Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Będą kary za publikowanie fałszywych treści w reklamach leków

1 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Będą kary za publikowanie fałszywych treści w reklamach leków

Będą kary za publikowanie fałszywych treści w reklamach leków

Wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda powiedział w rozmowie z Polską Agencją Prasową, że publikowanie nieprawdziwych treści w reklamach leków będzie zagrożone dotkliwymi karami finansowymi. Będą one naliczane za każdą serię reklamy, a ich zapłata będzie musiała nastąpić natychmiastowo.

Jak zapowiedział Krzysztof Łanda, ministerstwo zdrowia chce zwalczać nieprawdziwe treści w reklamach leków i wyrobów medycznych. Początkowo rozpatrywano pomysł, aby na wzór Belgii przeprowadzać autoryzację tego typu reklam przed ich emisją, ale ze względu na wysokie koszty takiego rozwiązania zrezygnowano z jego wprowadzenia. W zamian resort opublikuje wskazówki, jakie treści w reklamach leków można uznać za prawdziwe, a jakie – za fałszywe, wprowadzające konsumentów w błąd. Te drugie będą zagrożone poważnymi karami finansowymi, które trzeba będzie zapłacić od razu. Dopiero później producent będzie mógł odwołać się do sądu.

Kolejna propozycja ministerstwa to ograniczenia w sprzedaży leków w punktach poza aptekami, np. na stacjach benzynowych i w sklepach. Pomysł uzasadnia się faktem, że często są one eksponowane na półkach, do których dostęp mają dzieci, w wysokiej temperaturze i na słońcu. Poza aptekami dostępne mają być jedynie leki doraźnego stosowania, w niezbyt dużych opakowaniach.

Warto przypomnieć, że do reklamowania leków odniosła się niedawno Naczelna Rada Lekarska oraz Główny Inspektor Sanitarny. NRL domaga się od resortu zdrowia wprowadzenia ustawowych rozwiązań, zabraniających wykorzystywania wizerunku lekarzy oraz farmaceutów w reklamach żywności i wyrobów medycznych. Z kolei GIS zwrócił uwagę, że kary pieniężne za niezgodne z prawem żywnościowym oznakowanie, prezentację, reklamę i promocję środków spożywczych są zazwyczaj niewspółmierne do zysków ze sprzedaży nieprawidłowo oznakowanego/reklamowanego produktu.

Dla jednych zakaz reklamowania usług medycznych to obowiązek, dla innych wolna amerykanka. W efekcie często dochodzi do łamania zakazu reklamy. Mówi prezes NRL Maciej Hamankiewicz.

AF
Fot. frolicsomepl, pixabay.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

leki - Dentonet.pl
Jakie leki nadal będzie można kupić w sklepie? Asysta

Ministerstwo zdrowia poinformowało, że – wbrew doniesieniom niektórych mediów – leki przeciwbólowe, przeciwzapalne i przeciwgorączkowe nie zostaną wycofane z ogólnodostępnych sklepów. Nadal będzie można tam kupić produkty zawierające kwas acetylosali...

suplementy diety
Powstał Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety Lekarz

Organizacje zrzeszające producentów suplementów diety wypracowały wspólnie Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety. Branża opracowała samoregulację, by uporządkować i wprowadzić wysokie standardy dotyczące sposobu komunikacji, promocji oraz ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
zakaz reklamy leków - Dentonet.pl
Zakaz reklamowania leków bez recepty i suplementów diety - BCC przeciw Lekarz

Business Centre Club z zaniepokojeniem przyjął informacje dotyczące zamiaru wprowadzenia przez rząd zakazu reklamy leków bez recepty i suplementów diety. – W naszej ocenie są to propozycje sprzeczne z konstytucyjną zasadą swobody działalności gospoda...

szczepionka na zapalenie przyzębia - Dentonet.pl
FDA zabrania użycia proszkowanych rękawiczek jednorazowych Asysta

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zdecydowała, że od 18 stycznia 2017 r. na terenie USA nie będzie można stosować proszkowanych rękawiczek jednorazowych. Zdaniem FDA, stanowią one zagrożenie zarówno dla personelu medycznego, jak i pacjen...

Całkowity zakaz reklam leków bez recepty - Dentonet.pl
NRL chce całkowitego zakazu reklam leków bez recepty Lekarz

Naczelna Rada Lekarska przyjęła stanowisko w sprawie wprowadzenia całkowitego zakazu reklamowania leków bez recepty, wyrobów medycznych oraz suplementów diety. Do tego czasu wszystkie reklamy tego typu produktów muszą podlegać ścisłej kontroli pod ką...

Dodaj komentarz (1 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

ZOBACZ KOMENTARZE
Jaroslawek
Najwyższa pora - nadrzędna nie może być chęć zysku, ale bezpieczeństwo pacjenta.
Oceń komentarz:     0: : 0 Odpowiedz
Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres