Komunikacja interpersonalna coraz ważniejsza dla lekarzy
Komunikacja interpersonalna coraz ważniejsza dla lekarzy
Lekarze coraz bardziej czują potrzebę kształcenia się w zakresie komunikacji z pacjentem. Wzrost zainteresowania szkoleniami z komunikacji z pacjentem widzi doktor nauk humanistycznych socjolog Tomasz Sobierajski. Zdaniem Sobierajskiego jest tak dlatego, że lekarz w nawale pracy papierkowej ma coraz mniej czasu dla pacjenta, a chce być postrzegany przez niego pozytywnie. By tak było, musi dobrze komunikować swoje myśli. Lekarze coraz częściej proszą o wsparcie i szkolenia w zakresie komunikacji z pacjentem, jest to szczególnie ważne dla lekarzy prowadzących prywatne praktyki, którzy w ten sposób chcą podnosić jakość świadczonych usług.
– Problemy, które zgłaszają, są nierzadko podstawowe. Potrzebują podstawowych umiejętności i narzędzi, takich jak: podanie dłoni, kontakt wzrokowy, co i jak mówić, w jaki sposób zadawać pytania, by uzyskać cenne dla postawienia diagnozy informacje, co zrobić, by pacjent czuł się wysłuchany i zaopiekowany. Tym bardziej, że w badaniach oczekiwań pacjentów potrzeba wysłuchania okazała się ważniejsza od potrzeby wyleczenia! Lekarze powinni to również brać pod uwagę – wyjaśnia w wywiadzie przeprowadzonym przez portal Rynek Zdrowia Tomasz Sobierajski.
Sobierajski uważa także, że to uczelnie medyczne powinny na stałe wprowadzić do swojego programu nauczania zajęcia z komunikacji interpersonalnej, ponieważ w pracy lekarza jest ona niemal tak ważna, jak wiedza medyczna.
W dzisiejszych czasach lekarz musi być podwójnie sprawny, jeśli chodzi o komunikację, ponieważ w ostatnich 3 latach znacznie wzrosła liczba tzw. trudnych pacjentów – np. pacjentów roszczeniowych.
Tomasz Sobierajski pracuje obecnie nad poradnikiem komunikacji dla lekarzy. Publikacja ukaże się najprawdopodobniej w połowie tego roku. Będzie dostępna dla lekarzy za darmo, a także dostosowana do polskich realiów.
KL
źródło: rynekzdrowia.pl
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Lekarze są coraz mniej chętni do pracy w wielu miejscach i coraz mniej czasu przeznaczają na pracę w publicznej ochronie zdrowia - wynika z raportu OZZL „Jak zmienia się rynek pracy lekarzy? Lekarz jako pracownik 2020-2022”. W porównaniu do poprzedn...
W gabinecie stomatologicznym skuteczna komunikacja z pacjentem jest równie istotna, jak najwyższe kompetencje kliniczne. To właśnie sposób, w jaki rozmawiamy, słuchamy i reagujemy, buduje zaufanie, lojalność oraz komfort pacjenta, przekładając się na...
Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego zaprasza lekarzy, lekarzy dentystów oraz inne osoby związane zawodowo z ochroną zdrowia na bezpłatny kurs online z zakresu praktycznej komunikacji medycznej z pacjentem. Odbędzie się on w dniach 25-26 maja. ...
Efektywna komunikacja lekarza z pacjentem jest istotnym elementem wysokiej jakości opieki stomatologicznej, bezpośrednio wpływającym na doświadczenia pacjentów i wyniki leczenia. Jednak nawet w znakomicie funkcjonującym gabinecie dentystycznym łatwo ...
– Dobra komunikacja z pacjentem jest nad wyraz ważna, szczególnie z perspektywy protetyka stomatologicznego. Często jest tak, że to właśnie protetyk prowadzi leczenie holistyczne i to on determinuje każdy kolejny krok terapii, kieruje do endodonty, c...
Zmiany w standardach kształcenia przyszłych lekarzy, lekarzy dentystów i położnych, dotyczące m.in. liczebności grup studentów, wymiaru zajęć z nauk klinicznych i warunków prowadzenia zajęć z anatomii, wprowadza projekt rozporządzenia resortu nauki. ...
Według raportów Watch Health Care, w ostatnich kilku latach czas oczekiwania na wizytę u specjalisty w Polsce wydłużył się o prawie dwa miesiące. Najdłuższe kolejki do lekarzy specjalistów w 2022 r. zarejestrowano u ortodontów (11,7 miesiąca) i neuro...
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...
Rozpoczęły się zapisy na kolejną turę bezpłatnych szkoleń dla lekarzy i lekarzy dentystów przygotowanych przez Ośrodek Kształcenia Naczelnej Izby Lekarskiej na okres styczeń-kwiecień 2024 r. Jak poinformowano w komunikacie na stronie Naczelnej Izby ...
Silna, stabilna więź między lekarzem dentystą a higienistką wywiera pozytywny wpływ na funkcjonowanie całego zespołu, w tym na przepływ pracy oraz wyniki (także finansowe) osiągane przez gabinet. To, jak dobrze ją zacząć lub w jaki sposób naprawić ob...
W ostatni weekend brytyjski serwis stomatologiczny Dentistry.co.uk podjął istotny temat, jakim jest komunikacja w gabinecie dentystycznym – zarówno z pacjentami, jak i pozostałymi członkami zespołu. W artykule wyjaśniono m.in. jak umiejętności w tym ...