Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Czym jest reklama gabinetu medycznego?

Publikacja:
Czym jest reklama gabinetu medycznego?

Czym jest reklama gabinetu medycznego?

W obecnych czasach dla nikogo nie jest już zaskoczeniem, że w prowadzonych przez nas gabinetach coraz większe znaczenie mają działania marketingowe. Można powiedzieć, że są one wręcz niezbędne, by utrzymać się na rynku. Działania te mają na celu zarówno zwiększenie liczby świadczonych przez nas usług i zadowolenie pacjentów, jak i budowanie wizerunku gabinetu. Aby tak się stało, możemy używać różnego rodzaju instrumentów. Możemy do nich zaliczyć m.in.:
– reklamę,
– promocję osobistą (sprzedaż osobistą),
– promocję sprzedaży,
– PR (public relations),
– promocję bezpośrednią (marketing bezpośredni).
Zwykle w praktyce medycznej stosuje się narzędzia promocji bezpośredniej oraz reklamę drukowaną i internetową.

Jakie ma to przełożenie na przepisy prawne? Czy są działania marketingowe, które nie są legalne?
Art. 56 ustawy z 5 grudnia 1995 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty określał, że lekarz, który prowadzi swój gabinet ma prawo upubliczniać informacje o prowadzonej przez siebie działalności. Jednak – sposób przekazywania informacji nie mógł mieć znamion reklamy. Przepis ten umożliwiał Naczelnej Radzie Lekarskiej ustalenie zasad podawania do publicznej wiadomości informacji, które dotyczyły udzielanych świadczeń. Stąd – NRL wydała uchwałę (nr 18/98/III z 25 kwietnia 1998 r.), w której uregulowała te zasady. Jednocześnie NRL upoważniła okręgowe rady lekarskie do ustalenia wzoru tablicy informacyjnej.
Zgodnie z uchwałą NRL nie wolno było informować:
– o metodach leczenia (np. o zabiegach laserowych),
– o przewidywanym czasie trwania leczenia,
– kwalifikacjach personelu medycznego,
– jakości sprzętu, materiałów czy medykamentów stosowanych podczas zabiegu.

Jednakże 1 lipca 2011 r. uchylono art. 56. W zamian został wprowadzony do ustawy o działalności leczniczej art. 14. Jego treść w dużym stopniu pokrywała się z poprzednimi przepisami. Jednak nowe regulacje przewidywały, że podmiot, który wykonuje działalność medyczną może upubliczniać informacje o zakresie i rodzaju świadczonych usług medycznych. A zatem zostało sprecyzowane, co w praktyce oznacza informowanie o udzielanych świadczeniach. Ustawa wręcz nakazuje informować o w/w świadczeniach wszystkich aktualnych, ale i potencjalnych pacjentów. Zwykle dane te zawarte są też w regulaminach organizacyjnych placówek.

Znaczący w tym zakresie jest jednak fakt, że treść i forma przekazywanych informacji nie mogą mieć cech reklamy. Obecne przepisy nie upoważniają także NRL do ustalenia zasad podawania do publicznej wiadomości informacji z zakresu udzielanych świadczeń medycznych. Jednak – ustawa nie definiuje, czym jest reklama.
Generalnie reklama to upublicznianie informacji o świadczeniach i usługach, zachwalanie ich, przedstawianie ich pozytywnych cech w taki sposób, by ludzie chcieli za nie zapłacić. Słownik języka polskiego określa reklamę jako rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartościach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję, środki takie jak: plakaty, napisy, ogłoszenia itp.
Zakłada się przy tym, że określone informacje powinny być podane publicznie, by mogły dotrzeć do pewnej grupy osób (np. na ulotkach, przez internet, na billboardach). Publiczną reklamę cechuje:
1. powszechność
2. jawność
3. ogólna dostępność

Kodeks Etyki Lekarskiej (KEL) zakazuje lekarzom jakiejkolwiek reklamy, ale też zgody na używanie ich nazwiska lub wizerunku w celach komercyjnych i pozyskiwania pacjentów w sposób, który kolidowałby z zasadami deontologii, etyki lekarskiej i lojalności wobec kolegów.
Art. 63 KEL podkreśla, że lekarz powinien kreować swoje zawodowe opinie na podstawie wyników swojej pracy, dlatego zabrania się mu używać w tym celu przekazów reklamowych. Nie wolno też lekarzom stosować zasad nieuczciwej konkurencji, a zwłaszcza w dziedzinie nierzetelnego informowania o świadczonych przez siebie usługach oraz kosztach leczenia. Mówi o tym art. 66 KEL.

Jeżeli lekarz ma podpisany kontrakt z NFZ, jego obowiązki związane z przekazywaniem informacji są wymienione także w przepisach ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, które są finansowane ze środków publicznych.

