszystko zmieniło się 30 stycznia 2014 roku, kiedy to Sąd Najwyższy zajął stanowisko, że jeśli nagranie zostanie zrobione przez jedną ze stron (powoda lub pozwanego), to może ono być dowodem w sprawie. Przy czym ważną informacją jest, że rozmowa może być nagrywana zarówno jawnie, jak i potajemnie.
Zwiększająca się liczba spraw zgłaszanych do prokuratury raczej nie wynika z większej liczby błędów lekarzy. Można przypuszczać, że sytuacja spowodowana jest coraz większą świadomością pacjentów. I w niektórych przypadkach takie działania mogą być uzasadnione (np. kiedy dochodzi do rażących nadużyć).
Według informacji ze strony Stowarzyszenia Pacjentów Primum Non Nocere w Polsce rocznie popełnianych jest około 20 tys. błędów lekarskich, z czego tylko 2 tys. jest zgłaszanych do prokuratury lub Izb Lekarskich. Sprawy o błąd medyczny mogą ciągnąć się latami, jednak tylko 2% z nich wygrywają pacjenci.

Pacjent może, a czy lekarz też?
Teoretycznie tak, jednak w tym przypadku pojawia się dodatkowy problem natury etycznej: czy ujawnienie przez lekarza nagrania rozmowy z pacjentem nie naruszy – poza tajemnicą lekarską – prawa pacjenta do poszanowania godności i intymności? Zdaniem niektórych lekarzy jakoś trzeba się jednak bronić, szczególnie jeśli pretensje pacjenta są nieuzasadnione, a szkoda nie wynikła z powodu złego leczenia, tylko zaniedbań ze strony pacjenta.
Na szczęście nagranie rozmowy nie może być jedynym dowodem, ale może mieć duże znaczenie dla wyniku sprawy. Poza nagraniami rozmów i zdjęciami, pacjent może posiłkować się m.in. zapisem mailingu z lekarzem oraz zeznaniami świadków.

Ta sytuacja na dłuższą metę może przynieść duże szkody. Zwiększa się nieufność pacjentów do lekarzy i lekarzy do pacjentów, a to godzi w jakość leczenia, które powinno opierać się na… zaufaniu właśnie. Dopóki jednak przepisy prawne nie zostaną uregulowane, nic się w tej kwestii nie zmieni. Na ten moment jedynym wyjściem, które nie narusza etyki lekarskiej, jest pilnowanie swoich słów, dokładne informowanie pacjenta o wszystkim, co związane z leczeniem oraz dbanie o najwyższą jakość leczenia.

źródła: dzienniklodzki.pl, sppnn.org.pl, lekarziprawo.pl, gazeta.pl

KeL


POWIĄZANE ARTYKUŁY

powikłania po leczeniu - Dentonet.pl
Powikłania w implantologii? Czasem winny jest pacjent, ale… Lekarz

To prawda, że w pewnych przypadkach za powikłania w leczeniu implantologicznym odpowiada pacjent. - Lekarz dentysta musi zadać sobie jednak pytanie, czy odpowiednio go wyedukował. Jeśli chodzi o powikłania czysto lekarskie, one są z kolei często ... ...

środki ochrony dla asysty-stomatologicznej - Dentonet.pl
Pacjent bez podejrzenia SARS-CoV-2 – jak musi chronić się asysta? Asysta

Kilka dni temu ministerstwo zdrowia opublikowało wytyczne dla praktyk stomatologicznych przyjmujących pacjentów w czasie pandemii koronawirusa. Znalazły się w nich zapisy nie tylko dla lekarzy dentystów, ale również asystentek stomatologicznych. Doty...

leczenie stomatologiczne - Dentonet.pl
Pacjent z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2 w gabinecie Asysta

W najnowszych wytycznych ministra zdrowia dotyczących leczenia stomatologicznego w dobie pandemii koronawirusa znalazł się opisany schemat postępowania z pacjentem z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2, w trakcie kwarantanny lub z potwierdzonym zakażen...

ROZWIŃ WIĘCEJ
waiting room 548136 960 720
Jeden pacjent na godzinę - wytyczne ekspertów PTS-u Lekarz

Taki czas przyjmowania pacjentów sprawi, że nie będzie tłoku w poczekalni, co w dobie pandemii ma szczególne znaczenie. Pozwoli też na przygotowanie gabinetu po wizycie na przyjęcie kolejnego pacjenta. To wytyczne przedstawione przez Prezydium Polski...

endodoncja
Leczenie endodontyczne? To zawsze pacjent "godzinny" Lekarz

– Pacjent endodontyczny to zawsze pacjent godzinny. Pośpiech jest złym doradcą, a jego konsekwencją może być m.in. niedokładne płukanie kanałów. Ten błąd zdarza się w gabinetach. Wykładowcy na konferencjach i szkoleniach podkreślają wagę szczegółoweg...

dentysta rozpoznanie cukrzycy
Pacjent z cukrzycą u dentysty - opracowano wytyczne Lekarz

Dla stomatologów, pacjentów, lekarzy medycyny - opracowane i opublikowane zostały wytyczne dla trzech grup, dotyczące związków zapalenia przyzębia i cukrzycy. Jak informowaliśmy, przygotowania tych zaleceń podjęła się prof. dr hab. n. med. Renata Gór...

pacjent nefrologiczny
PTS: pacjent nefrologiczny w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak informuje Polskie Towarzystwo Stomatologiczne na swojej stronie internetowej, coraz częstszym wyzwaniem dla lekarzy dentystów są choroby nerek i nadciśnienie tętnicze u dzieci i młodzieży, które są powiązane ze zmianami w jamie ustnej i próchnicą...

pacjent z SARS-Cov-2 w gabinecie - Dentonet.pl
Pacjent z podejrzeniem SARS-CoV-2 w gabinecie – wytyczne Lekarz

W zaktualizowanych 5 maja wytycznych ministerstwa zdrowia dotyczących leczenia stomatologicznego znalazł się szczegółowo opisany schemat postępowania z pacjentem z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2. Jak czytamy w wytycznych, pacjentom ze stanem ostr...

halitosis chlopak
Kiedy pacjent się wstydzi… higienistka może pomóc! Asysta

Nieprzyjemny zapach z ust, suchość w ustach, opryszczka - niejednokrotnie pacjenci zgłaszają się na zabiegi stomatologiczne z pewnymi "problemami", których dodatkowo - całkowicie niesłusznie - się wstydzą. Czasami stają one na przeszkodzie do przepro...

pacjent ambasadorem
Pacjent może być ambasadorem gabinetu. Jak to zrobić? Lekarz

Pacjent może pełnić funkcję ambasadora gabinetu w swoim miejscu pracy, wśród rodziny i znajomych. - Żeby tak się stało, musi zapamiętać wizytę nie tylko w głowie, ale też w sercu. Jak to osiągnąć? Trzeba zastanowić się, kim jest współczesny pacjent i...

Przemyslaw Marcinowski Kopia
Leczenie interdyscyplinarne - tutaj korzysta pacjent Lekarz

Korzyścią dla pacjenta w leczeniu interdyscyplinarnym jest fakt, że będzie on leczony według najlepszej wiedzy wielu specjalistów. To gwarancja, że zostaną wykorzystane w jego leczeniu wszelkie dostępne rozwiązania. Największą trudnością w planowaniu...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji