COVID-19 w stomatologii: kilka kroków do odzyskania pacjentów
COVID-19 w stomatologii: kilka kroków do odzyskania pacjentów
Powrót pacjentów do gabinetu stomatologicznego po okresie „zamrożenia” to poważne wyzwanie, przed którym stoją dentyści od Los Angeles po Tokio, włączając całą Europę. Według danych z USA, zaledwie połowa pacjentów zdecydowała się na powrót do dentysty. O tym, jak zachęcić tych, którzy – głównie z obawy przed koronawirusem – zwlekają z podjęciem leczenia stomatologicznego, piszą autorzy z serwisu DrBicuspid.com: Don Khouri i Fred Joyal.
Powracający pacjenci ambasadorami twojego gabinetu
Pacjenci, którzy zdecydowali się na leczenie po kilkunastotygodniowej przerwie, są twoimi nowymi ambasadorami. Wrócili – zobaczyli więc, ile starań dołożyłeś, aby każdy mógł czuć się bezpiecznie w twojej praktyce. Swoimi wrażeniami zapewne podzielą się z najbliższymi i przyjaciółmi. Ale możesz poprosić ich, aby nakręcili film lub spisali relację z wizyty w twoim gabinecie i tę swego rodzaju recenzję zamieścili na twojej stronie internetowej bądź w mediach społecznościowych.
Filmowa wycieczka po twoim gabinecie
Pacjenci nie mają świadomości, jaką przemianę przeszły kliniki dentystyczne w związku z wybuchem pandemii COVID-19. Chcąc poinformować o tym osoby, które wciąż obawiają się umówić na wizytę, nakręć i opublikuj film z odpowiednim komentarzem. Pokaż w nim kroki, które podejmujesz, aby zapewnić bezpieczeństwo (środki ochrony osobistej itp.) oraz komfort pacjentom. Dzięki temu pacjent, który zdecyduje się na wizytę w twojej praktyce, będzie już wiedział, czego się spodziewać.
Unikaj przy tym pokazywania pustego gabinetu, zaangażuj do nagrania swoich współpracowników: pokaż ich entuzjazm, pozytywne nastawienie, ale też spokój. Taki przekaz ma szanse przekonać widza, że w twoim gabinecie wszystko jest pod kontrolą.
Przekonaj, że wiesz, jak chronić przed infekcją
Poinformuj pacjentów – w innym filmie lub pisząc o tym na stronie gabinetu – że doskonale znasz procedury, które zapewnią im bezpieczeństwo w klinice. Tak było w przypadku zabezpieczenia przed HIV czy WZW, podobnie jest w przypadku SARS-CoV-2. O to dbasz m.in. stosując środki ochrony osobistej, utrzymując instrumenty i powierzchnie w czystości i sterylności. Wyjaśnij, jak działa autoklaw, poinformuj też, że prowadzisz kontrolę pacjentów zanim jeszcze trafią do twojego gabinetu – wszystko po to, by do minimum ograniczyć prawdopodobieństwo infekcji.
Zdrowe zęby a sprawnie działający układ odpornościowy
Jeśli można znaleźć plusy obecnej sytuacji, to jednym z nich jest wzrost świadomości pacjentów. Każdy przekonał się, że czyste ręce ważne są nie tylko ze względów estetycznych. Wiele osób poznało też działanie układu immunologicznego, który zapewnia nam bezpieczeństwo.
A skoro nie ma wciąż leków na COVID-19 ani szczepionki, która uchroniłaby nas przed koronawirusem, należy szczególnie dbać o układ odpornościowy. Pacjent powinien dowiedzieć się od ciebie, że integralną częścią tego mechanizmu jest dobry stan zdrowia jamy ustnej, a regularna kontrola dentystyczna w gabinecie jest obecnie ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.
Czas na telestomatologię?
W pierwszym okresie pandemii, gdy wiele gabinetów dentystycznych zawiesiło swoją działalność, część lekarzy zaangażowała się w tzw. telestomatologię. Nie oznacza ona tylko rozmowy telefonicznej, ale – przede wszystkim – korzystanie z ogólnodostępnych aplikacji do prowadzenia wideokonferencji, takich jak np. Zoom, Skype, Duo, Viper. Posługiwanie się nimi jest bezpłatne i proste, a przy tym każdy może mieć je na swoim smartfonie czy laptopie. Tą drogą w środku pandemii stomatolodzy w każdym zakątku świata udzielali setek porad zarówno swoim, jak i nieznanym im pacjentom.