Źródło: prawo.mp.pl

BZ
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

prosecco
Czym jest "uśmiech prosecco"? Wino zabójcze dla szkliwa Asysta

Sylwester wiąże się nierozerwalnie z toastem za pomyślność w nowym roku, który wznosimy o północy najczęściej lampką szampana lub innego wina musującego. Przy tej okazji warto wspomnieć o zależności pomiędzy zdrowiem jamy ustnej a spożywaniem prosecc...

Beata Kawala
Interceptywne leczenie ortodontyczne – czym jest? Lekarz

Podczas Mazowieckich Spotkań Stomatologicznych, które w czerwcu 2022 r. odbyły się w Serocku, prof. dr hab. n. med. Beata Kawala - konsultant krajowy w dziedzinie ortodoncji - wygłosiła wykład na temat interceptywnego leczenia ortodontycznego. - Za...

dr Karaś - Dentonet.pl
Lek. dent. Bartłomiej Karaś: czym jest sukces w endodoncji? Lekarz

10 kroków do sukcesu w endodoncji - z takim tematem podczas swoich licznych wykładów na konferencjach mierzy się endodonta lek. dent. Bartłomiej Karaś. Podczas jednej z konferencji poprosiliśmy o zdefiniowanie tego sukcesu. Czym właściwie jest? ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
jatrogenne zlamanie zuchwy 1
Jatrogenne złamanie żuchwy – czym jest spowodowane to powikłanie? Pacjent

Jatrogenne złamanie żuchwy to uraz, który jest efektem procedury medycznej wykonanej przez lekarza. Stanowi ono przypadkowe powikłanie przeprowadzonego leczenia, najczęściej chirurgicznego, np. ekstrakcji zęba. Podejrzenie jatrogennego złamania żuchw...

dentaid southampton 2021 2
Tak to robią na Wyspach. Czym jest Dentaid? Pacjent

Dentaid to inicjatywa, która ma na celu m.in. udzielanie wsparcia osobom, które wymagają leczenia stomatologicznego, a nie mogą sobie na nie pozwolić. W ramach obchodzonego niedawno w Wielkiej Brytanii Narodowego Tygodnia Wolontariusza dentysta Neil ...

Pawel Niewada
Dr Paweł Niewada: Czym jest filozofia bioestetyki? [VIDEO] Lekarz

- Jest naszą podstawą działania, a bazuje na stabilnym stawie skroniowo-żuchwowym - mówi w rozmowie z Dentonetem dr Paweł Niewada, lekarz stomatolog, ale też wykładowca. Rozmowę zarejestrowaliśmy podczas jubileuszu 70-lecia Polskiego Towarzystwa Stom...

szczoteczka 1
Czym jest i jak działa szczoteczka soniczna? Pacjent

Codzienne dbanie o stan naszych zębów to bardzo ważny element rutyny rano, jak i wieczorem. Zdecydowanie łatwiej jest zachować je w zdrowiu, niż później leczyć, szczególnie jeżeli mamy predyspozycje do szybkiego powstawania uszczerbków. Czy szczotecz...

gabinet w Internecie
Dlaczego obecność gabinetu w Internecie jest niezbędna? Lekarz

Czy próbowałeś ostatnio wyszukać online firmę, specjalistę z dowolnej dziedziny lub lekarza, ale okazało się, że w Internecie prawie nie ma po nim śladu? Co prawda w Google udało się znaleźć numer telefonu i adres, ale strony internetowej brak. Może ...

Marzena Dominiak kongres FDI 4
Czym jest koncepcja FLOS we współczesnej stomatologii? Lekarz

O współpracy lekarzy różnych specjalności, ale też fizjoterapeutów czy osteopatów, opowiada prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego prof. dr hab. n. med. Marzena Dominiak. Ta współpraca składa się w promowaną w nowoczesnej stomatologii konc...

osoba podpisująca umowę ubezpieczeniową dla medyków
Czym jest OC zawodowe? Pacjent

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zawodowej (tzw. ubezpieczenie OC zawodowe) w Polsce to rodzaj ubezpieczenia, które chroni przed konsekwencjami finansowymi wynikającymi z roszczeń osób trzecich o odszkodowanie za szkody spowodowane w wyniku w...

stomatologia13
Uniwersytet w Aarhus: czym jest efekt nocebo w stomatologii? Lekarz

Zjawisko, jakim jest nocebo jest realne i może powodować pogorszenie stanu zdrowia jamy ustnej oraz wywołać inne niepożądane skutki. Tak wynika z artykułu, który został opublikowany na stronie internetowej czasopisma naukowego „Journal of Oral Rehabi...