Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Marketing
Podatki
Prawo
Strefa relaksu
Technologie
Wiedza

Będą kary za publikowanie fałszywych treści w reklamach leków

1 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Będą kary za publikowanie fałszywych treści w reklamach leków

Będą kary za publikowanie fałszywych treści w reklamach leków

Wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda powiedział w rozmowie z Polską Agencją Prasową, że publikowanie nieprawdziwych treści w reklamach leków będzie zagrożone dotkliwymi karami finansowymi. Będą one naliczane za każdą serię reklamy, a ich zapłata będzie musiała nastąpić natychmiastowo.

Jak zapowiedział Krzysztof Łanda, ministerstwo zdrowia chce zwalczać nieprawdziwe treści w reklamach leków i wyrobów medycznych. Początkowo rozpatrywano pomysł, aby na wzór Belgii przeprowadzać autoryzację tego typu reklam przed ich emisją, ale ze względu na wysokie koszty takiego rozwiązania zrezygnowano z jego wprowadzenia. W zamian resort opublikuje wskazówki, jakie treści w reklamach leków można uznać za prawdziwe, a jakie – za fałszywe, wprowadzające konsumentów w błąd. Te drugie będą zagrożone poważnymi karami finansowymi, które trzeba będzie zapłacić od razu. Dopiero później producent będzie mógł odwołać się do sądu.

Kolejna propozycja ministerstwa to ograniczenia w sprzedaży leków w punktach poza aptekami, np. na stacjach benzynowych i w sklepach. Pomysł uzasadnia się faktem, że często są one eksponowane na półkach, do których dostęp mają dzieci, w wysokiej temperaturze i na słońcu. Poza aptekami dostępne mają być jedynie leki doraźnego stosowania, w niezbyt dużych opakowaniach.

Warto przypomnieć, że do reklamowania leków odniosła się niedawno Naczelna Rada Lekarska oraz Główny Inspektor Sanitarny. NRL domaga się od resortu zdrowia wprowadzenia ustawowych rozwiązań, zabraniających wykorzystywania wizerunku lekarzy oraz farmaceutów w reklamach żywności i wyrobów medycznych. Z kolei GIS zwrócił uwagę, że kary pieniężne za niezgodne z prawem żywnościowym oznakowanie, prezentację, reklamę i promocję środków spożywczych są zazwyczaj niewspółmierne do zysków ze sprzedaży nieprawidłowo oznakowanego/reklamowanego produktu.

Dla jednych zakaz reklamowania usług medycznych to obowiązek, dla innych wolna amerykanka. W efekcie często dochodzi do łamania zakazu reklamy. Mówi prezes NRL Maciej Hamankiewicz.

AF
Fot. frolicsomepl, pixabay.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

strajk rezydentów - Dentonet.pl
Prezes NRL Maciej Hamankiewicz popiera strajk lekarzy rezydentów Lekarz

Prezes NRL Maciej Hamankiewicz wystosował pismo do lekarzy rezydentów, w którym poparł prowadzony przez nich strajk głodowy. Dziś Hamankiewicz odwiedzi protestujących.W czerwcu 2017 r. apel o podniesienie nakładów na publiczną służbę zdrowia do pozio...

internetowy system weryfikacji leków - Dentonet.pl
Od 2019 r. konieczna weryfikacja autentyczności leków on-line Lekarz

Od 2019 r. farmaceuta lub osoba, która wydaje pacjentowi lek, będzie musiała sprawdzić jego autentyczność w ogólnopolskiej bazie. To odpowiedź na coraz poważniejszy problem, którym jest fałszowanie leków i wprowadzanie ich do legalnego obrotu. Uchron...

sprzedaż leków - Dentonet.pl
Ministerstwo zdrowia: podstawowe leki zostaną w sklepach Asysta

Rzecznika ministerstwa zdrowia Milena Kruszewska poinformowała, że resort wstrzymał prace nad regulacjami dotyczącymi sprzedaży leków w sklepach.Według informacji rzeczniczki, prace legislacyjne zostały wstrzymane w związku z uwagami, jakie do projek...

ROZWIŃ WIĘCEJ
numer telefonu na recepcie - Dentonet.pl
Telefon pacjenta na recepcie? Ministerstwo nie widzi takiej potrzeby Lekarz

Środowisko farmaceutyczne apeluje o zapisywanie na receptach numerów telefonów pacjentów. Interpelację w tej sprawie złożyła do ministra zdrowia posłanka PO Ewa Kołodziej. Wiceminister Krzysztof Łanda w odpowiedzi stwierdził jednak, że resort nie prz...

suplementy - Dentonet.pl
Krytyczny raport UOKIK dotyczący rynku suplementów diety Lekarz

Reklamy suplementów diety błędnie sugerują, że te produkty leczą i są remedium na liczne dolegliwości. Producenci, aby zachęcić konsumentów, nie powinni wykorzystywać wizerunku farmaceuty czy pedagoga szkolnego. To niektóre zastrzeżenia UOKIK do rekl...

Dodaj komentarz (1 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

ZOBACZ KOMENTARZE
Jaroslawek
Najwyższa pora - nadrzędna nie może być chęć zysku, ale bezpieczeństwo pacjenta.
Oceń komentarz:     0: : 0 Odpowiedz
Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres