Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Ruszyła ogólnopolska kampania „Tu Nie Boli”

Publikacja:
Ruszyła ogólnopolska kampania „Tu Nie Boli”

Ruszyła ogólnopolska kampania „Tu Nie Boli”

O tym, że obawa pacjentów przed leczeniem stomatologicznym jest wciąż aktualnym zagadnieniem, nie trzeba przekonywać polskich lekarzy dentystów. Problem ten dostrzegli także organizatorzy kampanii „Tu Nie Boli”, którą zainaugurowała konferencja prasowa pt. „Dentofobia, realny problem pacjenta i lekarza w XXI wieku”, przeprowadzona online w dniu 27 maja. Kampania ma zasięg ogólnopolski i trwać będzie do października bieżącego roku.

Stomatologia należy do najdynamiczniej rozwijających się działów medycyny. Wprowadzenie technologii cyfrowych oraz nowatorskich metod terapii sprawiło, że leczenie może być niezwykle precyzyjne i przewidywalne, coraz mniej inwazyjne, często także wolne od dolegliwości bólowych.

Niestety wiedzy na ten temat nie ma wciąż duża część społeczeństwa – zwłaszcza te osoby, które obawiają się wizyt w gabinecie stomatologicznym.

O skali problemu niech świadczą dane przytoczone podczas konferencji „Dentofobia. Realny problem pacjenta i lekarza w XXI wieku”. Jak podają organizatorzy, lęk przed wizytą u dentystą odczuwa aż 36% populacji, natomiast o dentofobii można mówić w przypadku co szóstego Polaka. Jest to jednocześnie ta część społeczeństwa, która unika leczenia stomatologicznego, pomimo bardzo dużych potrzeb w tym zakresie, zwykle wynikających z wieloletnich zaniedbań.

W dyskusji moderowanej przez red. Agnieszkę Rosłoniak udział wzięli: dr n. med. Agnieszka Pacyk (UM w Łodzi), lek. stom., psych. Agnieszka Łykowska-Tarnowska (Centrum Psychoterapii Inter Ego w Warszawie), dr n. med. Agnieszka Wal-Adamczak (członek Sekcji Bólów Jamy Ustnej i Twarzy Polskiego Towarzystwa Badania Bólu), dr hab. n. med. Jarosław Woroń (Zakład Farmakologii Wydziału Lekarskiego UJ CM). W zagadnienie dentofobii wprowadziła inicjatorka i projektodawczyni Programu „Tu Nie Boli” – dyr. Kamila Wojtulewska-Hańczaruk, reprezentująca Septodont – firmę, która jest światowym liderem w produkcji środków do kontroli bólu w stomatologii.

Tu nie boli2

Uczestnicy rozmowy zdefiniowali, czym jest dentofobia oraz „psychologia bólu”. Dyskutowali o tym, czy dentofobię można „odczarować” przed wizytą w gabinecie i jakie techniki relaksacyjne pomogą ukoić lęk przed leczeniem. Opisali wpływ dentofobii na zdrowie jamy ustnej i stan ogólny pacjenta. Omówili rolę wizyt adaptacyjnych dzieci w zapobieganiu dentofobii oraz konieczność leczenia próchnicy u maluchów (problem ten dotyczy aż 41% polskich trzylatków oraz ponad 90% osiemnastolatków). Podkreślili ponadto potrzebę edukacji zarówno pacjentów, jak i lekarzy w zakresie lęku przed leczeniem stomatologicznym oraz wytłumaczyli jak wygląda optymalna kontrola bólu w gabinecie.

Podczas konferencji zaprezentowany został film promujący kampanię „Tu Nie Boli” oraz wypowiedź ambasadorki akcji – aktorki Katarzyny Zielińskiej.

Organizatorem programu jest firma Septodont, a jego patronami Polskie Towarzystwo Badania Bólu oraz Polska Akademia Stomatologii Dziecięcej. Patronem medialnym przedsięwzięcia jest portal internetowy Onet. Więcej informacji na temat kampanii dostępnych jest pod adresem: tunieboli.pl.

