Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta?
Na co pacjenci skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta?
W kwietniu pracownicy Rzecznika Praw Pacjenta odebrali łącznie prawie 12 000 połączeń i na ich podstawie interweniowali w 1504 przypadkach. Pacjenci skarżą się m.in. na problemy z kontaktem telefonicznym z przychodnią, dostęp do leków dla dzieci i seniorów leczonych przewlekle oraz kłopoty z zapewnieniem dostępu do bezpośredniego badania w sytuacji nieskuteczności porady telefonicznej.
W porównaniu do marca 2021 r. w kwietniu infolinia RPP zanotowała spadek telefonów o 15%, w tym dotyczących problemów w zakresie sytuacji związanej z pandemią COVID-19. Na podstawie telefonów pacjentów podejmowane są interwencje – w kwietniu było ich ponad 1500. Dotyczyły one m.in. problemów w dostępie do leków dla dzieci i seniorów leczonych przewlekle i wyznaczania odległych terminów ich przygotowania, problemów z kontaktem telefonicznym z przychodnią, trudności w zarejestrowaniu się do zabiegu planowego w warunkach szpitalnych, kłopotów z zapewnieniem dostępu do bezpośredniego badania w sytuacji nieskuteczności porady telefonicznej czy pobytu opiekuna dla pacjentów wymagających dodatkowej opieki pielęgnacyjnej.
Poza zgłoszeniami wymagającymi interwencji, najwięcej sygnałów – ponad 55,5% – nadal dotyczy funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej i innych poradni specjalistycznych. Pacjenci alarmują m.in. o braku możliwości swobodnego wejścia do przychodni, odmowach realizacji wizyty osobistej i stosowaniu teleporady pomimo zmiany zasad określonych przez ministerstwo zdrowia, problemach z dodzwonieniem się do placówki i alternatywnymi formami kontaktu z placówką, kłopotach z rejestracją do specjalisty i długich terminach oczekiwania, a także ograniczaniu dostępu do świadczeń diagnostycznych.
Ponad 31% (wzrost o 4,5% w porównaniu do marca 2021 r.) wszystkich połączeń telefonicznych dotyczyło leczenia szpitalnego (m.in. odmowa wystawienia e-skierowania na test dla pacjentów zaplanowanych do leczenia i mieszkających w odległych miejscach, odsyłanie do lekarzy kierujących na leczenia szpitalne po skierowania na badania diagnostyczne, poważne ograniczenie dostępu do specjalistycznego leczenia szpitalnego, odmowy kwalifikacji na planowe leczenie na podstawie skierowań do leczenia).
6% dzwoniących (spadek o 0,8% w porównaniu do marca 2021 r.) na Telefoniczną Informację Pacjenta zgłaszało zastrzeżenia dotyczące przedłużającej się kwarantanny lub izolacji oraz zwłoki w udostępnieniu wyników badań na obecność SARS-CoV-2. W ramach powyższych sygnałów 20,3% dotyczyło problematyki realizacji Narodowego Programu Szczepień. Zgłaszane problemy najczęściej dotyczyły niezadowolenia z rejestracji na szczepienia oraz uwag i zastrzeżeń do systemu rejestracji.
O prawnych aspektach funkcjonowania gabinetów stomatologicznych w czasie pandemii rozmawiamy z mec. Ewą Mazur-Pawłowską, prawnikiem specjalizującym się w obsłudze gabinetów stomatologicznych. – Dokument, w którym pacjent zwalnia gabinet i lekarza z odpowiedzialności w kwestii ewentualnego zakażenia, może obrócić się przeciwko lekarzowi – przestrzega nasza rozmówczyni.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta ...
Ponad 22 tys. zgłoszeń na Telefoniczną Informację Pacjenta w okresie od 1 stycznia do 15 września dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej. – Mamy do czynienia z kontynuacją odwrócenia trendu – przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie s...
Wspólne inicjatywy, projekty i wzajemne wsparcie w zakresie m.in. szkoleń i badań - tego ma dotyczyć nawiązana właśnie współpraca pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta i Naczelną Izbą Lekarską. Porozumienie w siedzibie NIL w tej sprawie podpisali prezes...
W badaniu, którego wyniki zostały opublikowane w listopadzie, wykazano, że w Wielkiej Brytanii co trzeci specjalista zajmujący się higieną jamy ustnej zawsze udziela swoim pacjentom porad w zakresie profilaktyki zdrowotnej. Badanie zostało przeprowad...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...
Wielkopolska Izba Lekarska zainaugurowała akcję "Rok praw lekarza". Jest to szeroko zakrojona akcja informacyjno-edukacyjna, w ramach której - m.in. dzięki współpracy z Wielkopolską Izbą Adwokacką - organizowane będą różnego rodzaju aktywności mające...
W artykule opublikowanym na początku października na stronie internetowej telewizji BBC przybliżono sytuację, z jaką muszą mierzyć się zarówno pacjenci, jak i praktyki stomatologiczne działające w regionach Suffolk i Norfolk na wschodzie Anglii. Syt...
W siedzibie NIL odbyło się spotkanie Rzeczników Praw Lekarza z całej Polski. Dyskutowano m.in. o najważniejszych problemach zgłaszanych do rzeczników przez lekarzy i lekarzy dentystów. – Chcemy, by każdy z nas – rzeczników – miał poczucie zespołowo...
Od początku agresji na Ukrainę do Polski przybyło ponad 2 mln uchodźców. Osoby z Ukrainy, którym udzielana jest pomoc medyczna na terenie naszego kraju, mogą zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta o pomoc w przypadku naruszenia praw pacjenta podczas...
Jak donosi dziennik „The Guardian”, przed budynkiem nowo utworzonego gabinetu Narodowej Służby Zdrowia w Bristolu ustawiły się setki osób z nadzieją na dostanie się do dentysty. Desperacja pacjentów, z których wielu nie miało możliwości podjęcia lecz...
W 2021 r. biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjęło ponad 141 tys. spraw zgłoszonych przez pacjentów. Dotyczyły one m.in. braku kontaktu z rejestracją, odmowy udostępnienia dokumentacji medycznej oraz braku należytej informacji o diagnostyce lub leczeni...