Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Influencerzy i stomatologia – czy to jest etyczne?

Publikacja:
Influencerzy i stomatologia – czy to jest etyczne?

Influencerzy i stomatologia – czy to jest etyczne?

Wielu potencjalnych pacjentów, zwłaszcza tych zainteresowanych zabiegami z zakresu stomatologii estetycznej, poprzez media społecznościowe szuka odpowiedniego gabinetu lub danej usługi. Ale czy wykorzystanie znanego z mediów społecznościowych influencera do marketingu w stomatologii jest etyczne? Artykuł opublikowany w „Journal of the American Dental Association” (JADA) omawia etyczne aspekty tego rodzaju zależności biznesowej.

Królujący w mediach społecznościowych influencerzy są obserwowani przez miliony followersów, a wykorzystywane przez nich treści wpływają na przekonania i decyzje zakupowe niemałego odsetka obserwujących.

– Chociaż wsparcie ze strony influencera w marketingu twojej praktyki może, ale nie musi obejmować „recenzji” usług, mając świadomość, że pacjenci dokonują wyborów na podstawie tego, co widzą w mediach, jesteś zobowiązany do przestrzegania zasad etyki i standardów obowiązujących w naszym zawodzie – napisały autorki artykułu, dr Kathleen Nichols i dr Renee Pappas z Rady ds. Etyki, Regulaminów i Spraw Sądowych Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA Council on Ethics, Bylaws and Judicial Affairs).

Jak zauważyli autorzy, wyszukiwanie informacji w Internecie może być skuteczne, niemniej te informacje mogą zmienić oczekiwania pacjenta i bezpośrednio wpłynąć na jego autonomię w podejmowaniu decyzji o leczeniu. Kluczowe jest, aby informacje, które są zamieszczane, były precyzyjne i rzeczowe.

W artykule zamieszczonym w „JADA” opisano dwa potencjalne dylematy etyczne związane z korzystaniem z pomocy influencerów: wynagrodzenie dla influencera oraz rodzaj udostępnianych treści.

Wynagrodzenie influencera

Jeśli influencer podaje jedynie informacje o godzinach pracy kliniki i oferowanych przez nią usługach, prawdopodobnie nie stanowi to żadnego problemu etycznego. Jeżeli jednak udostępnia „recenzje” usług lub produktów oraz promuje oferowane procedury, może to być bardziej problematyczne.

Kodeks Etyczny Kalifornijskiego Stowarzyszenia Stomatologicznego podaje, że „dentysta, który wynagradza lub przekazuje coś wartościowego przedstawicielowi prasy, radia, telewizji lub innego medium w oczekiwaniu w zamian za profesjonalną reklamę, musi ujawnić fakt takiego wynagrodzenia w tejże reklamie”.

Natomiast preambuła Zasad Etyki i Kodeksu Postępowania Zawodowego ADA jasno głosi, że „dobro pacjenta powinno być głównym celem dentysty”. Stosując się do tego nakazu, stomatolodzy muszą zapewnić, że interes pacjenta jest podstawowym celem wszystkich decyzji lekarza (np. dzięki temu pacjenci mogliby skorzystać z promocji lub dodatkowych wizyt).

– Wszelkie działania marketingowe, w tym wszystkie posty influencerów w mediach społecznościowych, powinny odzwierciedlać takie wartości jak uczciwość, współczucie, życzliwość, rzetelność, sprawiedliwość i dobroczynność – napisały autorki artykułu pt. „The #ethics behind social media influencers in dentistry”.

Rodzaj udostępnianych treści

Sekcja 1 Kodeksu Etycznego ADA podaje, że autonomia pacjenta wymaga, aby pacjenci mieli wpływ na decyzje dotyczące leczenia. Dlatego – jak przekonują autorki – przy promowaniu procedur lub produktów musi być jasne, że każdy przypadek jest wyjątkowy, a stosowane kryteria muszą być oceniane indywidualnie.

W przypadku użycia zdjęcia pacjenta, na podstawie którego można go zidentyfikować, pacjent musi wyrazić świadomą zgodę na wykorzystanie przedstawiającej go fotografii. W przeciwnym razie posłużenie się zdjęciem jest nieetyczne i może stanowić naruszenie stanowych lub federalnych przepisów dotyczących prywatności pacjentów. – Z pewnością bardziej idealną opcją byłoby nieużywanie fotografii z jakimikolwiek możliwymi do zidentyfikowania cechami pacjenta – napisały Nichols i Pappas.

Posty publikowane przez influencerów powinny służyć poszerzaniu wiedzy, a nie sprzedaży produktu lub usługi. Jeśli korzystamy ze wsparcia influencerów, powinniśmy zachęcać ich do publikowania materiałów, które promują uczciwość naszej praktyki, jak i całego środowiska stomatologicznego.

Zgodnie z sekcją 4 Kodeksu Etycznego ADA, w postach w social media nie powinno się oferować rabatów ani innych zachęt do pobierania opłat. Oferowanie zróżnicowanych opłat może nie mieć podstaw prawnych ani etycznych. Może również zwabić pacjenta do praktyki stomatologicznej na podstawie fałszywych informacji. Wszelkie przytaczane opinie powinny być rzeczywistymi doświadczeniami pacjentów danego gabinetu.