T.H.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

leczenie stomatologiczne
Dentysta NHS dla każdego! Ruszyła akcja "Bezzębnych" Lekarz

Grupa społeczna „Toothless” („Bezzębni”) rozpoczęła na wyspie Wight kampanię pod hasłem „Dentysta NHS dla każdego”. Ma ona na celu zwrócenie uwagi na sytuację mieszkańców wyspy, którzy są właściwie pozbawieni publicznej opieki stomatologicznej. Pows...

rak glowy i szyi
Kampania Make Sense w walce z rakiem głowy i szyi Lekarz

W związku z trwającym od 16 do 21 września Europejskim Tygodniem Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi na całym kontynencie podejmowane były inicjatywy mające na celu podnoszenie świadomości społeczeństwa oraz zachęcające do działań profilaktycznych, ...

Perio  Family Doctors glowne
Perio&Family Doctors – rusza kampania EFP i WONCA Europe Lekarz

Europejska Federacja Periodontologii (European Federation of Periodontology, EFP) i Europejski Oddział Światowej Organizacji Lekarzy Rodzinnych (World Organization of Family Doctors, WONCA Europe) ruszają z kampanią Perio & Family Doctors, która ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
ASYSDENT 2024 sprzedaz
Kup bilet na ASYSDENT 2024! Ruszyła otwarta sprzedaż Asysta

W czwartek 15 lutego rozpoczęła się otwarta sprzedaż biletów na 11. Ogólnopolską Konferencję Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT 2024, która odbędzie się 11 maja 2024 r. w Łodzi. ASYSDENT to największe w kraju wydarzenie edukacyjne dl...

antybiotyki
Ruszyła kampania „Razem przeciwko antybiotykooporności” Lekarz

Zjawisko antybiotykooporności zostało uznane przez Światową Organizację Zdrowia za jedno z dziesięciu największych zagrożeń XXI wieku i może być przyczyną kryzysu współczesnej medycyny. W odpowiedzi na wyzwania związane z rosnącym zjawiskiem antybiot...

EFP kampania
„Zdrowie jamy ustnej przez całe życie”. Nowa kampania EFP Lekarz

Europejska Federacja Periodontologii (EFP) i firma badawcza Dentaid ogłosiły inaugurację kampanii „Zdrowie jamy ustnej przez całe życie”. Jej głównym celem ma być edukowanie społeczeństwa i zwiększanie świadomości dotyczącej zdrowia dziąseł i zębów n...

Dziel sie usmiechem 2
Ruszyła 11. edycja programu „Dziel się Uśmiechem” Lekarz

Z nowym rokiem szkolnym ruszyła kolejna, 11. edycja programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”, realizowanego przez Mars oraz Polski Czerwony Krzyż. Celem inicjatywy jest edukacja dzieci z klas 0-3 szkół podstawowych z całej Polski w zakresie prawid...

rozdajemy usmiechy
Ruszyła akcja "Rozdajemy uśmiechy na zdrowie" Lekarz

3 lutego ruszyła akcja "Rozdajemy uśmiechy na zdrowie", realizowana przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, sieć enel-med stomatologia oraz firmę Septodont. W ramach akcji w całym kraju realizowane będą bezpłatne przeglądy i leczenie stomatologicz...

produkty do higieny
UK: NHS, sieć marketów i kampania przeciw rakowi jamy ustnej Lekarz

Brytyjska Narodowa Służba Zdrowia (NHS) nawiązała współpracę z popularną siecią supermarketów i stacji paliw Asda. Jej efektem jest zamieszczanie na produktach własnych partnera (pastach do zębów i płukankach) informacji na temat możliwych objawów no...

osteoporoza
„Zmierz się z osteoporozą” – ruszyła nowa kampania Lekarz

Kilka dni temu w Centrum Prasowym PAP odbyła się konferencja inicjująca kampanię społeczną „Zmierz się z osteoporozą”, która ma zwrócić uwagę opinii publicznej na konsekwencje osteoporozy. – Chcemy uwrażliwić środowisko medyczne na potrzebę monitorow...

Rozdajemy usmiechy 2
"Rozdajemy uśmiechy na zdrowie" – ruszyła II edycja akcji Lekarz

6 marca rozpoczęła się druga edycja akcji zdrowotno-edukacyjnej „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie” organizowana wspólnie przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne we współpracy z firmami Septodont oraz enel-med stomatologia. Dzięki przekazanemu przez Se...