Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Powstał Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety

Publikacja:
Powstał Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety

Powstał Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety

Organizacje zrzeszające producentów suplementów diety wypracowały wspólnie Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety. Branża opracowała samoregulację, by uporządkować i wprowadzić wysokie standardy dotyczące sposobu komunikacji, promocji oraz reklamy. Ma ona zapewnić konsumentowi rzetelną i jasną informację dotyczącą tej kategorii produktów spożywczych.

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety to zbiór dobrych praktyk w zakresie reklamy i odpowiedź branży na dyskusje dotyczące reklam produktów oraz ich odbioru przez konsumentów. Główny problem, jaki dostrzegali zarówno decydenci, jak i branża suplementów diety, to brak zrozumienia przez konsumentów różnicy między suplementem diety a lekiem. Sytuacja wymagała, aby branża sama zadbała o właściwy sposób komunikacji, a także o edukację konsumenta w tym zakresie. Jednocześnie, ministerstwo zdrowia i instytucje kontrolujące rynek suplementów już od dłuższego czasu oczekiwały uporządkowania kwestii reklam suplementów diety. Wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda jakiś czas temu zapowiedział m.in. surowe kary finansowe za publikowanie nieprawdziwych informacji w reklamach.

Autoregulacja wprowadza standardy uszczegóławiające obecnie obowiązujące przepisy prawa. W Kodeksie Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety znalazły się rozwiązania ukierunkowane na zwiększenie świadomości konsumentów oraz na uporządkowanie sposobu komunikacji reklamowej, a branża otrzymała narzędzia do eliminowania reklam naruszających zaufanie do tej kategorii produktów. Firmy będące członkami inicjatorów autoregulacji posiadają około 80% udziałów w rynku reklam suplementów diety.

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety – co zawiera?

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety zawiera szereg zapisów, które wzmacniają obowiązujące przepisy prawa i nakładają na reklamodawców dodatkowe obowiązki w tym zakresie. Jak będą wyglądać nowe reklamy suplementów diety? Kodeks wprowadza m.in. ustanowienie obowiązku umieszczania nazwy kategorii „suplement diety” w reklamie w prawym dolnym rogu. Ułatwi to identyfikację produktu konsumentowi. W reklamach radiowych pojawi się natomiast obowiązek dwukrotnego zaznaczenia nazwy kategorii. W Kodeksie wprowadzono również zakaz wykorzystywania wizerunku lub rekomendacji lekarza czy farmaceuty, a także zakaz odnoszenia się w reklamie do chorób, sugerując właściwości lecznicze produktu.

Wypracowanie Kodeksu Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety było wynikiem kilkumiesięcznych negocjacji w środowisku branżowym. Według regulatora, pozytywne sygnały z rynku, świadczące o skuteczności autoregulacji, mogą być podstawą do ograniczania zamiaru wprowadzania dodatkowych regulacji w tym zakresie.

Jakie leki przeciwbólowe polecać pacjentom? Wskazówek na ten temat udziela dr n. med. Joanna Kusowska, specjalista chorób wewnętrznych, farmakolog kliniczny z Gabinetu Konsultacyjnego „Good Clinical Practice” w Łodzi.

AF

Fot. eliasfalla, pixabay.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

prochnica u dzieci
W Wągrowcu powstał szkolny gabinet stomatologiczny Lekarz

W Wągrowcu – w Szkole Podstawowej nr 3 przy ul. Letniej – powstał sfinansowany przez miasto gabinet stomatologiczny dla uczniów. Dzieci będą tam mogły skorzystać z badań kontrolnych i zabiegów profilaktycznych. W 2019 r. Wągrowiec – jako jeden z pie...

RODO
Zatwierdzono kodeks postępowania zgodnego z RODO Lekarz

Prezes UODO zatwierdził „Kodeks postępowania dotyczącego ochrony danych osobowych przetwarzanych w małych placówkach medycznych” opracowany przez Federację Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie. - Zadaniem kodeksu postępo...

kodeks etyki lekarskiej2
Nowy Kodeks Etyki Lekarskiej od 1 stycznia 2025 r. Lekarz

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać znowelizowany Kodeks Etyki Lekarskiej. Najważniejsze zmiany wprowadzone do nowego KEL dotyczą mediów społecznościowych w zawodzie lekarza, reklamy, relacji lekarz-pacjent oraz stosowania narzędzi opartych na szt...

ROZWIŃ WIĘCEJ
test COVID
Powstał test oceniający ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19 Lekarz

W Państwowym Instytucie Medycznym MSWiA stworzono test diagnostyczny oceniający ryzyko ciężkiego przebiegu infekcji COVID-19, zarówno u osób zdrowych, jak i już zakażonych wirusem SARS-COV-2. Jest pierwszym tego typu testem na świecie. Pandemia COVI...

leczenie stomatologiczne 1
Szczecin: powstał ósmy szkolny gabinet stomatologiczny Lekarz

W XVI Liceum Ogólnokształcącym na szczecińskich Pomorzanach uruchomiono ósmy w mieście szkolny gabinet stomatologiczny. Gabinet w XVI Liceum Ogólnokształcącym jest ósmym tego typu gabinetem w Szczecinie, ale pierwszym w szkole ponadpodstawowej (wcze...

bezdech senny1
Powstał polski system do domowej diagnostyki i terapii bezdechu Lekarz

Bezdech senny to dolegliwość, której przyczynami mogą być m.in. nadwaga i otyłość, nieprawidłowa budowa przegrody nosowej, przerost migdałków oraz wady zgryzu. Polscy naukowcy pod kierunkiem laryngologa dr. Wojciecha Kukwy opracowali bezprzewodowy cz...

zakaz reklamy
Zakaz reklamy działalności lekarskiej niezgodny z przepisami UE? Lekarz

Lekarzy – podobnie jak farmaceutów – obowiązuje zakaz reklamy działalności. Wprawdzie Kodeks Etyki Lekarskiej po styczniowej nowelizacji nieco złagodził to podejście do możliwości podawania informacji o zakresie świadczonych usług, ale ustawa o dział...

kodeks etyki lekarskiej
XVI Krajowy Zjazd Lekarzy: przyjęto nowy Kodeks Etyki Lekarskiej Lekarz

Podczas Nadzwyczajnego XVI Krajowego Zjazdu Lekarzy przyjęto nową, zaktualizowaną wersję Kodeksu Etyki Lekarskiej. Wśród nowości znalazły się m.in. wytyczne dotyczące stosowania nowoczesnych technologii w praktyce lekarskiej oraz zalecenia odnośnie k...

choroby zakazne
Powstał zespół ds. zagrożeń związanych z chorobami zakaźnymi Lekarz

Minister zdrowia Izabela Leszczyna powołała zespół ds. monitorowania i oceny sytuacji zagrożeń związanych z chorobami zakaźnymi. Przewodniczącym został prezes Polskiego Towarzystwa Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych prof. dr hab. Robert Flisiak...