Gdy pacjent krzyczy na lekarza
Gdy pacjent krzyczy na lekarza
Dr Hanna Hammer na łamach „Gazety Lekarskiej” radzi, aby w sytuacji, gdy pacjent zaczyna krzyczeć na lekarza, ten wykonał cztery asertywne kroki:
1 i 2. Należy powiedzieć wprost pacjentowi:
„Mój problem polega na tym, że pani/pan na mnie krzyczy, czuję trochę bezbronny w tej sytuacji, jest mi przykro, bo przecież chcę pomóc, ale też zaczynam się zwyczajnie złościć”. W tym sformułowaniu kryje się także krok 2 – należy powiedzieć o przeżywanych emocjach.
3. Można użyć sformułowania:
„Mam propozycję, gdyby zechciała pani/zechciałby pan powtórzyć mi wszystko jeszcze raz, ale zupełnie spokojnie, to…”.
4. Można również zasygnalizować, że zmiana tonu rozmowy jest korzystna dla obu stron: „Znacznie szybciej i skuteczniej byśmy się porozumieli…”.
BZ
Źródło: „Gazeta Lekarska” 4/2015
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W wytycznych ministerstwa zdrowia dotyczących leczenia stomatologicznego w czasie pandemii koronawirusa znalazł się opis wymaganych środków ochrony dla zespołu stomatologicznego w przypadku leczenia pacjenta z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2, w tra...
Do kolejnych dwóch krakowskich szpitali – Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego i Specjalistycznego Szpitala im. Ludwika Rydygiera – trafiły kamery termowizyjne Politechniki Krakowskiej (PK), które pozwalają mierzyć temperaturę z bezpiecznej odległoś...
Korzyścią dla pacjenta w leczeniu interdyscyplinarnym jest fakt, że będzie on leczony według najlepszej wiedzy wielu specjalistów. To gwarancja, że zostaną wykorzystane w jego leczeniu wszelkie dostępne rozwiązania. Największą trudnością w planowaniu...
W najnowszych wytycznych ministra zdrowia dotyczących leczenia stomatologicznego w dobie pandemii koronawirusa znalazł się opisany schemat postępowania z pacjentem z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2, w trakcie kwarantanny lub z potwierdzonym zakażen...
Pacjent może pełnić funkcję ambasadora gabinetu w swoim miejscu pracy, wśród rodziny i znajomych. - Żeby tak się stało, musi zapamiętać wizytę nie tylko w głowie, ale też w sercu. Jak to osiągnąć? Trzeba zastanowić się, kim jest współczesny pacjent i...
Dla stomatologów, pacjentów, lekarzy medycyny - opracowane i opublikowane zostały wytyczne dla trzech grup, dotyczące związków zapalenia przyzębia i cukrzycy. Jak informowaliśmy, przygotowania tych zaleceń podjęła się prof. dr hab. n. med. Renata Gór...
– Pacjent endodontyczny to zawsze pacjent godzinny. Pośpiech jest złym doradcą, a jego konsekwencją może być m.in. niedokładne płukanie kanałów. Ten błąd zdarza się w gabinetach. Wykładowcy na konferencjach i szkoleniach podkreślają wagę szczegółoweg...
W dyskusji o tym, czy pacjent może oskarżyć lekarza dentystę o to, że zaraził się w gabinecie koronawirusem, niektórzy powołują się na sądowe orzecznictwo, które dotyczy zupełnie innych sytuacji. Takie stanowisko przedstawia mec. Ewa Mazur Pawł...
Taki czas przyjmowania pacjentów sprawi, że nie będzie tłoku w poczekalni, co w dobie pandemii ma szczególne znaczenie. Pozwoli też na przygotowanie gabinetu po wizycie na przyjęcie kolejnego pacjenta. To wytyczne przedstawione przez Prezydium Polski...
Jak informuje Polskie Towarzystwo Stomatologiczne na swojej stronie internetowej, coraz częstszym wyzwaniem dla lekarzy dentystów są choroby nerek i nadciśnienie tętnicze u dzieci i młodzieży, które są powiązane ze zmianami w jamie ustnej i próchnicą...
W zaktualizowanych 5 maja wytycznych ministerstwa zdrowia dotyczących leczenia stomatologicznego znalazł się szczegółowo opisany schemat postępowania z pacjentem z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2. Jak czytamy w wytycznych, pacjentom ze stanem ostr...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji