Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak poprawić komunikację na linii dentysta – pacjent?

Publikacja:
Jak poprawić komunikację na linii dentysta – pacjent?

Jak poprawić komunikację na linii dentysta – pacjent?

Wizyta u dentysty to nie tylko zabieg medyczny – to także interakcja, w której kluczową rolę odgrywa komfort psychiczny pacjenta. Coraz częściej podkreśla się, że skuteczność leczenia stomatologicznego zależy nie tylko od umiejętności dentysty, ale również od jego zdolności do budowania zaufania i poczucia bezpieczeństwa u pacjenta. Właśnie z tego powodu pracownicy Instytutu Stomatologii na University of Eastern Finland’s oraz Centrum Językowego tej uczelni połączyli siły, aby szkolić przyszłych dentystów w zakresie skutecznej komunikacji z pacjentami.

Współczesna opieka stomatologiczna coraz częściej koncentruje się na indywidualnych potrzebach pacjenta – uwzględnia jego emocje, poziom wiedzy, preferencje, a także angażuje go w proces leczenia. Kluczową rolę w tym podejściu odgrywa umiejętność jasnego i zrozumiałego przekazywania informacji. Komunikacja między dentystą a pacjentem to proces dwukierunkowy, w którym wymiana informacji powinna być jasna, precyzyjna, zwięzła, kompletna i spójna.

Studenci Instytutu Stomatologii na University of Eastern Finland’s w szerszym zakresie uczą się więc jasnej i zrozumiałej komunikacji z pacjentem, uwzględniającej m.in. unikanie nadmiernego stosowania specjalistycznego żargonu oraz przekazywanie informacji w przystępny sposób. – Ocena poziomu wiedzy pacjenta i dostosowanie do niego ilości przekazywanych informacji to umiejętność, która wymaga praktyki – podkreśla Satu Korpisaari, wykładowczyni uniwersytecka prowadząca szkolenia z zakresu komunikacji.

Holistyczne podejście do relacji dentysta – pacjent

Metody nauczania stosowane na University of Eastern Finland’s uwzględniają nie tylko komunikację werbalną, ale także inne aspekty interakcji, takie jak mowa ciała, kontakt wzrokowy czy mimika twarzy. Studenci uczą się empatii wobec pacjentów, którzy mogą odczuwać lęk przed zabiegiem lub zmagać się z ograniczeniami finansowymi.

Podkreślenie znaczenia umiejętności interpersonalnych to duża zmiana w stosunku do dawnych standardów pracy stomatologów. – Starsze osoby często wspominają, że kiedyś opuszczały gabinet dentystyczny nie mając nawet świadomości, jaki zabieg został przeprowadzony – mówi Eetu Mikkonen, student III roku stomatologii. – Dziś leczenie planowane jest wspólnie z pacjentem, a żaden zabieg nie odbywa się bez jego zgody. Świadomość tego sprawia, że pacjent mniej się boi i czuje większą kontrolę nad sytuacją – dodaje.

Trening umiejętności interpersonalnych w praktyce

Eetu Mikkonen podczas studiów wielokrotnie ćwiczył rozmowy z pacjentami – zarówno w symulacjach z innymi studentami, jak i podczas sesji z profesjonalnymi aktorami. Następnie analizował te interakcje, by lepiej zrozumieć, jak skutecznie budować relację z pacjentem. – Dzięki temu moje rozmowy z pacjentami przebiegają sprawnie i bezproblemowo. Jestem przekonany, że to efekt nacisku, jaki kładzie się na rozwój umiejętności komunikacyjnych w naszym programie nauczania – mówi student.

Zdaniem dr Marji-Leeny Hyvärinen, wykładowczyni w Centrum Językowym, umiejętność budowania zaufania i empatii to nieodłączny element pracy stomatologa. – Stomatolog powinien potrafić rozpoznać emocje pacjenta i odpowiednio na nie reagować. Dlatego tak ważne jest, by przyszli dentyści uczyli się empatii już na etapie studiów – podkreśla ekspertka.

Przyszłość stomatologii: leczenie oparte na zaufaniu

Świadomość roli komunikacji w stomatologii rośnie na całym świecie. University of Eastern Finland’s pokazuje, że rozwój umiejętności interpersonalnych może znacząco poprawić doświadczenia pacjentów. Wprowadzając systematyczne szkolenia z zakresu komunikacji, edukacja stomatologiczna zmienia się na bardziej zorientowaną na pacjenta – gdzie równie istotne jak wiedza medyczna są zaufanie, zrozumienie i współpraca.

Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia – tzw. złote zasady komunikacji lekarza dentysty z pacjentem.

Źródło: https://www.dental-tribune.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

2148338118
Miesiąc Świadomości Mięsaków. Jak poprawić wykrywalność? Lekarz

Mięsaki są rzadkimi, agresywnymi nowotworami tkanki kostnej i mięśniowej. Mięsaki tkanek miękkich najczęściej są umiejscowione w obrębie głowy i szyi. Aby poprawić przeżycia chorych na mięsaki, trzeba te nowotwory wcześniej wykrywać i leczyć w specja...

ROZWIŃ WIĘCEJ
pianino
Rochester: dentysta, pacjent onkologiczny i pianino Lekarz

Wielu lekarzy stomatologów to osoby empatyczne, rozumiejące potrzeby ludzi zmagających się z różnymi problemami zdrowotnymi. Nie może więc dziwić ich zaangażowanie w pomoc innym osobom – nie tylko własnym pacjentom. Przykład takiej postawy przybliżyl...

stomatologia NFZ 1
Poznań: trwają rozmowy o stomatologii na linii WIL – NFZ Lekarz

26 maja odbyło się kolejne spotkanie lekarzy dentystów z Okręgowej Izby Lekarskiej w Poznaniu z przedstawicielami NFZ-u. Udało się poczynić konkretne ustalenia w sprawie wysokości kontraktów stomatologicznych oraz ich rozliczania. Jak informuje wiel...

freepik  the style is candid image photography with natural  2514
Pacjent z odruchem wymiotnym – jak pomóc może dentysta? Lekarz

Odruch wymiotny u pacjenta stomatologicznego może wystąpić np. podczas pobierania wycisku tradycyjną metodą, przymiarki nowych protez, wykonywania obrazów CBCT, po przyjęciu leków lub po prostu w trakcie przedłużającego się zabiegu. Jak lekarz stomat...

dentysta
Skąd pacjent ma wiedzieć, że jesteś dobrym dentystą? Lekarz

Niektórzy pacjenci pozostają przez długie lata wierni jednemu dentyście, z czasem prowadzą do niego swoje dzieci, a nawet wnuki. Inni pacjenci to stomatologiczni „turyści” – zmieniają gabinet i/lub praktyka za każdym razem, gdy pojawia się problem do...

higienistka stomatologiczna
5 sposobów, by poprawić swoją pozycję na rynku pracy Asysta

Rynek pracy w branży stomatologicznej jest mocno specyficzny – z jednej strony asystentki i higienistki stomatologiczne wykonują na co dzień zadania ściśle określone w różnego rodzaju przepisach prawa, z drugiej – nieustanny rozwój stomatologii wymag...

dr Pawel Koczkodaj
Światowy Dzień Onkologii. Dentyści na pierwszej linii frontu Lekarz

Jednym z najważniejszych czynników ryzyka rozwoju nowotworów obszaru szyi i głowy – w tym jamy ustnej – jest palenie papierosów. Dużą rolę w diagnozowaniu palaczy i zwracaniu uwagę na zwiększone ryzyko pojawienia się u nich raka odgrywają lekarze den...

gojenie poekstrakcyjne
Oral Diseases: jak poprawić wyniki gojenia poekstrakcyjnego? Lekarz

W badaniu opublikowanym w czasopiśmie naukowym „Oral Diseases” podano, że terapia z użyciem mieszaniny tlenowo-ozonowej może poprawić efekty gojenia rany po usunięciu zęba u pacjentów zagrożonych martwicą kości szczęk związaną z lekami (ang. medicati...

studenci stomatologii USA
Kalifornia: studenci na pierwszej linii opieki stomatologicznej Lekarz

Kalifornijskie uczelnie stomatologiczne kształcą przyszłych dentystów nie tylko w murach akademii, ale także w społecznościach, które najbardziej potrzebują opieki. Dzięki funduszom ze specjalnego programu studenci zdobywają doświadczenie zawodowe w ...