Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

KER: reklama kropli do zębów mogła wprowadzać w błąd

Publikacja:
KER: reklama kropli do zębów mogła wprowadzać w błąd

KER: reklama kropli do zębów mogła wprowadzać w błąd

Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama telewizyjna barwiących kropli do zębów dla dzieci nie jest zgodna z powszechnie przyjętymi zasadami etyki reklamowej, zaś użyte w niej sformułowania mogły wprowadzać w błąd.

Od pewnego czasu w telewizji emitowana jest reklama barwiących kropli do zębów dla dzieci, produkowanych przez jedną z polskich firm farmaceutycznych. Według zaleceń producenta, krople należy stosować przed umyciem zębów – trzeba nanieść dwie krople na język i wypłukać usta wodą. Płytka nazębna zabarwi się wówczas na niebiesko. – Niebieskie zabarwienie zębów motywuje dzieci do ich dokładnego wyszczotkowania. Poprzez zabawę pomaga zweryfikować dokładne umycie zębów przez dziecko i poprawić technikę szczotkowania – czytamy.

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynął jednak wniosek, w którym zwrócono uwagę na przekaz sformułowany w reklamie telewizyjnej produktu. Kobieta stwierdza w niej, że dzięki kroplom „ma pewność, że zęby jej dziecka są czyste i zdrowe”. – Zapewnienie, że zęby dziecka są zdrowe po zastosowaniu kropli jest kłamstwem. Na jakiej podstawie matka może to twierdzić? – pyta wnioskodawca.

Komisja Etyki Reklamy dokonała więc analizy przekazu reklamowego pod kątem zgodności z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi, choć reklamodawca kategorycznie stwierdził, że nie uznaje jakichkolwiek kompetencji Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy ani żadnego z jego organów w zakresie orzekania w przedmiocie spółki lub jej działań (w tym reklam).

Po analizie Rada uznała, że użyte w reklamie sformułowanie, iż po zastosowaniu płynu pojawia się „pewność, że zęby dziecka są czyste i zdrowe” może nadużywać zaufania odbiorców lub wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy oraz wprowadzać odbiorców w błąd w odniesieniu do istotnych cech, w tym właściwości reklamowanego produktu. – Zespół zwrócił uwagę, iż zgodnie z przeznaczeniem produkt jest polecany dla dzieci w celu wskazania niedoczyszczonych miejsc i motywacji do starannej higieny jamy ustnej, a także dla dorosłych chcących poprawić technikę szczotkowania zębów. Produkt wybarwiający miejsca niedoczyszczone nie posiada zatem właściwości leczniczych ani też nie pozwala „typowemu konsumentowi”, który nie jest dentystą, na ocenę doczyszczenia miejsc trudno dostępnych (takich jak przestrzenie międzyzębowe, a szczególnie powierzchnie styczne zębów). Produkt pomaga jedynie zweryfikować dokładne umycie zębów, tym samym nie uzasadnione było zawarcie w reklamie powyższego zapewnienia o stanie zdrowia zębów – podkreślono.

Komisja Etyki Reklamy nie jest jednak organem właściwym do oceny zgodności z przepisami prawa, dlatego poleciła poinstruowanie wnioskodawcy o możliwości zwrócenia się do właściwych organów w celu dokładnego zbadania oraz dokonania wiążącej oceny przekazu reklamowego pod kątem jego zgodności z prawem.

Główny Inspektor Sanitarny zaleca, by w każdym przedszkolu w Polsce była możliwość szczotkowania zębów po każdym posiłku. To efekt wysokiego wskaźnika próchnicy wśród polskich dzieci. Co jest tego przyczyną? Okazuje się, że nie bez winy są rodzice i ich „niechęć” do stomatologów.

AF

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

smieciowe jedzenie
UK: Reklama „śmieciowego jedzenia” tylko po 21:00 Lekarz

Zgodnie z decyzją nowego rządu Keira Starmera, za nieco ponad rok w Zjednoczonym Królestwie reklamy produktów spożywczych uznawanych za niekorzystne dla zdrowia konsumentów będą mogły być emitowane w telewizji dopiero w godzinach późnowieczornych. P...

ROZWIŃ WIĘCEJ
shutterstock 132304208
Wyższe i szybciej przyznawane rekompensaty za błąd medyczny Lekarz

Jak donosi portal Rynek Zdrowia.pl, pacjenci, którzy doznali krzywdy podczas uzyskiwania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (bądź ich bliscy) będą mogli uzyskać do 200 000 zł rekompensaty. Po złożeniu stosownego wniosku ...

blad przy ekstrakcji
Kanada: błąd przy ekstrakcji zęba i próba zatajenia? Lekarz

W Kanadzie rozstrzygnięto sprawę dotyczącą dentysty, który – jak ustalono – omyłkowo usunął stały ząb u 11-letniego pacjenta, a następnie próbował zatuszować pomyłkę. Krajowy organ rozstrzygający w tego typu sprawach uznał, że stomatolog popełnił błą...

wybielanie zebow
Wybielanie zębów Pacjent

Zdrowe zęby nie zawsze są piękne. Czasami, mimo że nic im nie dolega, żółkną lub pojawiają się na nich nieestetyczne przebarwienia. Problem ten dotyczy zwłaszcza osób, które palą papierosy lub często sięgają po bogate w barwniki napoje, takie jak her...

Kiedy nie można wybielać zębów - uśmiechająca się kobieta przed i po wybielaniu zębów
Kiedy nie można wybielać zębów? Przeciwwskazania do wybielania zębów Pacjent

Wybielanie zębów to jedna z najczęściej wykonywanych procedur stomatologii estetycznej, pozwalająca na usunięcie przebarwień i dzięki temu – na poprawę wyglądu zębów. Warto jednak mieć świadomość, że nie każdy pacjent może poddać się temu zabiegowi. ...

Pawel Barucha
„Nie można wprowadzać nowych procedur bez ich uprzedniej wyceny” Lekarz

– Nie można wprowadzać nowych procedur bez ich uprzedniej wyceny i umiejscowienia w systemie. Powoduje to niepotrzebne zamieszanie i napięcia – napisał w felietonie na łamach „Gazety Lekarskiej” lek. dent. Paweł Barucha, wiceprezes NRL i przewodniczą...