Jak rozmawiać z pacjentem?
Jak rozmawiać z pacjentem?
Szkolenia tym razem skierowane są do młody lekarzy poniżej 35 roku życia odbywających specjalizację bądź staż. Szkolenia dotyczą relacji lekarz – pacjent.
Zawody lekarza i lekarza dentysty są zawodami szczególnymi, w których obok posiadanej wiedzy i umiejętności specjalistycznych bardzo ważną rolę odgrywają kompetencje społeczne, które decydują o sukcesie i przewadze konkurencyjnej lekarza na runku usług medycznych.
Naczelna Izba Lekarska przygotowała kompleksowy program szkoleń warsztatowych, które są efektywną formą uzupełniania wiedzy i umiejętności w zakresie kompetencji miękkich.
Szkolenia prowadzone będą w grupach 10-osobowych, w cyklu 6-dniowym: 4 dni na zagadnienia komunikacji interpersonalnej oraz 2 dni dotyczące systemu funkcjonowania ochrony zdrowia.
Zakres merytoryczny warsztatów dotyczących umiejętności komunikacji i współpracy z pacjentem obejmować będzie zagadnienia dotyczące:
- efektywnej komunikacji z pacjentem,
- sposobu przekazywania trudnych informacji i wspierania pacjentów oraz ich rodzin w traumatycznych sytuacjach,
- sposobów zapobiegania konfliktom i rozwiązywania sytuacji konfliktowych,
- sposobów radzenia z manipulacją i agresją ze strony pacjentów lub osób trzecich,
- umiejętności negocjacji, asertywnej komunikacji i wykorzystania własnego potencjału,
- sposobów radzenia ze stresem i wypaleniem zawodowym.
Zakres merytoryczny warsztatów dotyczących funkcjonowania systemu ochrony zdrowia obejmować będzie zagadnienia dotyczące:
- wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty,
- odpowiedzialności zawodowej, cywilnej i karnej lekarza i lekarza dentysty,
- zasad kontraktowania i rozliczania świadczeń z Narodowym Funduszem Zdrowia,
- zasad wystawiania recept na leki refundowane,
- organizacji pracy i zarządzania zespołem,
- marketingu usług lekarskich,
- zadań i roli samorządu zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów.
Szkolenia uzupełnione będą 11 kursami na platformie e-learningowej.
KONTAKT
Biuro Projektu
Naczelna Izba Lekarska
Ul. J. Sobieskiego 110
00-764 Warszawa
e-mail: mlodylekarz@ hipokrates.org
Tel. 22/ 559 13 00
Fax. 22/ 559 13 23
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...
Rola higienistki we współczesnej stomatologii wykracza daleko poza przeprowadzanie zabiegów higienizacyjnych. Profesjonalna opieka obejmuje również edukację zdrowotną, motywowanie do zmiany nawyków oraz wspieranie pacjentów w profilaktyce chorób. Jed...
Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...
Holistyczne podejście do zdrowia i higieny jamy ustnej wymaga konsekwencji oraz bliskiej współpracy specjalisty z pacjentem. W jaki sposób zachęcić do niej pacjenta, by efekty były zadowalające dla obu stron? – Nasi pacjenci nie są pacjentami jednowi...
– Dobra komunikacja z pacjentem jest nad wyraz ważna, szczególnie z perspektywy protetyka stomatologicznego. Często jest tak, że to właśnie protetyk prowadzi leczenie holistyczne i to on determinuje każdy kolejny krok terapii, kieruje do endodonty, c...
Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...
Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...
Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...
– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. ...
W gabinecie stomatologicznym skuteczna komunikacja z pacjentem jest równie istotna, jak najwyższe kompetencje kliniczne. To właśnie sposób, w jaki rozmawiamy, słuchamy i reagujemy, buduje zaufanie, lojalność oraz komfort pacjenta, przekładając się na...