Dr Kathleen Nichols i dr Renee Pappas stwierdzają, na podstawie Kodeksu Etycznego ADA, że szczególnie ważne są prawdomówność i wiarygodność.

– Wykorzystywanie influencerów znanych z mediów społecznościowych w sposób, który błędnie przedstawiałby wyniki leczenia, opłaty lub poziom bezpieczeństwo, jest nieetyczne. Nieuzasadnione informacje mogą wprowadzić pacjenta w błąd i sprawić, że podejmie on decyzję na podstawie niedokładnych informacji. Zasadniczą sprawą jest, aby stomatolodzy przestrzegali najwyższych standardów etycznych, nie tylko w praktyce, ale również w marketingu w mediach społecznościowych – podsumowały autorki artykułu.

Dlaczego zabiegi z medycyny estetycznej mogą (a może nawet powinny) pojawić się w cenniku usług gabinetu stomatologicznego? Czy to bezpieczna inwestycja? Jak wprowadzić tego typu zabiegi do gabinetu? Jak się przygotować? Jak ruszyć z promocją? Na te pytania w rozmowie z Dentonetem odpowiada Michał Katarzyński, trener rozwoju praktyk stomatologicznych.

T.H.

źródła: https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=pmt&pag=dis&ItemID=332055  

https://jada.ada.org/article/S0002-8177(22)00434-2/fulltext


POWIĄZANE ARTYKUŁY

blednik
Co to jest błędnik i za co odpowiada w organizmie? Pacjent

Często zdarzają Ci się zawroty głowy, występuje u Ciebie oczopląs? A może doświadczasz wymiotów podczas jazdy samochodem? W takich przypadkach warto zasięgnąć opinii lekarskiej i poddać się odpowiednim badaniom, by wprowadzić specjalistyczne leczenie...

guma do zucia1
Żucie gumy: czy to jest zdrowe? Pacjent

Guma do żucia może na różne sposoby wspierać zdrowie – i to nie tylko jamy ustnej. Wszystko należy jednak robić z umiarem, bo zbyt długie i częste żucia może powodować problemy. 1 lutego obchodzony jest Światowy Dzień Gumy do Żucia i przy tej okazji ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
stomatologia NHS6
Stomatologia NHS w Southampton: „Jest jeszcze wiele do zrobienia” Lekarz

Mimo zapowiedzi kolejnych programów naprawczych i przejęcia władzy przez Partię Pracy (postrzeganą jako formacja bliższa problemom zwykłych obywateli), wciąż nie widać radykalnych zmian w dostępie mieszkańców Wielkiej Brytanii do bardziej przystępneg...

kiretaz
Co to jest kiretaż? Pacjent

Jest to podstawowa metoda leczenia kieszonek przyzębnych. W zależności od tego jak zaawansowane są zmiany chorobowe, stosuje się kiretaż zamknięty bądź otwarty. Kiretaż zamknięty, zwany także p......

stomatologia
Singapur: stomatologia nie jest priorytetem zdrowotnym Lekarz

Liczący 5,5 milionów mieszkańców Singapur to najzamożniejszy skrawek kontynentu azjatyckiego i trzeci najbogatszy kraj na świecie (po Luksemburgu i Liechtensteinie). Opieka stomatologiczna w tym państwie-mieście działa bez większych problemów, ale – ...

Anna Celi Gromek wywiad
W LUX MED Stomatologia jest atmosfera, która sprzyja rozwojowi Asysta

Anna Celi-Gromek na co dzień pracuje jako koordynatorka zespołu asystentek stomatologicznych i higienistek w LUX MED Stomatologia. W wywiadzie opowiada m.in. o możliwościach rozwoju w tej branży oraz na co warto zwracać uwagę przy wyborze pracodawcy....

higienistka stomatologiczna10
Irlandia: jak to jest być higienistką stomatologiczną? Asysta

Praca higienistki stomatologicznej może różnić się zależnie od miejsca wykonywania pracy. W niektórych krajach przedstawicielki naszego zawodu mają więcej niezależności, ale i ciąży na nich znaczna odpowiedzialność, a w innych wspierają lekarza i pra...

jak liczyc BMI
Jak liczyć BMI i dlaczego jest to ważne? Pacjent

BMI (Body Mass Index) to wskaźnik masy ciała, który pomaga określić, czy mamy prawidłową wagę, nadwagę czy otyłość. Jest to prosty sposób oceny, czy masa ciała jest odpowiednia do wzrostu, ale nie uwzględnia składu ciała, np. ilości mięśni i tłuszczu...

osoba podpisująca umowę ubezpieczeniową dla medyków
Czym jest OC zawodowe? Pacjent

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zawodowej (tzw. ubezpieczenie OC zawodowe) w Polsce to rodzaj ubezpieczenia, które chroni przed konsekwencjami finansowymi wynikającymi z roszczeń osób trzecich o odszkodowanie za szkody spowodowane w wyniku w...

kredyt
Kredyt – co to jest i co trzeba o nim wiedzieć? Pacjent

Wielu Polaków nie ma możliwości sfinansowania takich inwestycji, jak kupno mieszkania, budowa domu czy zakup samochodu własnymi środkami – pomocny może wówczas okazać się kredyt. Przed wzięciem kredytu warto jednak dowiedzieć, czym tak naprawdę jest ...