O trudnej sztuce komunikacji z pacjentem
O trudnej sztuce komunikacji z pacjentem
Czym są słowne agresory i dlaczego w kontaktach z pacjentami należy ich unikać? Na jakie słowne niuanse warto zwrócić uwagę podczas rozmowy z obcojęzycznym pacjentem? Co to są szumy komunikacyjne i w jaki sposób można je niwelować? Jak rozmawiać z zatrudnionym przez nas personelem, a przede wszystkim – z naszymi pacjentami, tak aby wymiana informacji była efektywna? Na te pytania znajdą Państwo odpowiedzi w najnowszym, pierwszym w tym roku numerze „e-Dentico”, poświęconym trudnej sztuce komunikacji w gabinecie stomatologicznym.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Agnieszkę Bukowską-Piestrzyńską (jedną z autorek najnowszego numeru), komunikacja interpersonalna na płaszczyźnie pacjent – dentysta jest dziś ważna lub bardzo ważna dla przeszło 80% ankietowanych pacjentów. Tak więc obecnie lekarz stomatolog – o ile nie chce, aby jego gabinet świecił pustkami – musi posiadać nie tylko wysokie kompetencje medyczne, lecz również szereg umiejętności psychospołecznych (z zakresu psychologii, socjologii oraz marketingu).
I właśnie owe specyficzne umiejętności są wiodącym tematem lutowego numeru. W nowym „e-Dentico” znajdą Państwo wiele interesujących artykułów, omawiających różne aspekty komunikacji z pacjentem. I tak, Magdalena Szumska wyjaśni, na czym polega ekonomia komunikacji i za pomocą jakich metod możemy poprawić jej jakość. Mariusz Oboda opisze skuteczną zmianę zachowań lekarza oraz metody rozwoju umiejętności interpersonalnych. Agnieszka Przyklęk scharakteryzuje zasady językowego savoir-vivru, obowiązujące w kontaktach z cudzoziemcami i w zabawny sposób nam podpowie „Jak leczyć obcokrajowców i nie zwariować…”. Natomiast Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska przedstawi wyniki swoich badań w zmuszającym do refleksji artykule „Komunikacja z pacjentem z perspektywy pacjenta, lekarza dentysty i studenta stomatologii”.
„Pracownikom gabinetu stomatologicznego – stwierdza w swoim tekście Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska – powinno zależeć na tym, by być pozytywnie postrzeganymi przez pacjentow, gdyż będzie to dobry krok w kierunku nawiązania długotrwałych relacji na płaszczyźnie pacjent–personel gabinetu (w szczególności lekarz dentysta). Przychylnie nastawiony pacjent przekazuje ponadto pozytywne opinie o placowce innym potencjalnym pacjentom, a – co równie ważne – jest wiarygodnym (i bezpłatnym) źrodłem informacji o funkcjonowaniu gabinetu. Dlatego tak istotne jest, by stomatolog/personel pomocniczy miał świadomość, iż właściwa komunikacja z pacjentem pomaga w budowaniu wizerunku przyjaznego gabinetu”. Warto więc pamiętać, iż umiejętności intepersonalne lekarza–dentysty nie tylko wpływają na jakość jego relacji z pacjentami, lecz również posiadają wymiar finansowy. Zdaniem A. Bukowskiej-Piestrzyńskiej, jedynie stomatolog, który stale pamięta, iż „każdy pacjent jest przede wszystkim człowiekiem, a nie zębami do leczenia”, zdobędzie lojalność i przywiązanie swoich pacjentów.
A w dobie pogłębiającej się recesji i dużej konkurencji – lojalny klient jest na wagę złota.
Poza tekstami z zakresu komunikacji w nowym wydaniu dwumiesięcznika znajdą Państwo artykuły stricte medyczne, m.in. na temat pokrywania recesji dziąsłowych, problemów z adaptacją do protez, o walorach retainerów metalowych i kompozytowych wzmacnianych włóknem szklanym oraz rozszczepieniu wyrostka zębodołowego przed zabiegiem natychmiastowej implantacji.
Prenumeratę dwumiesięcznika „e-Dentico” można zamawiać przez formularz na stronie internetowej www.edentico.pl, mailem (prenumerata@edentico.pl) oraz telefonicznie pod nr (42) 676 28 25 lub 601 557 879.
B.Sz.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Uczelnie medyczne w Polsce widzą potrzebę szkoleń w zakresie nowych metod dydaktycznych, etyki medycznej i komunikacji z pacjentem – wynika z analizy ankiet wypełnionych przez 19 uczelni medycznych na potrzeby raportu na temat warunków kształcenia na...
– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. ...
Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...
Jak przekazywać niepomyślne wiadomości pacjentom? W jaki sposób lekarz powinien rozmawiać ze starszymi osobami? Co pacjent słyszy, kiedy lekarz mówi, a co słyszy lekarz, kiedy mówi pacjent? To tylko niektóre z tematów, które zostaną poruszone w trakc...
Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje...
– Nas, lekarzy dentystów, kompletnie nie uczy się, jak prowadzić biznes. Nie uczy się nas nawet tego, jakie są wymogi instytucji, które mogłyby zainteresować się gabinetem. Jest tu ogromna luka do wypełnienia, bo szkoli się nas na świetnych specjalis...
Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...
Skuteczna komunikacja w praktyce stomatologicznej to jeden z kluczowych czynników prawidłowego funkcjonowania gabinetu jako przedsiębiorstwa, a zarazem warunek dalszego rozwoju. Temat ten przybliża brytyjski portal Dentistry.co.uk. W świecie stomato...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...
Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...
Studenci trzeciego roku m.in. kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego odbędą szkolenia z zakresu komunikacji interprofesjonalnej w oparciu o program przygotowany przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Cele...