Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Bez rozwoju zawodowego dentysta na straconej pozycji

Publikacja:
Bez rozwoju zawodowego dentysta na straconej pozycji

Bez rozwoju zawodowego dentysta na straconej pozycji

W portalu DentistryToday.com stomatolodzy z USA: Taylor Sutton, Evelyn Cheek, Mark Medeiros oraz Whitney White przekonują, że ukończenie uczelni dentystycznej nie oznacza końca nauki – jest to zaledwie początek drogi zawodowej. Rozmówcy twierdzą, że misją dentystów jest zapewnienie pacjentom możliwie najlepszej opieki, ale nie będzie to możliwe, jeżeli lekarz zrezygnuje z nauki trwającej przez całe jego zawodowe życie.

Gotowość, by oferować pacjentom jak najskuteczniejsze diagnozowanie i leczenie idzie w parze z koniecznością ciągłego uczenia się, poszerzania swoich umiejętności i kompetencji zawodowych. Inwestowanie w dalszą naukę i rozwój pomaga stać się nie tylko lepszym lekarzem, ale także liderem, mentorem, ekspertem. Gwarantuje też, że jesteśmy na bieżąco z najnowszymi technologiami, bez których nie istnieje stomatologia XXI wieku.

Dentysta, który się nie rozwija, utknie w… poprzedniej epoce

Uczestnicząc w warsztatach i szkoleniach, dentyści poznają najnowsze technologie i nowatorskie metody leczenia, a następnie mogą wprowadzać je w swoim gabinecie, zapewniając swoim pacjentom najlepszą opiekę. A dzięki nowym technologiom stomatologia zmienia się z roku na rok, by wspomnieć tylko skanery wewnątrzustne, uzupełnienia protetyczne przygotowywane w oparciu o technologię cyfrową czy leczenie nakładkowe. Stomatolodzy, którzy są gotowi uczyć się, będą mogli oferować swoim pacjentom bardziej kompleksową opiekę, a zarazem będą skutecznie wspierali młodszym kolegów po fachu.

Poszerzając swoje kompetencje zawodowe dentyści powinni być otwarci na wchodzenie w nowe dla siebie obszary stomatologii – także te, z którymi dotąd nie mieli do czynienia. To także szansa na odkrycie swojego „powołania” i swojej drogi w stomatologii, z czym wielu (zwłaszcza młodych) dentystów może mieć problem. Dogłębne zapoznanie się z różnymi aspektami stomatologii może pomóc ci odkryć twoje mocne strony i rozwijać umiejętności na poziomie eksperckim.

Rozwijając się, w naturalny sposób stajesz się liderem

Kolejna rzecz: nauka i rozwój pomagają stomatologom stawać się liderami. Pomocne jest w tym wsłuchiwanie się w opinie współpracowników i personelu, a także ocena, w jaki sposób różne style przywództwa mogą przynosić korzyści całemu zespołowi. Silny i strategicznie myślący lider sprawia, że personel gabinetu pracuje jeszcze wydajniej, a to przekłada się na lepszą opiekę nad pacjentami.

Co nie bez znaczenia, silne cechy przywódcze pomagają nam również w skuteczniejszym prowadzeniu gabinetu jako przedsiębiorstwa. Umiejętność krytycznego myślenia i pozytywnej interakcji z członkami zespołu i pacjentami, przy jednoczesnym płynnym prowadzeniu praktyki, to umiejętności, które możemy stale doskonalić.

Brak rozwoju oznacza rozwój braków

Lekarze dentyści, których zadowala obecny status quo, bez wątpienia stracą szansę na zapewnienie sobie i swoim gabinetom silnej pozycji na rynku. Natomiast ci, którzy stawiają sobie wyzwania i są otwarci na dalszy rozwój, będą w stanie zaoferować swoim pacjentom więcej opcji leczenia, a zarazem najlepsze wsparcie swojemu zespołowi.

W praktyce może to przybierać różne formy. Przykładowo niektóre sieci praktyk w USA oferują biblioteki kursów online, do których lekarze mają dostęp w dogodnym dla siebie czasie. Dentyści mogą także kontaktować się z zespołami wsparcia, aby omówić konkretne przypadki, przeprowadzić „burzę mózgów” na temat planu leczenia i poznać odpowiedzi na trudne pytania. Biblioteki takie są często aktualizowane, aby umożliwić dentystom poznanie najbardziej aktualnych technologii i technik, z którymi nie mieli kontaktu podczas studiów stomatologicznych.

W stomatologii korporacyjnej w Stanach Zjednoczonych uruchamiane są także wewnętrzne placówki szkoleniowe, gdzie lekarze mogą brać udział w praktycznych kursach prowadzonych przez ekspertów w danej dziedzinie, uzyskując szansę na poznawanie i praktykowanie nowych, nieznanych dotąd technik.

Bądź mentorem we własnym gabinecie

Nauka i rozwój to nie tylko zewnętrzne szkolenia. Ważną częścią procesu kształcenia jest „wewnętrzny mentoring”, w którym bardziej doświadczeni stomatolodzy dzielą się swoją wiedzą praktyczną i umiejętnościami z młodszymi kolegami. Mentoring pomaga dentystom rozwijać się jako klinicystom, uczy jak postępować z pacjentami i ułatwia pracę zespołową. Lekarze, którzy poświęcają czas na mentorowanie i dawanie przykładu, często zaszczepiają w młodszym pokoleniu potrzebę uczenia się przez całe życie, z korzyścią zarówno dla pacjentów, jak i całego zespołu kliniki.

