Będą kary za publikowanie fałszywych treści w reklamach leków
Będą kary za publikowanie fałszywych treści w reklamach leków
Wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda powiedział w rozmowie z Polską Agencją Prasową, że publikowanie nieprawdziwych treści w reklamach leków będzie zagrożone dotkliwymi karami finansowymi. Będą one naliczane za każdą serię reklamy, a ich zapłata będzie musiała nastąpić natychmiastowo.
Jak zapowiedział Krzysztof Łanda, ministerstwo zdrowia chce zwalczać nieprawdziwe treści w reklamach leków i wyrobów medycznych. Początkowo rozpatrywano pomysł, aby na wzór Belgii przeprowadzać autoryzację tego typu reklam przed ich emisją, ale ze względu na wysokie koszty takiego rozwiązania zrezygnowano z jego wprowadzenia. W zamian resort opublikuje wskazówki, jakie treści w reklamach leków można uznać za prawdziwe, a jakie – za fałszywe, wprowadzające konsumentów w błąd. Te drugie będą zagrożone poważnymi karami finansowymi, które trzeba będzie zapłacić od razu. Dopiero później producent będzie mógł odwołać się do sądu.
Kolejna propozycja ministerstwa to ograniczenia w sprzedaży leków w punktach poza aptekami, np. na stacjach benzynowych i w sklepach. Pomysł uzasadnia się faktem, że często są one eksponowane na półkach, do których dostęp mają dzieci, w wysokiej temperaturze i na słońcu. Poza aptekami dostępne mają być jedynie leki doraźnego stosowania, w niezbyt dużych opakowaniach.
Warto przypomnieć, że do reklamowania leków odniosła się niedawno Naczelna Rada Lekarska oraz Główny Inspektor Sanitarny. NRL domaga się od resortu zdrowia wprowadzenia ustawowych rozwiązań, zabraniających wykorzystywania wizerunku lekarzy oraz farmaceutów w reklamach żywności i wyrobów medycznych. Z kolei GIS zwrócił uwagę, że kary pieniężne za niezgodne z prawem żywnościowym oznakowanie, prezentację, reklamę i promocję środków spożywczych są zazwyczaj niewspółmierne do zysków ze sprzedaży nieprawidłowo oznakowanego/reklamowanego produktu.
Dla jednych zakaz reklamowania usług medycznych to obowiązek, dla innych wolna amerykanka. W efekcie często dochodzi do łamania zakazu reklamy. Mówi prezes NRL Maciej Hamankiewicz.
AF
Fot. frolicsomepl, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Dr Smile został ukarany przez prezesa UOKiK za sposób zawierania umów z konsumentami, niepotwierdzanie ich na trwałym nośniku oraz stosowanie klauzuli abuzywnej. Konsultanci spółki wykorzystywali presję czasu i techniki manipulacyjne, namawiając do n...
Naczelna Rada Lekarska na ostatnim posiedzeniu przyjęła uchwałę w sprawie treści używanej przez lekarza/lekarza dentystę pieczątki lub nadruku wykonywanego z systemu komputerowego. Obok podstawowych informacji, takich jak imię i nazwisko, tytuł zawod...
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej opublikowało stanowisko w sprawie przepisów wyznaczających zakres odpowiedzialności lekarzy i lekarzy dentystów. - Wykonywanie zawodu lekarza i lekarza dentysty staje się coraz trudniejsze m.in. z uwagi na przepisy...
Jak wynika z komunikatu prasowego amerykańskiej służby skarbowej (Internal Revenue Service; IRS), lekarz stomatolog ze stanu Floryda, który uchylał się od płacenia podatków, został prawomocnie skazany na dwa lata więzienia. Dodatkowo prowadzenie prze...
W najnowszym projekcie nowelizacji Kodeksu Karnego zaplanowano zaostrzenie odpowiedzialności karnej lekarzy za popełnienie przestępstwa nieumyślnego spowodowania śmierci – z kary wynoszącej od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności na karę od 6 mie...
Belgijski minister zdrowia Frank Vandenbroucke poprosił rząd Rumunii o informacje, w jaki sposób kontroluje autentyczność dyplomów ukończenia studiów stomatologicznych. W ostatnim czasie w Belgii pojawiło się bowiem sporo osób podających się za stoma...
Grupa posłów skierowała do ministra klimatu i środowiska interpelację, w której pyta, kiedy organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej zaczną karać gabinety stomatologiczne nieposiadające separatorów amalgamatu. Interpelację wystosowali posłowie Tomasz...
Na początku stycznia w siedzibie Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego odbyło się spotkanie poświęcone tematowi przepływu informacji o utrudnionej dostępności leków. Prof. Krzysztof J. Filipiak - przewodniczący zespołu ds. polityki lekowej i farmako...
Komisja Etyki Lekarskiej NIL przygotowała stanowisko, w którym sprzeciwia się wykorzystywaniu wizerunku lekarza nie tylko w reklamach wyrobów medycznych, lecz także w materiałach promujących kosmetyki, środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego or...
Proponowane przez ministerstwo zdrowia zmiany w projekcie nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia dotyczą m.in. reklam suplementów diety. Nie będą mogli w nich występować prawdziwi i fikcyjni przedstawiciele zawodów medycznych, zakaz...
Ministerstwo zdrowia opublikowało projekt rozporządzenia ws. podmiotów uprawnionych do zakupu produktów leczniczych w hurtowniach farmaceutycznych. Lekarze dentyści wykonujący działalność leczniczą w formie praktyki zawodowej będą mogli kupować w hur...