Telestomatologia może być użyteczna także teraz, gdy większość gabinetów powróciła już do pracy. Pomyśl, czy nie warto zaproponować pacjentom bezpłatnych, np. 10-minutowych telekonsultacji. Masz wiedzę, doświadczenie i dar przekonywania (skoro sam jesteś przekonany do tego, o czym mówisz), więc jest kwestią czasu (zapewne niezbyt długiego), gdy twój pacjent po rozmowach online zdecyduje się na wizytę w gabinecie. I taka jest rola telestomatologii, bo przy wszystkich jej zaletach nie zastąpi ona leczenia.
Jeszcze jej w koszyku świadczeń NFZ nie ma, ale dyskusje o potrzebie jej wprowadzenia trwają od lat, a nasiliły się od początku pandemii koronawirusa. Mowa oczywiście o teleporadzie. Krajowi konsultanci różnych specjalności wskazują, że teleporada może być bardzo przydatną formą kontaktu lekarza dentysty z pacjentem. Współpracujący z NFZ lekarze dentyści mają nadzieję, że w najbliższym czasie taki zapis pojawi się w koszyku świadczeń.
T.H., źródło: www.drbicuspid.com
Fot. Archiwum
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Jakie zalecenia dla pacjentów z nadwagą lub otyłością powinna przekazać higienistka stomatologiczna? – Ogólne wskazania są takie, jak dla wszystkich pacjentów, czyli właściwa higiena jamy ustnej w domu. Pozostałe zalecenia zależą od tego, jaki jest s...
Komisja Europejska dopuściła do obrotu w UE produkt firmy AstraZeneca – tiksagewimab z cilgawimabem, wcześniej AZD7442 – przeznaczony do leczenia COVID-19 w populacji osób dorosłych i młodzieży od 12. roku życia o wadze co najmniej 40 kg, którzy nie ...
Lekarze dentyści z Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego UM we Wrocławiu we współpracy z Uniwersytetem Medycznym im. Piastów Śląskich oraz Polskim Towarzystwem Stomatologicznym oferują bezpłatne konsultacje stomatologiczne dla osób niepełnospraw...
Współczesna ortodoncja rozwija się w błyskawicznym tempie – do dyspozycji lekarzy dentystów jest coraz więcej rozwiązań, które ograniczają inwazyjność leczenia, skracają czas jego trwania i sprawiają, że jest ono dla pacjenta bardziej komfortowe. Jed...
Chociaż najbliższe wybory parlamentarne w Wielkiej Brytanii odbędą się dopiero w styczniu przyszłego roku, główni gracze sceny politycznej starają się już eksponować swoją przewagę nad konkurencją. Opozycyjna Partia Pracy przekonuje Brytyjczyków, że ...
Brytyjscy eksperci ostrzegają, że opóźnienia w rozpoczęciu leczenia onkologicznego mogą oznaczać utratę życia tysięcy osób. Ponad 0,5 mln pacjentów w Wielkiej Brytanii czekało co najmniej dwa miesiące na podjęcie terapii – dłużej niż zakłada to schem...
Nikogo nie dziwi, że w trzecim dziesięcioleciu XXI w. informacji na temat problemów zdrowotnych pacjenci szukają przede wszystkim w internecie. A wybór jest zwykle ten sam – globalna wyszukiwarka nr 1, czyli Google. Jak donosi portal Dentistry.co.uk,...
Wyzwaniem dla niemałej części stomatologów jest akceptacja planu leczenia, jaki przedstawiają swoim pacjentom. Nawet gdy potrzeba przeprowadzenia terapii jest ewidentna, pacjenci zbyt często nie podzielają naszego entuzjazmu dla zmierzenia się z ich ...
37-letnia była asystentka stomatologiczna z cofniętą licencją do wykonywania zawodu została aresztowana w swoim domu w Houston w stanie Teksas (USA) za przeprowadzanie u pacjentów m.in. zabiegów wybielania zębów i leczenia ortodontycznego. Miejscowa ...
Na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta udostępniona została publikacja „Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie postępowania ze skargami i wnioskami”. Powstała ona we współpracy z zespołem ekspertów z różny...
Dla przytłaczającej większości – ponad 94% – obywateli Republiki Federalnej Niemiec zdrowie jest ważne dla osobistego poczucia szczęścia. Po przyjaciołach i rodzinie, właśnie dobre zdrowie w największym stopniu decyduje o ogólnym dobrostanie. Wiele w...