Lekarz, a tym bardziej właściciel praktyki, który „rozwój ma w swoim DNA”, chce, aby na wyższy level wchodzili także pozostali członkowie zespołu. Skutecznym sposobem zachęcania do nauki i rozwoju jest wyznaczenie pracownikom specjalnego czasu na wykorzystanie takich możliwości. Przykładowo niektóre amerykańskie kliniki zawieszają na kilka dni w roku swoją działalność, aby umożliwić całemu personelowi udział w kursach edukacyjnych i warsztatach. Następnie lekarze ci omawiają wspólnie najistotniejsze kwestie podnoszone podczas szkoleń i ustalają, w jaki sposób nowe kompetencje można wdrożyć w ich praktyce.

Rozwój osobisty lekarza dentysty jest kluczem do sukcesu zawodowego. – Rozwój osobisty w takim samym stopniu przekłada się na życie zawodowe, jak i prywatne – mówi Mariusz Oboda, trener i coach.

T.H.

źródło: https://www.dentistrytoday.com/lifelong-learning-is-essential-to-high-quality-patient-care/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

koniec roku
Jak uniknąć wypalenia zawodowego na koniec roku? Lekarz

Dla wielu osób z branży stomatologicznej okres okołoświąteczny to szczególnie stresujący czas. Amerykański serwis Dentistry iQ podaje kilka praktycznych wskazówek, jak skutecznie radzić sobie z pośpiechem, a niekiedy nawet chaosem wkradającym się do ...

Asysdent 1
ASYSDENT 2023: edukacja kluczem do sukcesu zawodowego Asysta

Wciąż myślisz, że wystarczy skończyć obowiązkowy etap nauki zawodowej, żeby mieć zagwarantowaną pracę? Czas najwyższy zmienić swoje nastawienie, zwłaszcza że branża stomatologiczna nieustannie się rozwija. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, zadbaj o swo...

98cd8cee 1745 4ff4 963f 05907e7c13c6
Periodontitis podwyższa ryzyko rozwoju raka żołądka Lekarz

U pacjentów zmagających się z chorobami przyzębia może występować wyższe ryzyko nowotworów żołądka, szczególnie raka wpustu żołądka (cardia), czyli obszaru położonego najbliżej przełyku – w porównaniu z osobami, które mają zdrowe przyzębie. Badanie p...

ROZWIŃ WIĘCEJ
lysienie
Periodontitis czynnikiem rozwoju łysienia plackowatego? Lekarz

Pacjenci z zapaleniem przyzębia mogą być w znacznie większym stopniu zagrożeni rozwojem łysienia plackowatego (alopecia areata, AA), choroby autoimmunologicznej charakteryzującej się utratą włosów. Taki wniosek płynie z badania opublikowanego w czaso...

stomatologia 3
Rada ds. rozwoju stomatologii o wysokości etatu przeliczeniowego Lekarz

Rada ds. rozwoju stomatologii złożyła do minister zdrowia wniosek o rekomendowanie prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia ustalenia minimalnej wysokości etatu przeliczeniowego w umowach o udzielanie świadczeń stomatologicznych na poziomie 20 000 punkt...

prochnica u dzieci1
Nieoczywiste czynniki rozwoju próchnicy u dzieci Lekarz

Takie czynniki, jak płeć żeńska, niezdrowy styl życia czy problematyczne korzystanie z Internetu (zbyt częste, za długie, uzależniające) mogą znacząco podnosić prawdopodobieństwo występowania próchnicy zębów u dzieci. Do takich wniosków doszli autorz...

Piekoszewska Zietek
Czynniki genetyczne a ryzyko rozwoju próchnicy Lekarz

– Wyróżniamy wiele genów, których zmienność może doprowadzić do zwiększenia, a czasem do obniżenia ryzyka choroby próchnicowej. Jeśli chcecie Państwo dowiedzieć się więcej na ten temat, zapraszam na 3. Konferencję Dentonet Online – mówi dr n. med. Pa...

komunikacja z pacjentem3
Rola komunikacji w rozwoju gabinetu stomatologicznego Lekarz

Skuteczna komunikacja w praktyce stomatologicznej to jeden z kluczowych czynników prawidłowego funkcjonowania gabinetu jako przedsiębiorstwa, a zarazem warunek dalszego rozwoju. Temat ten przybliża brytyjski portal Dentistry.co.uk. W świecie stomato...

higienistka
Czy asystentki i higienistki potrzebują samorządu zawodowego? Asysta

Grupa posłów skierowała do ministra zdrowia interpelację w sprawie utworzenia samorządów zawodowych dla profesji wymienionych w projekcie ustawy o niektórych zawodach medycznych. Istnienie takich samorządów – zdaniem posłów – miałoby wpływ na zaufani...

paradontoza a ciaza
Paradontoza czynnikiem rozwoju cukrzycy ciążowej Lekarz

Choroba przyzębia może podwyższać ryzyko wystąpienia cukrzycy ciążowej, dlatego stan zdrowia jamy ustnej kobiety powinien być pod kontrolą zarówno przed, jak i w trakcie ciąży. Badanie przeglądowe oceniające zależność obu schorzeń zostało opublikowan...

tonsillektomia
Tonsillektomia zwiększa ryzyko rozwoju periodontitis Lekarz

Rozwój zapalenia przyzębia może być znacznie bardziej prawdopodobny u pacjentów, którym usunięto migdałki, przy czym ryzyko periodontitis jest szczególnie wysokie u osób poniżej 12. roku życia. Do takich wniosków doszli naukowcy pochodzący z USA i Ta...